Marianne Dåsnes

EIENDOMSMEGLER: Marianne Dåsnes i Krogsveen. © FOTO: Krogsveen.

Noen boliger selges kjappere enn andre. Det kan være flere årsaker til det.

Det generelle boligmarkedet på salgstidspunktet, antall boliger til salgs i nabolaget, prisen, annonseringen og om bildene av boligen skiller seg ut i mengden.

Presentasjonen

Marianne Dåsnes er eiendomsmegler i Krogsveen. Hun er opptatt av at boligannonsen hennes skiller seg ut i mengden. Det som teller aller mest er presentasjonen av bildene og teksten i annonsen.

Her skreddersyr hun hver enkelt boligannonse og bruker mye tid på å få den optimale annonsen på hvert enkelt objekt hun selger. Kvalitet og kreativitet en stor del av presentasjonen.

Selv har hun nylig oppnådd salgsrekord med en leilighet på Bjerke i Oslo. På hovedbildet ser vi sauen Ludvik sitte ved et bord å "spise" godteri. Om det var et riktig eller galt påfunn, kan sikkert diskuteres, men som blikkfang og oppmerksomhet vekket det i hvert fall. De oppnådde veldig mange treff allerede det første døgnet annonsen lå ute. Megleren ser ikke bort ifra at sauen Ludvik dukker opp igjen på andre annonser.

- Jeg liker å skiller meg ut. Det er hard konkurranse i meglerbransjen og mange følger ofte bare strømmen. Å tenke nytt og annerledes er noe jeg har fokus på.

Riktig pris

Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge, sitter på flere teorier om hvorfor noen boliger går som varmt hvetebrød.

- Et kjennetegn på boliger som blir solgt raskt er at selger går ut med riktig pris og forlokkende markedsføring. Dette skaper resultater. Noen boliger trenger styling, men det er langt ifra alle. I noen leiligheter vil styling være viktig for å få fram for eksempel potensialet i arealbruken.

Han forteller at to av tabbene mange går i er overmøblering eller å tømme leiligheten helt for møbler.

- Begge deler er like dumt. Er ikke boligen møblert blir det vanskelig å se for seg potensialet den har. Er den overmøblert blir det også feil. Det beste rådet er å fjerne mye av møblene, men ikke alt, råder Christian Vammervold Dreyer.

boligøkonomi,boligsalg,boligkkjøp,oppussing,innredningstips

SKILLE SEG UT: Prøv å være kreativ når det kommer til bildebruk, tekst og styling. Det kan lønne seg. © FOTO: Krogsveen

Christian Vammervold Dreyer

EKSPERT PÅ BOLIGSALG: Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge. © FOTO: Eiendom Norge.

10 gode råd

1. Intervju flere meglere. Vurder nøye med valget.

2. Markedsfør boligen tungt umiddelbart.

3. Proffe fotos og styling gjør susen.

4. Boligen må fremstå som en perle.

5. Tenk andre media enn annonse og finn.no og bli din egen tekstforfatter.

6. Markedsfør boligen lokalt.

7. 24 timers visning - vær tilgjengelig.

8. Vær stolt av leiligheten.

9. Tilby kontakt.

10. Riktig pris er markedspris.

Kilde: Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for Markedsføring Handelshøyskolen BI.

t godt førsteinntrykk

Foruten kreative boligannonser, mener salgsekspertene det er svært viktig å skape et positivt førsteinntrykk på visning.

I tilfeller der boligen selges kjapt har gjerne eierne lagt mye i selve visningen, i tillegg til annonsering og bilder.

- Visningen må forberedes like godt som du ville forberedt et selskap. Når du får gjester gjør du det selvfølgelig klart på forhånd. Slik må det også være før visningen. Førsteinntrykket er svært viktig, fastslår Christian Vammervold.

Fjern husdyr

Sjekk at trappeoppgangen og uteområdet er presentabelt - og fjern eventuelle husdyr og spor etter dyret.

- Du skal ikke kamuflere mangler ved boligen, men husdyr har ingenting på en visning å gjøre, understreker eksperten.

Kjøper på magefølelsen

- De fleste kjøper på magefølelsen - og da er det viktig at boligen fremstår ryddig og fin, istemmer eiendomsmegler Marianne Dåsnes.

