Middagsselskap

VELKOMMEN-TIPS: Når gjestene kommer, bør snacks og drikke stå klart. - Server gjestene en drink (enten med eller uten alkohol) og en amuse bouche eller litt snacks med en gang de kommer. Dette får gjestene til å føle seg velkommen, og om ikke annet kan de snakke seg i mellom om det de får servert, sier livsstilblogger Tine Monsen. © FOTO: Tine Monsen

Middagsselskap

HUSK DEG SELV OGSÅ: Planlegg gjerne hva du selv skal gå med under middagsselskapet, så kan i alle fall ett punkt strykes av listen. - Heng gjerne frem klær, sko og smykker du skal ha på deg, kvelden før, sier interiør- og grafisk designer og interiørblogger Anette Willemine Solheim. © FOTO: Tove Hertzberg

Å være vertskap og holde middagsselskap kan være både hyggelig og stressende på samme tid, og det er mye som skal forberedes før gjestene trår over dørstokken.

For å gjøre det enklere for deg neste gang du stiger inn i rollen som vert eller vertinne, har vi laget en huskeliste med tips til hvordan kvelden blir best mulig både for deg og gjestene dine.

Se alle tipsene nederst i artikkelen.

Nøkkelen til et vellykket middagsselskap

Alt i alt er planlegging stikkordet. Gjør du det grundig og gjør unna mesteparten av jobben i god tid før den store dagen og før gjestene kommer, unngår du mye unødvendig stress.

- Sett opp meny og innkjøp av mat, drikke og dekor i god tid. Rydd og vask senest én dag før, dekk bordet og arranger blomster og pynt dagen før. Lag mat som kan stå i kjøleskap eller fryser en dag eller mer på forhånd.

Det sier interiørdesigner, grafisk designer og interiørblogger Anette Willemine Solheim.

Er du avslappet og rolig, går som regel det meste av seg selv. Som vertinne bør du derfor prioritere deg selv og sørge for å ha alt på stell.

- Sett av god tid til deg selv den dagen du skal ha selskapet. Heng gjerne frem klær, sko og smykker du skal ha på deg, kvelden før. La den varme ullkjolen og de høyeste hælene få stå i skapet; velg heller behagelige klær og sko du kan både stå og gå i lenge, sier Solheim.

Livsstilsblogger Tine Monsen tror nøkkelen bak en vellykket kveld som vertinne er å få gjestene til å føle seg velkomne og varte dem opp best mulig.

- Ønsk alle gjestene velkommen i døren, ta i mot yttertøyet deres, introduser alle gjestene for hverandre og si gjerne noe de har til felles når du introduserer dem (en interesse, hobby, arbeid, lidenskap etc.), sier hun og tipser videre:

- Server gjestene en drink (enten med eller uten alkohol) og en amuse bouche eller litt snacks med en gang de kommer. Dette får gjestene til å føle seg velkommen, og om ikke annet kan de snakke seg i mellom om det de får servert.

Bryllupsplanlegger og innehaver av Itshappening.no Annette Elvhaug mener en god vertinne er den som klarer å ta vare på både gjestene og ha kose seg selv.

- En god vertinne er en som klarer å få gjestene til å føle seg ekstra velkommen, samtidig som de klarer å selv nyte kvelden, sier hun.

Les flere tips:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!