nabo og rettighet til vei

Vi mener vi har rett til å kjøre over nabotomta, men nå har grunneier sperret veien for oss

– Vi har rett til å kjøre over naboens tomt, men han mener vi kun har lov å kjøre med vanlig bil, ikke lastebil. Nå har han sperret veien for oss. Har han rett til å gjøre det? spør hytteeier. Advokat Harald Ramm svarer.

Pluss ikon
RETTIGHET TIL VEI: Ulik tolkning av en dom har ført til at grunneieren har sperret veien til hytta. Advokat Harald Ramm i Langseth Advokatfirma svarer på om han har rett til å gjøre det.
RETTIGHET TIL VEI: Ulik tolkning av en dom har ført til at grunneieren har sperret veien til hytta. Advokat Harald Ramm i Langseth Advokatfirma svarer på om han har rett til å gjøre det. Foto: Ekspertportrett Sveinung Bråthen, illustrasjonsbilde Getty Images
Publisert

Spørsmål:

Hei!

Vi fikk i fjor en dom for at vi hadde hevdet veirett over nabotomta frem til vår hytte.

I sommer besluttet vi å bygge på hytta. Vi benyttet da veien til å kjøre frem materialer med en lastebil.

Nå har grunneier sperret veien og viser til at dommen kun gir oss rett til å kjøre frem med en personbil, slik han tolker dommen. Begrunnelsen er at retten ble hevdet ved bruk av personbil og ikke annet kjøretøy som for eksempel lastebil. mener han.

Konsekvensen er at vi ikke får realisert planene om å bygge på hytta. Har grunneier rett til dette?

Hilsen M.A.

Svar:

Hei!

EKSPERTEN: Advokat Harald Ramm ved Langseth Advokatfirma..
EKSPERTEN: Advokat Harald Ramm ved Langseth Advokatfirma.. Foto: Sveinung Bråthen

Høyesterett fastsatte i en dom fra 2015 i en sak som gjaldt omfanget av en hevdet veirett at en slik veirett har samme innhold som om retten var stiftet ved avtale.

I utgangspunktet vil det gjelde alle relevante kjøretøy, inkludert en lastebil som benyttes for å kjøre frem materialer ved utbygging av hytta.

Du må derfor kunne kreve at grunneier fjerner sperringen av veien.

Hilsen advokat Harald Ramm

Les flere ekspertsvar om hytter og bolig her.

Mer fra Klikk+: Samleside | Reportasje | Underholdning

Denne saken ble første gang publisert 05/03 2024.

Les også