Arkitektur: The Shadow House i London

Perfekt hus på minimal tomt

Storbritannias beste hus i 2011?

PRISGITT: The Shadow House ble bygget på en liten falleferdig garasjetomt. Huset er en skygge i seg selv og nå er det nominert til den prestisjetunge Royal Institute of British Architects Manser Medal.

PRISGITT: The Shadow House ble bygget på en liten falleferdig garasjetomt. Huset er en skygge i seg selv og nå er det nominert til den prestisjetunge Royal Institute of British Architects Manser Medal. Foto: FOTO: Tom Gildon

Publisert Oppdatert

Det dukker stadig opp gode eksempler på nyskapende arkitektur - enten det er urbane bygg eller arkitektperler i mer landlige omgivelser.

The Shadow House setter i hvert fall andre hus i skyggen, og er et godt eksempel på et bygg som forsøker å skape sitt eget uttrykk i urbane omgivelser.

URBAN BELIGGENHET: The Shadow House ligger i Pauls Crescent, London, NW1 9TN. I den sterkt beskyttede Camden Square Conservation Area.

URBAN BELIGGENHET: The Shadow House ligger i Pauls Crescent, London, NW1 9TN. I den sterkt beskyttede Camden Square Conservation Area. Foto: FOTO: Keith Collie

Eget hjem

The Shadow House eller Skyggehuset om du vil, er tegnet av arkitektekteparet Sophie Goldhill og David Liddicoat. To lovende arkitekter på 30 år som møttes ved Royal College of Art og som sammen har bygget opp arkitektkontoret Liddicoat & Goldhill.

Shadow House er deres eget hjem og har allerede rukket å vinne The Royal Institute of British Architects Award 2011.

Nå er huset nominert til den prestisjetunge Manser Medal, som deles ut av samme institutt, til det beste nye huset i Storbritannia i 2011.

ULIKE NIVÅER: Ved å endre gulvnivå og bygge tak i ulike høyder skapte de variasjon fra 3 meter i stuen til 2,1 meter i inngangspartiet.

ULIKE NIVÅER: Ved å endre gulvnivå og bygge tak i ulike høyder skapte de variasjon fra 3 meter i stuen til 2,1 meter i inngangspartiet. Foto: FOTO: Keith Collie

PLASSUTNYTTELSE: Huset inneholder to soverom, to bad, kjøkken og stue/spisestue.

PLASSUTNYTTELSE: Huset inneholder to soverom, to bad, kjøkken og stue/spisestue. Foto: FOTO: Keith Collie

Boligen ligger i urbane London hvor tomteutnyttelsen er ekstrem. Utgangspunktet var å bygge på svært begrenset plass - og å forholde seg til et strengt budsjett.

- Fordi budsjettet var så stramt planla vi å utføre så mye som mulig av arbeidet selv og vi begrenset oss med å velge få primærmaterialer, opplyser arkitekt Sophie Goldhill i Liddicoat & Goldhill.

Enkle midler

Det er stor poesi i praktiske ting, mener Sophie Goldhill, så de forsøkte å finne enkle midler for å sette sammen huset. De fant ut at de stramme grensene de hadde satt egentlig ble mer frigjørende snarere enn begrensende.

KREVENDE PROSESS: Huset og prosjektet er imponerende, ikke bare fordi det har en særpreget estetikk, men også fordi kostnadene har vært lave.

KREVENDE PROSESS: Huset og prosjektet er imponerende, ikke bare fordi det har en særpreget estetikk, men også fordi kostnadene har vært lave. Foto: FOTO: Keith Collie

LYS OG MØRKE: Ifølge arkitektene dreier hele designen seg rundt spillet av lys og mørke; nøye kontrollert av intensitet og stille skygge

LYS OG MØRKE: Ifølge arkitektene dreier hele designen seg rundt spillet av lys og mørke; nøye kontrollert av intensitet og stille skygge Foto: FOTO: Tom Gildon

De måtte forholde seg til få materialer. Huset er forøvrig lite og smalt med et bruttogulvareal på bare 77 kvadratmeter - og er bygget med nederlandsk såkalt ingeniørmurstein som er et robust materiale med en spennende sort glasur.

Interiøret rundt vinduene er i lerk, mens gulvene er lagt med polerte betonggulv.

