Elbil og lading

Lader du elbilen på hytta? Da bør du vite dette!

Det er strenge krav til lading av elbil. Likevel tar mange farlige sjanser. Her er oversikten over reglene som sikrer sikker lading av elbilen også på hytta.

LADING AV ELBIL: Du kan ikke belage deg på å lade elbilen via en av hyttas vanlige stikkontakter. Og skjøteledning bør du alltid unngå i ladingen.
LADING AV ELBIL: Du kan ikke belage deg på å lade elbilen via en av hyttas vanlige stikkontakter. Og skjøteledning bør du alltid unngå i ladingen. Foto: Privat
Publisert

Antallet elbiler i Norge har eksplodert de siste fem årene, i 2018 var det 200 192 helelektriske biler i Norge. I oktober 2023 var tallet økt med en halv million – til 700 000, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

– I dag er dermed omtrent hver fjerde personbil en elbil. Men andelen vil garantert øke enda mer i årene fremover, og gradvis vil elbil være det absolutt vanligste i Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun viser til at det er politisk bestemt at innen 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være elbiler.

– Elbil blir dermed mer og mer brukt – også til hyttekjøring, summerer hun.

ELBIL: – Hver fjerde bil på norske veier er nå en elbil, sier Christina Bu, som er generalsekretær i Norsk Elbilforening. Lademuligheter på hytta blir derfor mer og mer aktuelt for mange.
ELBIL: – Hver fjerde bil på norske veier er nå en elbil, sier Christina Bu, som er generalsekretær i Norsk Elbilforening. Lademuligheter på hytta blir derfor mer og mer aktuelt for mange. Foto: Elbilforeningen

Det eneste lovlige

Selv om både rekkevidden blir større og ladestasjonene flere, vil behovet for å lade bilen på hytta øke. Men visste du at det er strenge krav til ladingen?

– Den eneste lovlige, men også sikre, løsningen for regelmessig lading på hytta, er å få en ladestasjon installert av en elinstallatør, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.

IKKE GJØR DET SELV: – La en elinstallatør fikse ladestasjon på hytta, oppfordrer Jan Tore Gjøby i NAF.
IKKE GJØR DET SELV: – La en elinstallatør fikse ladestasjon på hytta, oppfordrer Jan Tore Gjøby i NAF. Foto: Eirik Aspaas

Ladestasjonen skal ha egen strømkurs beregnet på lading av elbil.

– Det er også påbudt med godkjent jordfeilvern og overspenningsvern, sier han og legger til at det fra første juli i 2022 ble forbudt å installere stikkontakt for lading.

SIKKER LADING PÅ HYTTA: Kjøp en lader som har funksjoner som egner seg på hytta.
SIKKER LADING PÅ HYTTA: Kjøp en lader som har funksjoner som egner seg på hytta. Foto: Brannvernforeningen

Men fikk du etablert fast elbillading med egen kurs før denne datoen, som har maks ti ampere og jordfeilbryter type B, kan du fortsette å bruke denne til fast lading.

Les også: Du kjører saktere enn du tror – disse bilene er verstingene

Lading i vanlig stikkontakt

Du kan ikke belage deg på å lade elbilen via en av hyttas vanlige stikkontakter. Og skjøteledning bør du alltid unngå i ladingen.

– Til nøds er det lov å lade i vanlig stikkontakt på hytta, men det er altså bare under forutsetning av at det er nødlading og ikke en regelmessig ladeløsning, kommenterer Bu.

BRANNFARE VED LADING: Slik kan det se ut dersom du lader elbil direkte i stikkontakt.
BRANNFARE VED LADING: Slik kan det se ut dersom du lader elbil direkte i stikkontakt. Foto: Defa

Bruk da spesialkabelen for lading fra stikkontakt, som sannsynligvis hørte med bilen da du kjøpte den.

Ladekabelen har en slags klump som begrenser ladestrømmen, slik at den ikke trekker mer strøm enn det bilen og det elektriske anlegget tåler.

Brannfare ved lading

Hvis kabelen henger fritt og drar i stikkontakten, kan kontakten fort bli ødelagt – noe som øker sjansen for varmgang og brann.

Derfor kan det være lurt å sette opp en metallkurv, hylle eller annet oppheng som avlaster spesialkabelen under lading.

Sørg også for at snø og vann ikke blir liggende på ladeutstyret, for det kan skade utstyret og øke brannfaren, ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Skru ned ladestrømmen

Også Gjøby understreker at stikkontakt-lading må være en løsning man kun tyr til under spesielle omstendigheter.

– Får du for eksempel gjester på hytta som har elbil og som trenger å lade, men du ikke har et eget ladepunkt eller ladestasjon for dette, går det an å ta en nødlanding via vanlig stikkontakt. Men da er det viktig å være forsiktig, sier han.

