Flere av lokalene til IT-kjempen Google, rundt om i verden, er kjent for sin lekenhet. For har du ansatte med relativt fantastiske ideer er det klart det må legges til rette for kreativ utviking?

Hengekøye, spillrom, massasjerom og musikkrom. Googlerne ler ikke bare hele veien til banken, men også på jobben. Dette må vel være nerdenes hevn.

Googles kontor i Pittsburgh, Pennsylvania.

ARBEIDSLYST: Kom arbeidslyst og treng deg på her skal du motstand finne... © FOTO: David Aschkenas

Tenk utradisjonelt

De nye kontorene ligger i Pittsburgh, Pennsylvania i USA i en hundre år gammel kjeksfabrikk. Lokalene skal gi googlerne inspirasjon til å tenke utradisjonelt. Slik lyder i hvert fall filosofien.

Googles kontor i Pittsburgh, Pennsylvania.

ARBEID ER EN LEK: Google ønsker å få frem det lekne i hver medarbeider. © FOTO: David Aschkenas

- Et morsomt, annerledes og fargerikt sted, sier interiørarkitekt Bernt A. Pedersen i Opplevelsesdesign. Google er innovatører, og utstrakt bruk av sterke primærfarger skaper assosiasjoner til barnehager og SFO, fortsetter han.

- Dessuten er den store hengekøyen en utrolig morsom effekt. Hvem får ikke lyst til å legge seg ned og bare drømme?

Googles kontor i Pittsburgh, Pennsylvania.

UTFORMING: Det er det amerikanske arkitektfirmaet Strada som har utformet kontorene i Pittsburgh for Google. © FOTO: David Aschkenas

- Sitter i bur

Pedersen synes imidlertid at arbeidssonen ser litt kaotisk ut:

- Her føles det som om alle sitter i "bur". Formen på skilleveggene og selve arbeidsplaten harmonerer heller ikke i uttrykket. Men selve rommet er flott og har en fantastisk flott takhøyde. Her er det synlige bærebjelker og røffe detaljer.

Googles kontor i Pittsburgh, Pennsylvania.

NERDENES HEVN: Spillrom hører med i et kreativt arbeidsfellesskap. © FOTO: David Aschkenas

Forsket på miljøet

Det er det amerikanske arkitektfirmaet Strada som har utformet kontorene i Pittsburgh. De opplyser at de har forsket på de ansatte: fra spørreundersøkelser og intervjuer, til såkalte time-lapse-fotografering - og flere "live-In sessions". Alt for å utvikle design som skal passe de ansatte best.

- Google ønsker nok å få frem det lekne i hver medarbeider. Samtidig kan alle de fargesterke elementene virke rotete. Men kreativt er det, sier Pedersen.

Googles kontor i Pittsburgh, Pennsylvania.

SILD I TØNNE: Åpne landskap blir gjerne valgt av økonomiske grunner, ifølge Arbeidsmiljøsenteret. Du får flere folk inn og det blir billigere for bedriften. © FOTO: David Aschkenas

Wow-faktor

For å dekke behovene konkluderte Strada med at det var fornuftig så skape en unik wow-faktor. I tillegg opprettholde et tett sammensveiset "familiemiljø". De ville også innlemme rolige områder i lokalene som er ment å få unna alle distraksjoner som finnes i et åpent landskap.

- Hengekøye og bibliotek er hyggelige soner, men slike rom har vist seg å fungere dårlig i norsk og svensk arbeidsliv, forklarer direktør Paul Norberg i Arbeidsmiljøsenteret.

Googles kontor i Pittsburgh, Pennsylvania.

KJEKSFABRIKK: Fortiden bevares i de røffe murveggene som er skrapt frem. Bildet viser resepsjonen. © FOTO: David Aschkenas

For selv om ledelsen oppfordrer til bruk har undersøkelser vist at de ikke blir benyttet. Arbeidstakere har rett og slett følt seg stigmatisert; at de ikke jobber. Når det er sagt; det å bruke sterke farger og planter slik de gjør her er positivt for arbeidsmiljøet, understreker Norberg.

Googles kontor i Pittsburgh, Pennsylvania.

ULIKE FRISONER: Hengekøye og bibliotek er hyggelige soner, men slike rom har vist seg å fungere dårlig i norsk og svensk arbeidsliv, forklarer direktør Paul Norberg i Arbeidsmiljøsenteret. © FOTO: David Aschkenas

Åpent landskap

For øvrig blir åpne landskap gjerne valgt av økonomiske grunner. Du får flere folk inn og det blir billigere for bedriften. Hos Google ser vi at de har et voldsomt brudd i lokalene. De har fullstendig avkobling i enkelte soner kombinert med kaotiske stressende åpne arbeidssoner, avslutter Norberg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!