7 ting kvinner aldri skal finne seg i på arbeidsplassen

Nei, du er ikke følsom selv om du er uenig i noe.

NULL TULL: Miranda Priestly fant seg ikke i noe tull, og det burde ikke du heller. Foto: The Devil Wears Prada
NULL TULL: Miranda Priestly fant seg ikke i noe tull, og det burde ikke du heller. Foto: The Devil Wears Prada
Publisert

(SIDE2): Vi hører stadig historier om kvinner som blir kalt følsomme eller aggressive om de viser engasjement eller skaper konflikter på arbeidsplassen, og menn som i identiske scenarioer blir kalt effektive eller kompromissløse.

Så, hvor går egentlig grensene, og hva skal du finne deg i på arbeidsplassen før du sier fra? Vi hentet litt inspirasjon fra Cosmopolitan, og satte sammen en liste med sju ting du som kvinne aldri skal finne deg i på jobb.

1. Spørsmål om hvem som tar vare på barna

Mener de virkelig at du skal sitte hjemme på rumpa hele dagen for å passe på barna, og hvorfor i all verden tror de at du har etterlatt en to-åring for seg selv i leiligheten? Menn får aldri dette spørsmålet, selv om de tross alt er fedre de også.

2. Kommentarer om antrekket ditt

Med mindre kommentaren dreier seg om hvordan den t-skjorten virkelig styrker moralen din, kan de holde den for seg selv. Du er ikke på jobb for å imponere andre med blyantskjørtet ditt.

3. Bli anklaget for å være følsom når du er uenig

Det handler ikke om at du har mer følelser enn dem, du er rett og slett bare uenig i det de sier. Det trenger ikke være «den tiden i måneden» hver gang du stiller deg litt på bakbeina.

4. Bli utelatt av viktige samtaler som skjer på kveldstid

Om guttene dro på puben for å ta noen øl, og deretter tok en viktig avgjørelse uten at du ble invitert med, er ikke greit. Om de tenkte det skulle være en guttekeveld, kan de heller ikke bli enige om jobbrelaterte ting uten at du får vært med på avgjørelsen.

5. Bli bedt om å ta notater, når det ikke er din jobb

Det er selvfølgelig greit om det går på rundgang å ta notater når det er møter, men om det gjentatte ganger kun er kvinner som blir spurt om å ta notater, er det på tide å si fra. Med mindre du er en sekretær, skal du ikke bli behandlet som en.

6. Bli invitert til møter på grunn av din «kvinnelige intuisjon»

Du har ikke noe mer «kvinnelige intuisjon», hva enn det betyr, enn noen av de andre som jobber der. Du er ikke på jobb for å tolke andres følelser, men for å gjøre jobben du ble ansatt for å gjøre.

7. Få dårlig samvittighet for fødselspermisjon

Det er ikke du har bestemt at barnet ditt ikke klarer å ta vare på seg selv de første månedene, og du har full rett til å få en betalt fødselspermisjon. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det, og kommentarer som «Vel, da ser vi vel aldri deg igjen. Du kommer aldri til å ville komme tilbake på kontoret igjen», hører ikke hjemme på arbeidsplassen.

Nå er jo jentene i Side2-redaksjonen, og også de fleste kvinner i Norge, så heldige at de lever i et av verdens mest likestilte land, men likevel har vi altså fremdeles ting å gå på.

Visste du for eksempel at kvinner fremdeles tjener dårligere enn menn?

Denne saken ble første gang publisert 15/03 2016.

Les også