Krokete furutrær, lyng og duftende sommerblomster danner forteppet; nedenfor er det sjø mot Skagerrak så langt blikket rekker. Ekteparet Anett og Hans Reidar Bjelke er klare for å nyte sommeren i den 120 kvadratmeter store hytta som ligger god skjermet i terrenget.

Overraskende jakt

Anett forteller historien om hvordan annerledeshytta ble til.

- Vi bodde flere år på Svalbard og Grønland, og fritiden tilbrakte vi gjerne i små, åpne koier. For fem år siden var tiden inne for finne en hytte her hjemme, et sted barna kunne legge igjen tingene sine og komme tilbake til.

Egentlig ville familien Bjelke ha en hytte i villmarken, en enkel hytte ikke langt unna koieerfaringene fra årene lenger nord.

- I flere år lette vi etter koia uten at vi fant den. Tilfeldigvis kom vi over denne tomten da vi dro på en familietur til Sørlandet. Aldri i verden om vi hadde tenkt å tilbringe fritiden på et hyttefelt, men da vi så til salgs-skiltet på tomten nærmest sjøen, forandret historien seg. Her kunne vi bruke vår egen arkitekt og forme hytta akkurat som vi ville, forteller Anett.

HYTTEDRØM: Hovedsoverommet har direkte utgang til terrassen. