De fleste har for lengst forlengst gitt bort lp-platene sine til nærmeste loppemarked, eller stuet dem vekk i pappesker på loftet. Entusiastene som sverger til vinyl blir riktignok stadig flere.

Men dobbelt platespiller på kjøkkenbenken?

Eller rettere sagt: miksebord i benkeplaten!

Johanne Taugbøl har nemlig laget en forsenkning der et miksebord - en komplett dj-stasjon - er felt ned, og således flukter med resten av kjøkkenbenken.

- Det skal være gøy å komme hjem, mener Johanne.

Etter triksing og miksing med planløsningen, er kjøkkenet blitt en del av husets allrom. Og her er det rikelig med gulvplass, eller "overskudds-space", som arkitekten kaller det.

- Vi er ikke redde for at det står litt tomt - tomrommet fungerer nemlig som dansegulv når vi har fest. Det går i house, hiphop, jazz og disco.

Det er da kokkelua byttes ut med hodetelefoner.

Miksebord på kjøkkenbenken

MIKSEHJØRNET: Paret har etablert en dj-stasjon i enden av kjøkkenbenken. All musikk styres herfra, også når det ikke er party på gang. © Foto: Espen Grønli

Annerledesløsninger

Johanne er partner i arkitektfirmaet Wood Arkitektur + Design, og om kundene hennes ikke alltid tør prøve ut dristige løsninger, kan hun alltids utfordre seg selv.

- Hjemme hos meg er det jeg som er kunden.

Ganske riktig: Her finnes flere løsninger og grep som ikke er hyllevare. Både høyskap, kjøleskap og fryser er for eksempel gjemt bak den svarte kjøkkenveggen, som egentlig er gedigne skyvedører.

- Jeg er glad i overraskelser, at ting ikke er helt hva de gir seg ut for å være. Det å velge annerledesløsninger er et mål i seg selv. Jeg liker å pirke i forståelsen av hvordan ting skal være.

Noen ganger kolliderer dette ønsket med ønsket om funksjonalitet, og noen ganger taper funksjonaliteten.

Når Johanne skal hente frem en kartong juice, må hun først skyve veggen til side, så åpne kjøleskapsdøren som er uten håndtak (det er demontert for å spare plass), og helst skyve veggen tilbake igjen.

Johanne Taugbøl på sitt eget kjøkken

DJ-STASJON TIL HØYRE: Miksebordet er nedsenket i høyre ende av kjøkkenbanken. Fondveggen er kledd med restfliser, trolig fra 70-tallet. Passasjen mellom entré og kjøkken er malt lyseblått. Fargen bidrar til å binde rommene sammen. Den svarte veggen er egentlig store skyvedører som skjuler skap og hvitevarer. Barkrakker fra Ikea. © Foto: Espen Grønli

Lyseblå tråd

Hele veggen over kjøkkenbenken er kledd med lyseblå fliser. Det var egentlig ikke meningen.

- Egentlig hadde vi ikke tenkt å bruke fliser her. Så oppdaget vi at forrige eier hadde lagt igjen en stabel med fliser i kjelleren. De var i akkurat samme farge som veggmalingen vi allerede hadde plukket ut.

Bare flaks, altså.

Da Johanne overtok funkishuset fra 30-tallet, ønsket hun å pusse opp med farger. Hun ønsket noe annet enn de sedvanlige hvite vegger og den sedvanlige eikeparketten.

Gamle fliser og gamle krydderhyller i moderne kjøkken

NYTT OG GAMMELT: Både krydderhyllene og flisene fulgte med huset, og bidrar til å gi det nye, renlinjede kjøkkenet særpreg. © Foto: Espen Grønli

- Vi var lei av bare hvitt, og ønsket å skape en koselig atmosfære. Man trenger litt kos også, selv i et funkishus, sier Johanne.

Kos?

Her inne finnes det hverken gardiner, duftlys eller puter.

Johanne har ikke en gang en sofa.

Stue uten sofa

SOFALØS STUE: Stuen er innredet med en uvanlig møbelmiks: Eames Lounge Chair fra Vitra, Shuffle sidebord fra Andtradition, bord med oppbevaringsplass fra Bolia, en gammel ørelappstol og en enkel hvilestol fra R.O.O.M. kledd med kuskinn fra Ikea. Gulvteppet er fra Permafrost, taklampen fra Ingo Maurer. Bildet er malt av Kristoffer Evang. Flatskjermen er nesten borte i vrimmelen. © Foto: Espen Grønli

- Kosen ligger i at noe er rotete og usystematisk, men likevel innenfor visse rammer. Som bøkene i stuen og bildeveggen i trappen. Bruken av farger og mørke flater skaper dessuten en atmosfære som jeg synes er koselig, presiserer hun.

Det lyseblå går igjen flere steder i huset: i entreen, i trapperommet, på badet, i døråpningen mellom entré og kjøkken. Og så altså på flisveggen over kjøkkenbenken i allrommet.

Stue med bokhyller og peis

SYSTEMATISERT ROT: Bøkene og vedstabelen utgjør et myldrende element i et ellers rent og strengt interiør. Gulvet er slipt og beiset. Vinduskarmene er malt svarte og bidrar til å ramme inn utsikten. Hyllene Ptolomeo er fra Opinion Ciatti. © Foto: Espen Grønli

Spisestuen er innredet som et møterom

MØBLERT SOM MØTEROM: Spisestuen kan ligne et møterom på grunn av de røde svingstolene fra Ikea. © Foto: Espen Grønli

- Det er det som er den røde tråden - at man tar med seg fargen over i neste rom, sier Johanne. Vi følte oss litt dristige da vi prøvde med svarte dører og vinduskarmer og lyseblå vegger, men når man tar det helt ut, virker det ikke lenger så dristig.

Trappeløp med bildevegg

LEVENDE VEGG: Bildeveggen gjør at man ikke haster opp og ned trappen, men stopper opp litt. Komposisjonen vokser etter hvert som folk gifter seg og får barn. © Foto: Espen Grønli

Lyseblå trapp

HJEMLØS I HJEMMET: Kristoffer Evangs portrett av en hjemløs setter boligen i perspektiv. © Foto: Espen Grønli

Fasadeendring

I enden av kjøkkenet, ved siden av dj-stasjonen har hun erstattet faste vinduer med fleksible foldedører i glass. Dermed har man stadig kontakt med terrassen og hagen utenfor, og terskelen for å ta uteplassen i bruk er lavere.

Johanne har få skrupler når det kommer til å endre på det syttiseks år gamle funkishuset.

- Jeg vil at bygningen skal leve. Man må ikke føle seg for bundet at hva som opprinnelig var tenkt, for det er ikke sikkert at det riktige svaret på dagens utfordringer finnes i fortidens løsninger.

På samme måte håper jeg de som bor i boliger jeg selv tegner også endrer og tilpasser sine hjem som de ønsker. Det er feil å fryse tiden for å bevare ting som de alltid har vært.

Kjøkken med direkte utgang til terrasse

ÅPNET MOT UTEPLASSEN: I enden av kjøkkenet er vinduene mot terrassen skifet ut med foldedører slik at man har god kontakt med miljøet utenfor. Kjøkkeninnredningen er fra Kvik, taklampen fra Designheure. © Foto: Espen Grønli

Funkishuset på Røa er fra 1937

FUNKIS I FORANDRING: Huset har gjennomgått flere endringer siden det ble oppført på 30-tallet. Saltaket er ikke originalt, og nylig har beboerne etterisolert betongkonstruksjonen ved å legge på isoporplater. Åpningen mot terrassen er skiftet ut. © Foto: Espen Grønli

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!