- Mange titter i skap og skuffer når de er på visning, så det er ikke gunstig om det lukter vondt i kjøleskap og er møkkete i kjøkkenskapet eller oppvaskmaskinen. Det er ikke mange som røyker inne lenger, men gjør du det, er det veldig viktig å slutte med det minst en måned før visning. Bor du i blokk er det viktig å ikke la førsteinntrykket ødelegges av søppel og reklame som ligger og flyter i oppgangen.

- Et godt tips på visning kan være å ha noe å servere. Det er alltid positivt, sier Marianne Dåsnes.

Sjekklisten

Gorm Kunøe er førstelektor ved Institutt for Markedsføring Handelshøyskolen BI. Han forklarer at det er et grunnleggende forhold som må på plass for at et boligsalg skal lykkes.

Det må være match mellom de som søker etter boligen og boligen.

Her er hans sjekkliste til boligselgere:

1. Mulige kunder må komme på visning. Folk ser på bolig i godstolen og mange drømmer seg gjerne bort til objekter de verken har råd til eller vil bo i, om de fikk sjansen. Det er litt "titting" i det å lese boligannonser for å se hvor skrekkelig innredning folk har. Litt "boligporno" hvor boligen er avkledd og åpne for alle å studere.

Utfordringen er å få de som kunne tenke seg å bo i objektet som markedsføres til å komme på visning.

Rådet er å sett alle "markedsføringsseil" til umiddelbart. Få boligen markedsført i alle kanaler du og megleren drømmer om. Ikke "vent-og-se", for da mister du overblikket. Gå ut i alle kanaler, og gled deg over et kjapt salg, i stedet for å irritere deg over at du kanskje, muligens, kunne ha greid deg med en mindre markedsføringspakke.

boligøkonomi,boligsalg,boligkjøp,oppussing,innredningstips

VISNING: Foruten kreative boligannonser, mener salgsekspertene det er svært viktig å skape et positivt førsteinntrykk på visning. © FOTO: Thinkstock

2. Får ikke megler de rette interessenter på visning har selger tapt. Da betyr valg av megler og meglers aktivitetsnivå og kompetanse "alt". Selvsagt kan ikke megler skape et slott ut av en ruin, så megler må få en reell sjanse til å gjøre en god jobb. Ta en lang og inngående prat med megleren du har valgt.

Skaff deg en realistisk og oppdatert mening om hva boligen bør koste.

Informasjon om hva naboen solgte til for to år siden kan ha en viss interesse, men heller ikke mer. Ikke skjul noe om boligens tilstand for megler. Det slår tilbake på selger, for megler er kun mellommann. Det er selger som står ansvarlig om våtrommenes tilstand ikke er korrekt beskrevet. De fleste tvister etter et boligsalg går på våtrommene. Både selger og kjøper må være våkne på dette punktet.

boligstyling, innredningstips,interiør,oppussing,male,rengjøring

EKSPERT PÅ MARKEDSFØRING: Gorm Kunøe er førstelektor ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI © FOTO: Handelshøyskolen BI

3. Forventninger skaper kø

Den enkle matematikk er at jo flere som kunne tenke seg å bo i boligen du har til salg, jo større er sjansen for å få solgt fort. Da handler markedsføringen av boligen om å få bygget opp forventinger til boligen. Hvorfor blir man skuffet på visning? Jo, sammenhengen mellom pris og kvalitet kan dessverre vise seg å være negativ.

Når den nydelig stylede leilighet på bakkenivå viser seg å være en kjellerleilighet uten vinduer, uten lys og uten luft, blir den mulige kjøper skuffet.

Men målet er nådd, eiendomsmegleren har hatt sin sjanse på visningsdagen. Så er selvsagt spørsmålet om megler greier å få frem forventingene hos den mulige kunde og får fortalt hvilke kvaliteter leiligheten og området rundt har. At mulige kjøpere snur i døren kan skyldes flere faktorer. Når man ankommer til en visning tas alle mulige inntrykk inn. Er veien inn mot boligen full av hull? Er parkeringsplassene godt eller dårlig plassert? Flyter det med søppel? Er hekk og hage preget av rot og uorden? Boligen må være striglet. Få gjerne andres mening om din boligs tilstand, og invester i visningen. Megler bør også kunne gi gode råd.

Les mer:

Slik får du solgt boligen

Du får best pris for boligen din i august og januar

Selg boligen selv - spar penger

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!