Nå skal ifølge ABCnyheter nemlig møblene til uteplassen være minst like flotte, stilfulle og behagelige som de møblene vi har inne i stua - og vel så det.

Nordmenns nye luksusvaner

- Jeg kan bekrefte at det definitivt er en trend å møblere uteplassen i en mer lounge-aktig stil enn tidligere, røper  daglig leder Andreas Madshus hos Expo Nova Møbelgalleri AS i Oslo til Bonytt.no.

- Og dette velger mange gjerne å legge litt penger i, forklarer Madshus.

- Det skal sies at denne trenden nok er mer tydelig i land med et noe mer sommerlig klima enn i Norge, men salget er uten tvil økende her også. 

Madshus forklarer at de slger mye ekslusive utemøbler fra italienske leverandører som blant annet Paola Lenti, B&B Italia og Cassina.

Daybed fra Expo Nova i Oslo.

SOM PÅ HOTELL: Hos Expo Nova selger de utemøbler blant annet av merket Dedon - som gir mer enn et snev av luksushotell-følelse. © FOTO: Produsentene

Flott design av merket Dedon.

LØP OG KJØP: Expo Nova i Olso merker godt at nordmenn nå vil bla opp store penger for fine møbler til hagen. © FOTO: Produsenten

- Dette dreier seg om flotte møbler som til en viss grad ser ut som innemøbler, men som er produsert i spesialutviklete materialer som tåler vann og uteliv.

Dette blir muliggjort av tykke puter, og god stopping, samtidig som vann slipper gjennom og materialene enkelt tørker opp. Noe som gjør de ypperlig egnet til uteplassen.

Kostbart

Engelske Gloster er viden kjent for sine flotte - og svindyre - utemøbler.

En to-seter utesofa fra den eksklusive produsenten, som forhandles hos blant annet Ballerud Hagesenter på Høvik, koster 38.000 kroner. Til gjengjeld får du utemøbler som slett ikke ligner på andre utemøbler - og som er omtrent vedlikeholdfri og svært vanntett, mener leverandøren.

De som kjøper disse håper nok på en solrik sommmer for å få mest mulig valuta for pengene.

HYGGESTUND: Men denne på terassen er det duket for noen late dager. © FOTO: Produsenten

-Møblene fra Gloster er tilvirket i kunststoffet Leisuretex, som minner om Textilene, forklarer Bente Grønlund hos Ballerud Hagesenter.

- Stoffet er overflatebehandlet med PVC, og trekkets innside er sveiset i alle sømmene.

Skumgummimaterialet på innsiden slipper, om det likevel skulle trenge inne en regndråpe eller to, vannet rett igjennom og ut igjen på undersiden.

Tross prisen, møblene er populære.

Vil ha kvalitet

Brand manager hos Slettvoll Møbler AS, Liv Norun Moe, merker mye til samme trenden med å legge større summer i møblene til uteplassen enn det som før har vært vanlig.

- Ved å velge utemøbler i en høyere prisklasse, får man jo i stor grad møbler med en mer naturlig utførelse, forklarer Moe til Bonytt.no.

Duket for late dager.

KLASSISK: Hos Slettvoll Møbler tror man også at nordmenn velger kvalitet over pris. © FOTO: Produsenten

- Disse har holdbare materialer som tåler både frost og varme svært godt, og dermed kan stå utendørs hele året, noe vi har inntrykk av at kundene vil ha.

Moe forteller at de i Slettvoll Møbler bruker materialet Polyetylen i sine utemøblementer.

- Polyetylen er svært holdbart og lett å vedlikeholde, samtidig som det heller ikke skader miljøet ved destruering.

Moe mener at man får den kvaliteten man betaler for.

- Rimelige varianter av denne typen møbler har mye lettere for å få brudd og sprekker i materialet.

Flytter stuen ut

Det har gått en tydelig trend i det å legge mer tid og penger i uteplassen. Mange investerer i terassevarmere, solskjerming som kan fjernstyres og griller som ville fått enhver sørstats-amerikaner til å bli grønn av sjalusi.

