Norsk arkitektur:

Det kan se ut som et helt vanlig bad

Men badet tegnet av Sverre Fehn er en ekte designperle.

VANNVITTIG BRA PLASSERING: Arkitekt Sverre Fehn plasserte badekaret diagonalt i rommet, slik at lyset får flomme inn i hjørneværelset i annen etasje i betonghuset. Soverom til begge sider.
VANNVITTIG BRA PLASSERING: Arkitekt Sverre Fehn plasserte badekaret diagonalt i rommet, slik at lyset får flomme inn i hjørneværelset i annen etasje i betonghuset. Soverom til begge sider. Foto: FOTO: Espen Grønli
Sist oppdatert

Sverre Fehn er eneste nordmann og andre skandinav med Pritzker-prisen, arkitekturens Nobel-pris. Dette badet forklarer litt av Fehns unike posisjon.

Noen ganger besøker du rom, hytter og hus som har en helt særegen utstråling, personlighet og kraft. Et eksempel på denne typen orginalitetet og arkitektur er den utrolige middelaldergården Gammel-Kleppe i Vågå. Ditto med den renskårne fjellhytta i Valdres tegnet av arkitekt Atle Aas. I samme klasse kommer den tøffe Oslo-villaen i betong signert Knut Hjeltnes.

Sverre Fehn er størst

I tillegg til disse eksemplene finnes det omring i landet en rekke originale prosjekter tegnet av Sverre Fehn - en av Norges og Nordens aller største arkitekter. Måten han bygget opp interiøret og dette badet i Villa Holme i Holmsbu på Hurum gir oss litt av forklaringen på hvorfor Fehn er blitt et så stort navn, langt utenfor landets grenser.

ET ROM I SÆRKLASSE: Fra badekaret er det et praktfult utsyn over åsene omkring Holmsbu. Svere Fehn tegnet absolutt alle detaljer i dette rommet. Ingen ting ble overlatt til tilfeldighetene.
ET ROM I SÆRKLASSE: Fra badekaret er det et praktfult utsyn over åsene omkring Holmsbu. Svere Fehn tegnet absolutt alle detaljer i dette rommet. Ingen ting ble overlatt til tilfeldighetene. Foto: FOTO: Espen Grønli

Badet er satt i høysetet

Dette badet med skinnende teglsteinvegger til alle kanter ligger i annen etasje - på det lyseste stedet i det massive betonghuset med sjøutsikt. - Der de fleste andre arkitekter og legmenn ville lagt stuen, sa byggherre, kunstmaleren Ingolf Holme til Bonytt i 1998.

Et sted i solen

Badekaret er plassert diagonalt midt i hjørnerommet, en løsning man sjelden ser. Den gjør sitt til at aftensolen faller raust inn i badesonen. Den betyr også at du i tillegg til å kunne nyte solskinnet midt i rommet etter arbeidstid, også har full utsikt mot de lave åsene omkring Holmsbu.

- Rommet og badekaret har den riktige retningen når du bader. Dette gir en viss følelse av frihet, selv om værelset ikke er så stort, kommenterte Fehn.

En streng og klar stil

Det kritthvite badekaret er innkledd i rødbrun teglstein og det supplereres av et hjørne dusjkabinett. Det har høye, svingbare glassvegger som kan klappes sammen slik at denne dusjsonen tar minimalt med plass når den ikke brukes. To sett firkantvasker, også de kritthvite understreker den strenge stilen i rommet.

Huset som samtaler med fjellet

- Jeg mener det det var riktig å tegne badet på denne måten i dette tilfellet, sa Sverre Fehn til oss 1998. Den røde teglsteinen tar opp i seg rødfargen på den stupbratte fjellveggen like bak huset. Og både badet og hele huset er tenkt som en samtale med fjellet som rager opp bak boligen, utdypet arkitekten som brukte mange år av sin karriere på dette prosjektet.

Det er ektheten som teller

Fordelen med at alle vegger på badet er bygget opp av hele murstein, er at når murearbeidet er gjort, er jobbben ferdig, forklarte Fehn. Det koster kanskje litt ekstra i starten å gjøre badet på denne måten, men dette tas igjen senere fordi du slipper å kle veggen med fliser eller andre materialer, sa arkitekten.

Varige materialer gir huset liv

Gulvet er belagt med Otta-skifer, i en blanding av vanlige grå og enkelte rustfargete gulvfliser. Denne kombinasjonen gir fine sjatteringer og liv i rommet. Våtsonen er støpt, slik som den i kjøkkenet i etasjen rett under. Benker og skap er også tegnet av Fehn og utført i furu. Her i huset skal du altså lete lenger etter standardløsninger.

GLASERT TEGLSTEIN SKINNER: Badet er plassert hensiktsmessig,  både i forhold til utsikten og til de to soverommene til hver sin side. Det solid oppmurte badekaret er  rommets sentrum.
GLASERT TEGLSTEIN SKINNER: Badet er plassert hensiktsmessig, både i forhold til utsikten og til de to soverommene til hver sin side. Det solid oppmurte badekaret er rommets sentrum. Foto: FOTO: Espen Grønli

Topparkitekten tok hele tegneprosessen

- Når jeg valgte en arkitekt av Sverre Fehns kaliber, måtte jeg gi ham frie hender, sa byggherre Ingolf Holme til oss i 1998.

Han opplevde dette badeværelset som et stort, vakkert møbel. Denne designoppgaven kunne ikke vært løst på en bedre måte mente han.

AVANSERT ARKITEKTUR: Badet med teglvegger og skifergulv har et hjørne hvor de store glassflatene er limt sammen. Dermed slapp man en midtstolpe som hindret lyset i å slippe inn.
AVANSERT ARKITEKTUR: Badet med teglvegger og skifergulv har et hjørne hvor de store glassflatene er limt sammen. Dermed slapp man en midtstolpe som hindret lyset i å slippe inn. Foto: FOTO: Espen Grønli

- Det er både en ansvarsfull og berikende oppgave å bevare dette fantastiske Sverre Fehn-huset for fremtiden, sier enken etter Ingolf Holme, Hanne Bukkstein til Bonytt.no

Hun får ofte henvendelser, ikke minst fra utlandet fra mennesker som vil se dette byggverket med egne øyne.

Se mer:

Se det geniale sommerhuset

Glassdørene gjør alt for hytta

Hele familien bor på 11 kvadratmeter

STÅL OG KRITTHVITT: De to firkantvaskene står på stålsøyler.
STÅL OG KRITTHVITT: De to firkantvaskene står på stålsøyler. Foto: FOTO: Espen Grønli
DETAJER SOM TELLER: Samspillet mellom den glaserte teglsteinen på veggene og de sølvgrå skifer gulvflisene gir en fin effekt.
DETAJER SOM TELLER: Samspillet mellom den glaserte teglsteinen på veggene og de sølvgrå skifer gulvflisene gir en fin effekt. Foto: FOTO: Espen Grønli

Nå kommer de kule mini-hyttene

Denne saken ble første gang publisert 01/07 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også