En liten luksus de ønsket seg var marmor. Det har de benyttet gjennom hele huset, ikke minst fordi det er som en reflekterende kontrast til de svarte murveggene.

Intensitet og stille skygge

STJERNEKLART: Badet har et enormt glasstak som står i kontrast med atmosfæren i oppholdsrommene. Ønsket var å skape følelsen av å være ute. Dusjing i full solinnstråling eller å ta et bad under stjernene.

STJERNEKLART: Badet har et enormt glasstak som står i kontrast med atmosfæren i oppholdsrommene. Ønsket var å skape følelsen av å være ute. Dusjing i full solinnstråling eller å ta et bad under stjernene. Foto: FOTO: Keith Collie

EGEN KARAKTER: Hvert rom har sin egen karakter. Her er det benyttet strukturert og reflekterende flater.

EGEN KARAKTER: Hvert rom har sin egen karakter. Her er det benyttet strukturert og reflekterende flater. Foto: FOTO: Tom Gildon

Ifølge arkitektene dreier hele designen seg rundt dette spillet av lys og mørke; nøye kontrollert av intensitet og stille skygge. Det var viktig å skape indre områder med maksimal emosjonell effekt, lyder filosofien bak dette huset.

Badet har et enormt glasstak som står i kontrast til atmosfæren i oppholdsrommene. De ønsket å skape følelsen av å være ute. Dusjing i full solinnstråling og å ta et bad under stjernene.

For å gi en følelse av plass var det viktig for å modulere seksjonen og variere takhøydene.

- Ved å endre gulvnivå og bygge tak i ulike høyder, skapte de variasjon fra 3 meter i stuen til 2,1 meter i inngangspartiet. Dette tillot oss å gi hvert rom sin egen lydkvalitet og følelse av hygge eller luftighet.

Utviklet inventaret

Men bare å bygge et hus gjør ikke et hjem, iføge arkitektparet, som også har også utviklet inventaret.

SLUTTDATO: Huset sto ferdig vinteren 2011. Nå er huset nominert til den prestisjetunge The Royal Institute of British Architects Manser Medal.

SLUTTDATO: Huset sto ferdig vinteren 2011. Nå er huset nominert til den prestisjetunge The Royal Institute of British Architects Manser Medal. Foto: FOTO: Tom Gildon

En minimalistisk seng av lerk, kjøkken i rustfritt stål, marmor og spraylakkerte matt dører, i tillegg myke møbler i stua med afrikanske tekstiler.

Tidligere har de designet luksuriøse boliger for private kunder og jobbet på prosjekter med fokus på urban boligsosial utviklingen. Det var denne erfaringen de ønsket å overføre The Shadow House.

Å finne tomten var for øvrig ikke enkelt. De syklet rundt i London, utforsket bakgater, kikket over gjerder, hele tiden på jakt etter et lite gjemt, glemt sted. Til slutt oppdaget de en forlatt parkeringsplass, rett bak King's Cross.

Plassen var liten og det virket vanskelig å klare å sette opp et hus. Og oppgaven ble enda vanskeligere fordi tomten lå i den sterkt beskyttede Camden Square Conservation Area.

Forrige eier hadde ikke fått byggetillatelse, så de ble raskt klar over at prosjektet bare kunne bli en realitet gjennom deres kompetanse når det gjelder å tegne hus i historiske områder - og forhandle med naboer og lokale planleggere.

Les også:

- Hell matolje i sluket

INTERIØRET: Men bare å bygge et hus gjør ikke et hjem, Liddicoat & Goldhill har også utviklet inventaret.

INTERIØRET: Men bare å bygge et hus gjør ikke et hjem, Liddicoat & Goldhill har også utviklet inventaret. Foto: FOTO: Tom Gildon

Finn interiørideer i Bonytts inspirasjonsguide

Slik fjerner du fettflekker på treverk

Slik blir du kvitt babykiloene

HUSEIERE: Husets eiere er arkitektene David Liddicoat (30) og Sophie Goldhill (30) som møtte hverandre ved Royal College of Art.

HUSEIERE: Husets eiere er arkitektene David Liddicoat (30) og Sophie Goldhill (30) som møtte hverandre ved Royal College of Art. Foto: ILLUSTRASJON: Liddicoat & Goldhill.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag