Boligstyling

Leilighet med papegøyer, anyone?

Noen drar boligstylingen hakket lenger enn andre.

SKILLER SEG UT: Sprell levende papegøyer er noe av det som skal vekke oppmerksomhet i denne boligannonsen.
SKILLER SEG UT: Sprell levende papegøyer er noe av det som skal vekke oppmerksomhet i denne boligannonsen. Foto: FOTO: Tommy Friestad / Boa Eiendomsmegling. Styling: Josefin Johansson Studio
Sist oppdatert

img Del på Facebook



Det er vel ingen tvil om at boligstyling er viktig når du skal legge ut leiligheten din for salg.

En rotete bolig vil antageligvis ikke gjøre det like godt på boligmarkedet.

Det er klart det hjelper å rydde og pusse opp før leiligheten skal selges. Men noen drar den noen hakk lenger enn andre. Boa Eiendomsmegling er et av selskapene som satser ekstra på boligstyling.

Papegøyer og leopardkjole

Når de nå skal selge en leilighet på Frogner, er den stylet med papegøyer og en dame i leopardkjole!

- Denne leiligheten er veldig annerledes, den ligger i en kjeller men oppleves likevel veldig lys og åpen. Den har høy standard, sjarmerende bjelker, hvite vegger og gulv. Jeg fikk følelsen av å være i et atelier da jeg kom inn i leiligheten. De hvite murvegger og trebjelkene i taket ga følelsen av å være i en loftsleilighet i underetasjen, sier Tommy Friestad.

Han er gründer og megler i Boa Eiendomsmegling, selskapet som står bak boligannonsen. Eiendomsmegleren styler selv 98 prosent av boligene han selger. For han er det å style boligen selv helt avgjørende for å finne den personen i markedet som vil sette mest pris på de unike kvalitetene og som er villig til å betale mest.

Boa Eiendomsmegling har et samarbeid med Josefin Johansson studio. Stylistene forsøker å tilpasse stylinguttrykket og skreddersy presentasjonen for å tydelig gjøre de unike verdiene i hvert hjem.

Må tiltrekke seg de rette personene

Boa Eiendom forsøker å gjøre en grundig jobb med presentasjonen for å tiltrekke seg de riktige personene og skape gode opplevelser.

- Jeg mener dette er verdiskapende, både for våre selgere som vil oppnå en høyest mulig pris, men ikke minst for våre kjøpere som leter etter drømmehjemmet sitt. Det beste er når vi får besøk på våre visninger og kjøperen føler i løpet av få minutter at "her vil jeg bo" og at de har "kommet hjem".

Styling er en integrert del av meglerfirmaets salgsprosess. Selger får en grundig gjennomgang av hva de bør gjøre i forberedelsesfasen før foto. Dette er viktig for å tydeliggjøre verdiene, gjøre det lettere for fotografen og fange følelsen i hjemmet. I stedet for å forsøke å få alle til å like hjemmet vi selger, så ønsker vi å nå de få som vil elske det.

- Det å skille seg ut er et virkemiddel for å skape engasjement og økt eksponering, sier megleren til Klikk.no

STYLING: Førstelektoren mener du kommer langt med styling for 20 - 30 000 kroner.
STYLING: Førstelektoren mener du kommer langt med styling for 20 - 30 000 kroner. Foto: FOTO: Tommy Friestad / Boa Eiendomsmegling. Styling: Josefin Johansson Studio

Viktig å skille seg ut

Derfor bør du style boligen

  • Førsteinntrykket av boligen er ekstremt viktig. Her møter den mulige kjøpers forventninger virkeligheten.
  • Styling er en del av markedsføringen av boligen som selger selv kan foreta eller kjøpe seg til fra profesjonelle boligstylister.
  • Se på styling som "innpakningen" av boligen. Vi kjøper ikke varer hvor innpakningen er revet eller ser rar ut.
  • Når man har kost seg i en bolig lenge er alle rom preget av personlig smak, hvilket er helt naturlig. Men virker interiøret negativt inn på den mulige kjøper, går det ut over det viktige førstegangsinntrykk.
  • Det er mange boliger til salg, og konkurrerer en overfylt og rotete leilighet som utstråler dårlig smak med en oversiktlig og imøtekommende leilighet i samme størrelse, ja, så vinner den som umiddelbart appellerer positivt til den mulige kjøper.

Kilde: Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI

Gorm Kunøe er førstelektor ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI og ekspert på salg og markedsføring av boliger.

Han er enig i at det er svært viktig å skille seg ut når det kommer til boligstyling og annonsering. Han mener eksemplet med den originale Frogner-leiligheten er glimrende.

- Her har man en egentlig trist kjellerleilighet. Med spennende styling i den retning "storytellingen" driver får det med større sannsynlighet folk på visning, enn om relevante kjøpere selv skulle gjette seg til hva kjellerleiligheten kan brukes til. Glimrende.

Han forteller at det er vanlig at megler anbefaler boligstyling ved salg av leilighet.

- Enten ved at kunden selv engasjerer stylist eller ved at megler hjelper. Megler har ikke eget stylistbyrå, opplyser Gorm Kunøe.

Boligstyling koster. Men førstelektoren mener du kommer langt med styling for 20 - 30.000 kroner.

Må fremstå strålende

Ifølge Gorm Kunøe er første bud at boligen må fremstå som strålende i annonsen. Da nytter det ikke å vise rom overfylt med møbler ingen kjøpere kunne tenkt seg å bo i. På veggene henger det tett-i-tett med plakater, familiefotografier, barnetegninger og dårlig kunst. Interiøret bør være pent, nøytralt i fargevalg, sparsomt og bør ikke ta oppmerksomheten fra rommene og deres funksjon. Måten man styler på bør være diskret, stilig og matchende til rommene og boligen.

