Fuglen kaffebar i Tokyo

HUS FRA 40-TALLET: Eierne av Fuglen har tatt over et gammelt japansk hus i bydelen Shibuya hvor de har skapt en tilpasset replika av Fuglen Oslo som ble tegnet av interiørarkitektkontoret Rastad og Relling i 1963. © Foto: Fuglen

Fuglen kaffebar i Oslo har høstet lovord i internasjonale livsstilmagasiner som Wallpaper og Monocle. Det dreier seg om god kaffe, gode drinker og gamle møbler. Norske retromøbler.

Her kan du nemlig kjøpe møblene du sitter i - enten over bardisken eller på nettet.

Big in Japan?

Nå er turen kommet til Tokyo. Torsdag 10. mai åpnet gründerne bak Fuglen en tvillingbar i den japanske hovedstaden med næringsminister Trond Giske som kaffetørst snorklipper.

Einar K. Holte er norgesmester i baristakunst og en av hjernene og kreftene bak Fuglen. I 2011 ble konseptet belønnet med Merket for God Design.

Det ga Holthe og kompani tryggheten og freidigheten som skulle til for å tenke stort. Nå ivrer han for å åpne japanernes øyne for norsk design fra 50- 60- og 70-tallet.

- Hvorfor åpner dere kaffebar i Tokyo, av alle steder?

- Fordi japanerne har en lignende tilnærming til oss nordmenn når det gjelder kvalitet. Norge og Japan kjøper de beste kaffebønnene i verden. I tillegg har de en utrolig tilnærming til håndverk og service. Det er lettere å kommunisere kvalitet til dem som kjenner det igjen, sier Holthe til bonytt.no.

Interiør fra Fuglen

RENDYRKER VINTAGE: Fuglen kaffebar er innredet med rekvisitter og møbler fra 50-, 60- og 70-tallet. © Foto: Fuglen

Kaffebaren Fuglen

RETRO I HYLLENE: Møbler og løsøre er av fin, gammel årgang. © Foto: Fuglen

Nyinnredet med vintage

Bare noen timer før åpningen var lokalet fremdeles tomt. Containeren med norske vintagemøbler var blitt hengende igjen i en byråkratisk sump.

Så, halvannen time før, dørene åpnet, ble containeren levert, og møblene kom på plass.

- Hvordan kan en kaffebar gjøre norsk design kjent?

- Ved at norsk design vises frem og tas i bruk i baren. Norske designere var jo i verdenseliten, men kom i skyggen av de danske og svenske. Tenk bare på Torbjørn Afdal, Grethe Prytz Kittelsen og Fredrik Kayser. Vi vil bidra til å løfte dem frem igjen - for et internasjonalt publikum, forteller Holthe.

Konseptet i Tokyo blir som i Oslo. Man kan lese om og eventuelt kjøpe emaljebollene som pryder teakseksjonen, eller lenestolen man har drukket kaffen sin i.

Prosjektet er fullfinansiert av Vagada som blant annet eier Internasjonalen på Youngstorget og den nasjonale jazzscenen Blå.

Stor oppmerksomhet

Holthe har sittet i intervjuer i hele dagen med japanske medier. Oppmerksomheten har overgått forventningene.

- Hva skyldes det at en så liten bar får så stor oppmerksomhet?

- Jeg tror det kommer av at vi spiller på det autentiske. God design. God kaffe. Ekte varer.

- Kommer dere til å ta inn ny, norsk design også?

- Nei, det er ikke en del av vårt konsept. Den biten får andre ta seg av.

- Hvor lander Fuglen neste gang, i New York?

- Ja, faktisk. Vi er allerede i gang med å få til en bar der også.

Retroskulptur fra Fuglen

KITSCH: Vovet figur fra Fuglens kolleksjon som teller over 6000 artikler. © Foto: Fuglen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!