Klassisk sommer i hagen hos Slettvoll.

VEDLIKEHOLDSFRI: Disse møblene fra Slettvoll er lekre å se på og lette å ha med å gjøre. © FOTO: Produsenten

- Terassen har blitt et bruksrom i mye større grad enn det var før, røper Eva Kaas Ibsen hos danske Designdelicatessen.dk.

- Det er nok mye av grunnen til at vi nå ønsker å gjøre uteplassen like behagelige som om vi sitter inne i stuen.

Ibsen mener også at det er blitt viktigere å ha en helhet mellom ute og inne.

- Vi vil kanskje ikke at stilen skal sprike så mye mellom hvordan vi har det inne og ute.

Nordmenn liker å bruke penger på hus og hjem

Liv Norun Moe tror trenden med å bruke penger på interiøret - enten det er til stua eller terassen, er noe som ligger nært Ola Nordmanns hjerte.

- I Norge har vi hele tiden lagt stor vekt på oppussing og innredning av hjemmet vårt. Dette er viktig for oss siden hjemmet er en arena for å samle både familie og venner, forklarer Moe.

- I tillegg er vinteren lang og vi vil ha det godt der vi oppholder oss. Fokusen på å vise frem et fresht og nystylet hjem har tiltatt med bloggere, noe som igjen har økt interesse for innredning som hobby.

Moe forklarer:

- Hjemmet har på mange måter blitt en prestasjonsarena.

- Vi viser status og stand gjennom hjemmene våre. Nå når huset har blitt perfeksjonert, er uteommet i ferd med å bli den nye prestasjonsarenaen.

Trendy stil til en rimeligere pris

Selv om du ikke har 38.000 kroner å bla opp for en ny sofa til terassen, så finnes det mange rimelige alternativer.

Møbelforhandlere som for eksempel Ikea, Jysk og Living og er kjente for å være raske ute med billigere alternativer til de aller dyreste trendmøblene.

Ikea har utemøbler de fleste lommebøker har råd til.

IKEA: Serien Ammerö fra Ikea kommer i moduler, og kan enkelt bygges sammen til den sittegruppen du ønsker og har plass til. Fra kroner 850 for en enkelt-modul. © FOTO: produsenten

Stilig alternativ til dyr designersofa.

LIVING: Denne modulsofaen fra Living passer like fint i hagen som på den urbane takterassen. Sofa modul koster 3995 kroner. Puffen koster 1995 kroner. © FOTO: Produsenten

Modulsofaer til terassen finnes du nå hos de fleste forhandlere av hagemøbler, og det burde ikke by på problemer å finne en du både liker og har råd til.

Hva er mest in?

Madshus hos Expo Nova holder en knapp på stramme møbler i lounge stil; altså lave sofaer, store puter og behagelige dype stoler - komfort er et stikkord. Andre sverger til den litt røffe industristilen, som i lang tid har herjet trendsettere og interiørbloggere over det ganske land.

Vekk med stygge og kjedelige utemøbler.

FLYTTER UT: Terassen blir den nye stuen mener ekspertene. © FOTO: Produsentene

Ikea, på sin side, tror vi vil ha mer farger inne på uteplassen - som de også tror det blitt den nye stuen:

- I år skal absolutt stramheten og det skandinaviske enkelheten brytes opp av fargerike og humoristiske detaljer, forklarer kommunikasjonsrådgiver hos IKEA, Siv Elizabeth Egger, til Bonytt.no.

- Her holder vi en knapp på knall-gult og sjokk-rosa - det kan sette farge på enhver tilværelse og uteplass.

Lekkert design til hagen.

KVALITETSBEVISSTE: Nordmenn er de ivrigste i verden til å legge penger i hjemmene sine - nå gjør vi det samme for hagen og uteplassen. © FOTO: Produsentene

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!