Andre bud er at boligen må fremstå strøken ved visningen. Husk alle sanser er åpne når man nærmer seg et sted man kanskje skal bo i mange år og som koster skjorta.

Vurderingsmodus

- Forestill deg at kjøper med alle sansene i vurderingsmodus kjører opp mot boligen du har til salgs, parkerer, går inn mot inngangsdøren eller oppgangen, ringer på klokken, ser på den slitte dørmatten din, går inn over dørstokken og fortsetter inne i leiligheten.

Da er dette viktige elementer:

  • Trafikken omkring boligen
  • Støyen i nabolaget
  • Beliggenheten
  • Graden av rot på parkeringen
  • Lukten i oppgangen
  • Førsteinntrykket når inngangsdøren åpnes
  • Kvaliteten på "stylingen"
  • Kvaliteten på viktige ting som fargerne på veggene, fliser, gulvbelegg, bad, kjøkken, soverom og dagligstue
  • Naboene

Hotellstil

Megler Tommy Friestad følte lenge at boligstylingen i meglerbransjen ble for hotell-preget. Den samme lampen og de samme sengeteppene gikk igjen i mange annonser, selv om eiendommene hadde svært forskjellig uttrykk og karakter.

ATLIER: Eiendomsmegleren fikk følelsen av å være i et atlier da han kom inn i leiligheten første gang. Det ga inspirasjon til boligstylingen.
ATLIER: Eiendomsmegleren fikk følelsen av å være i et atlier da han kom inn i leiligheten første gang. Det ga inspirasjon til boligstylingen. Foto: FOTO: Tommy Friestad / Boa Eiendomsmegling. Styling: Josefin Johansson Studio

Hvor boligstyling påvirker den endelige prisen, synes han det er vanskelig å svare generelt på. Men at styling er et viktig middel for å presentere hjemmet fra sin beste side hersker det ingen tvil om.

EIENDOMSMEGLER: Tommy Friestad, gründer i Boa Eiendomsmegling
EIENDOMSMEGLER: Tommy Friestad, gründer i Boa Eiendomsmegling Foto: FOTO: Tommy Friestad / Boa Eiendomsmegling.
EKSPERT PÅ MARKEDSFØRING: Gorm Kunøe er førstelektor ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI
EKSPERT PÅ MARKEDSFØRING: Gorm Kunøe er førstelektor ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI Foto: FOTO: Handelshøyskolen BI

- Men stylingen må være skreddersydd og tilpasset boligen. Samtidig må den harmonere med standard og innredning i hjemmet.

Stylingtabber

- Hvilke stylingfeller bør man unngå?

- Du må ikke tildekke, skjule eller forsøke å late som om leiligheten eller huset er noe det ikke er, understreker megleren.

Han mener fokuset bør være på det man ønsker å kommunisere. Boligstylingen må bidra til å få frem kvalitetene. Den må ikke overskygge salget og gjøre det vanskelig for potensielle kjøpere å forstå hva som er unikt og verdifullt med boligen.

- Det å ikke tilpasse stylingen, men å kjøre den samme gamle stilen uansett hva som skal selges, er en fallgruve du ikke bør gå i.

Derfor må boligstylingen tilpasses ut ifra målgruppen, hjemmets uttrykk, standard, kvaliteter og utfordringer.

- Boligselger må være enig i at det styles, det betyr at boligselger har forstått at det ikke er sikkert at den smak boligen viser og det uttrykk leiligheten gir på fotos er det som kan få folk på visning, understreker Gorm Kunøe.

Må treffe målgruppen

Både førstelektoren og eiendomsmegleren mener det er viktig å treffe den spesielle målgruppen man tror kan være interessert i boligen.

- Det er helt avgjørende. Basert på hvem som allerede har bosatt seg i området, hvor de flytter fra, snittalder og om de er par, single eller barnefamilier vil danne et grunnlag for hva slags styling og presentasjon vi vil skape. Hvis selger har satt stor pris sentral beliggenhet, en sosial og åpen leilighet der venner ofte kommer innom på middag, er det viktig for oss å fange dette i presentasjonen, forklarer Tommy Friestad.

ORIGINALT: Papegøyer og damer i leopardkjoler er noen av de viktigste ingrediensene i denne boligstylingen.
ORIGINALT: Papegøyer og damer i leopardkjoler er noen av de viktigste ingrediensene i denne boligstylingen. Foto: FOTO: Tommy Friestad / Boa Eiendomsmegling. Styling: Josefin Johansson Studio

- Alle behov er segmenterte. Det vil si at ingen leilighet er for alle. Da handler styling om å tilpasse seg den gruppe som bør være interessert ved å fremheve akkurat de verdier denne gruppe søker. En treroms leilighet i femte etasje uten heis er for eksempel ikke barnevennlig, sier Gorm Kunøe.

Dette bør du gjøre

  • Ikke gå i fella og tro at "alt dette vil kjøper rette på likevel, så det gjør vi ikke noe med".
  • Rydd og ta ut overflødige møbler som får bolig til å se overfylt ut. Skap luft i rommene.
  • Veggene bør være sparsomt møblert
  • Få reparert synlig småfeil
  • Mal vegger hvite
  • Vask og rydd

Kilde: Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI

img Del på Facebook



Les mer:

Slik gjør du boligstylingen selv

Nytt bad med enkle midler

Slik får du system i rotet

Denne saken ble første gang publisert 21/05 2014, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også