I dag ble Ikea-katalogen lansert i Sogn Hagekoloni i Oslo.

Nå er det hverdagslivet møbelgiganten løfter frem.

Stuva

STUVA: Dype brede oppbevaringsskuffer til barnerommet som også kan benyttes til å sitte på. © FOTO: Ikea

Oppbevaringsløsninger

"Hvordan skal du få plass til det viktigste i hverdagen din", spør Ikea. Og mener svaret ubeskjedent nok ligger i deres nye oppbevaringsløsninger.

Møbelgiganten skal rydde opp i hver krink og krok - etter å ha fylt opp hjemmene våre i en årrekke.

- Vi går fra rot til å organisere folks hverdagsliv, sier Trude Pleym, ansvarlig interiørdesigner i Ikea Norge.

Det innebærer at det legges vekt på lette, praktiske ting som kan stables, foldes og flyttes. Slik vi kjennner dem.

Stiluttrykk

Pleym forteller at det ikke er én retning, men et bredt mangfold.

PLUGGIS: Nye lette praktisk søppelbøtter som kan stables. © FOTO: IKEA

IKEA

HEMNES: Er nå tilgjengelig som egen serie. Her er som vegg/overgangshylle. © FOTO: IKEA

Et stiluttrykk hun peker på er rustikk i duse farger og i røffe materialer.

Det urbane livet kombineres med tradisjonelle verdier.

Og for dere som skulle lure: Gult er den nye fargen.

Sofa fra Ikea

Nyheter som er verdt å fremheve er blant annet sofaen Kivik. Det samme er Stuva, et fleksibelt og romslig oppbevaringssystem for barnerommet.

- Årets tema "mer av det som betyr noe", forklarer kommunikasjonsmedarbeider Frode Ullebust med at hjemmet ikke skal stå i veien for det som betyr noe, slik som venner og familie.

Best på løsninger

- Jeg synes Ikea er bedre på løsninger enn enkeltprodukter. Møbelmodellene, særlig når det gjelder sofaer, er bare på det jevne etter min oppfatning. Greit, enkelt og litt kjedelig, kanskje også til og med litt lurvete uttrykk, sier Knut Skoe i Møbelrådet.

Ingen livsstilsbibel

Skoe synes man for ofte har gitt Ikea-katalogen en betydning som langt overstiger hva den er ment som eller hva den faktisk er; en katalog fra et varehus.

- Ofte kan anmeldelser av Ikea-katalogen gi inntrykk av at den er livsstilsbibel eller at den sier noe om vår tidsånd. Det er jo sprøyt etter min oppfatning.

Han mener at katalogen er i overkant tingfylt, og om den forteller noe om tidsånden må det være at enhver form for minimalisme er død og begravet, avslutter han.

KIVIK: Er en ny sofa fra Ikea. Her reklameres det med at sofaen skal tilpasse seg deg, og huske sin egen fasong når du reiser deg. © IKEA

Ønsker å være miljøbevisste

Også i år vil IKEA vise at de er miljøbevisste:

"Hvis hver eneste Ikea-kunde bytter ut en vanlig 60 watts pære med en sparepære, vil energien i utslippene av CO2 være identisk med å fjerne 750.000 biler fra veien", skriver Ikea.

Les også:

Høstens nyeste interiørtrender

Slik kjøper du ferdighytte

Møbelvarpet gjør du nå

Stilig hjemmekontor med enkle grep

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!