Selger leilighet med frukt

Fyller salgsobjektet med frukt

Svensk eiendomsmegler går nye veier for å finne kjøpere.

FRUKT OVERALT: Skåler og boller med frisk frukt er omhyggelig plassert på kjøkkenet.
FRUKT OVERALT: Skåler og boller med frisk frukt er omhyggelig plassert på kjøkkenet. Foto: Foto: Fantastic Frank
Sist oppdatert
ANNERLEDES MEGLER: Tomas Backman er gründeren bak meglerfirmaet Fantastic Frank
ANNERLEDES MEGLER: Tomas Backman er gründeren bak meglerfirmaet Fantastic Frank Foto: Foto: Fantastic Frank

Skal du selge boligen din, er det ikke alltid nok å holde orden på kjøkkenet, rydde og vaske gulv.

Litt boligstyling kan også hjelpe på.

Men bruker du den svenske megleren Fantastic Frank, må du regne med mer enn en orkidé i vinduskarmen og tre duftlys på sofabordet. Meglerhuset er nemlig kjent for å gå nye veier i jakten på kjøpernes oppmerksomhet.

Noen ganger går veien via fruktbutikken.

I denne boligen er det stylet med frukter av alle slag - på de underligste steder - i alle rom.

Effektiv markedsføring

Hensikten er ikke å vekke matlysten, men å vekke appetitten på selve boligen.

- Det handler om markedsføring. Vi ønsker at man ser våre bilder mer enn på andre, sier Tomas Backman, Gründer og kreativ sjef til klikk.no.

I Sverige, som i Norge, finnes det til enhver tid titusener av boliger til salgs. Når man skal selge boligen sin gjelder det å fange, og å holde på oppmerksomheten til potensielle interessenter.

- Hver gang vi gjør noe mer enn det som er standard boligstyling, så titter folk litt lenger. Det er positivt for selgeren.

RABARBRA PÅ SENGEKANTEN: Plasseringen av frukten har til hensikt å lede blikket rundt i rommet.
RABARBRA PÅ SENGEKANTEN: Plasseringen av frukten har til hensikt å lede blikket rundt i rommet. Foto: Foto: Fantastic Frank
FRUKTKURV I BADSTUEN: Boligstylistene er ikke nødvendigvis opptatt av at stylingen skal virke autentisk.
FRUKTKURV I BADSTUEN: Boligstylistene er ikke nødvendigvis opptatt av at stylingen skal virke autentisk. Foto: Foto: Fantastic Frank

- Finnes det en fare for at man ikke ser leiligheten for bare frukt?

- Nei, snarere hjelper det til slik at man blir nysgjerrig på å se hele leiligheten.

- Men hvorfor akkurat frukt?

- Dette er en stor leilighet, og her fungerer frukten som en slags guide til hvor man skal se. Noen ganger har vi brukt godterier, andre ganger har vi brukt istykkerrevne blomster for å skape en følelse av at det nettopp har utspilt seg et kjærlighetsdrama.

Fremhever forfallet

For Fantastic Frank handler det ikke bare om å peke på boligens positive kvaliteter. Det kan også være hensiktsmessig å fremheve svake punkter.

- En gang fotograferte vi et oppussingsobjekt der vi brukte plastfat for å lede oppmerksomheten mot at gulvet hadde fått omfattende vannskader. Selv om parketten var stygg, ble bildene vakre. De hadde mer til felles med fotografier man kan finne i et galleri enn i et salgsprospekt.

Inspirert av reklamebransjen

Backman ser ingen betenkeligheter med å benytte uortodokse virkemidler for å selge boliger. Tvert i mot, påpeker han at det er naturlig at meglerstandenutvikler seg og prøver nye grep.

- Det er en merkelig bransje, som har egentlig har utviklet seg lite. Virkemidlene vi bruker har vi tatt fra reklamebransjen der det handler om å bli sett og husket.

- Hvordan reagerer selgeren på at dere fyller leiligheten hans med frukt?

- Han synes det er helt ok, det finnes en stolthet i det. Men så er han en typisk "stockholmare", da.

Ikke alle synes nemlig Fantastic Franks styling er like fantastisk.

- Den typiske skeptikeren sitter andre steder og sier: "Herregud hva de finner på i Stockholm!". Folk fra svenske småbyer ler og sier det er det verste de har sett. Men det er bare bra for oss. Det er også markedsføring, konstaterer Backman.

Kan spre seg til Norge

I Norge er det trolig eiendomsmegleren Krogsveen som har benyttet frukt hyppigst for å fange oppmerksomhet omkring boligsalg. Deres kjennemerke er en grønn lime som iblant dukker opp her og der.

Meglerhuset ser imidlertid ikke bort i fra at andre virkemidler kan brukes også i Norge.

- Dersom dette viser det å fungere, kommer det nok til å spre seg. Det er viktig å skape en stopp-effekt. Samtidig bør grepene bli oppfattet positivt om de skal virke, noe som avhenger av målgruppen, sier Karsten Onsrud, salgsdirektør i Krogsveen til klikk.no.

Ifølge Onsrud er den norske meglerbransjen nokså forsiktig i sin omgang med stylingeffekter, og at det med fordel kan tenkes nytt på dette feltet. Samtidig advarer han mot å drive det for langt.

- Det viktigste er å vise frem boligene. Det betyr blant annet at man ikke må dekke til eventuelle mangler.

Les også