Ett råd er å bare bruke stikkontakter på utsiden av hytta. Et annet er å skru ned ladestrømmen så mye du kan i bilen eller på ladekabelen.

Du bør også kun lade når du er våken og tilstede – og skulle sikringen gå, bør du slutte ladingen.

– I tillegg må du være obs på tegn til varmgang, ikke bare i stikkontakten du bruker, men også på det partiet der strømmen går mellom stikkontakten og sikringsskapet. I verste fall er det mulig å få varmgang i en boks i veggen eller i taket over en lampe, så følg med, sier Gjøby.

Han legger til at dersom du er i tvil, bør du unngå nødladingen.

Det er ikke straffbart å lade i stikkontakt som ikke oppfyller sikkerhetskravene, ifølge Gjøby, men du risikerer avkortning på forsikringen dersom noe skulle skje hvis du likevel gjør det regelmessig.

– Et annet scenario er at du ved en elkontroll vil bli pålagt å montere en ladeboks.

Les også (+): Har alt nordmenn ønsker seg av en elbil

Hvordan lade bilen smartest økonomisk?

Har du elbil og hytte med innlagt strøm som du bruker ofte, anbefaler Bu å ta seg råd til å få installert ladeboks. Selv om det koster litt å få installert, ofte et sted mellom 10 000 og 20 000 kroner, er det verdt investeringen, mener hun.

– Det er praktisk, og det kan sees på som en investering som du vil kunne få igjen ved et eventuelt salg av hytta.

Men dersom du bruker hytta svært sjelden, blir det selvsagt litt annerledes. Da kan det være like greit å satse på hurtiglading på veien – i hvert fall når det kommer til det økonomiske aspektet.

For selv om det isolert sett som regel er dyrere å lade på ladestasjoner enn på hytta, avhenger regnestykket av hvor ofte du faktisk kjører til hytta.

– Nå ligger snittprisen på en kWt hos hurtigladeselskapene på rundt fem kroner. Om du kun trenger én påfylling for å klare å kjøre hjem, vil det koste deg cirka 300 kroner hver gang du kjører til hytta. For prisen av en ladeboks vil du få 50-66 slike påfyllinger, men det er jo ikke sikkert at du kjører til hytta så ofte at det vil svare seg økonomisk.

FULLADET: Med ladeboks på hytta slipper du å stoppe underveis for å lade på vei til eller fra hytta.
FULLADET: Med ladeboks på hytta slipper du å stoppe underveis for å lade på vei til eller fra hytta. Foto: Håkon Bonafede

Vurderer du ladeboks på hytta?

Her er noen ting å huske på, ifølge NAF:

  • Det er lovpålagt med ladeboks dersom du lader regelmessig på hytta. En brannsikker ladeløsning er en investering som bør inkluderes i elbilbudsjettet ditt.
  • Få en elektrikers vurdering av lademuligheter på hytta før du kjøper elbil. Må du oppgradere strømnettet eller ta andre større oppgraderinger for å kunne få ladeboks på hytta?
  • Strømnettet på hytta er ofte ikke like robust som hjemme. Det kan være av eldre dato og ikke dimensjonert for apparater som trekker mye strøm. Det kan i tillegg være stor avstand til trafoen. Da er det ekstra viktig å få satt opp en ladeboks, både med tanke på mest mulig stabil lading, og for å unngå varmgang. Elektrikeren vil tilpasse ladeboks og installasjon for ditt strømnett.
  • Husk at en ladeboks i mange tilfeller har en levetid på opp mot 10 år.

Nødstrøm til hytter uten strøm

Visste du at en elbil kan være nyttig for deg som har hytte uten innlagt strøm?

Med V2L (Vehicle to Load) vil bilen ifølge Elbilforeningen kunne brukes som batteribank – den vil kunne gi deg tilgang til 230V på hytta.

I dag er det Kia, Ford og Hyundai som tilbyr slike løsninger, men flere vil følge i årene som kommer.

Les også: Hytte uten strøm og vann ble ny og moderne

Forskjellen på hurtig-, lyn- og normallading

Når du skal lade elbilen, får du av og til valget mellom hurtiglader og normallader. Men hva er egentlig forskjellen?

Elbilforeningen har svaret:

  • HURTIGLADING: Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner, her lader du raskt når du er underveis. Hurtigladerne leverer minst 50 kW. I Norge finnes det ca. 1510 hurtigladere.
  • LYNLADING: Hurtigladere på ladestasjoner som leverer mer enn 150 kW, kalles lynladere.  I Norge finnes det ca. 5730 lynladere.
  • NORMALLADING: Det er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er praktisk når du står parkert over flere timer.

Denne saken ble første gang publisert 05/01 2024.

Les også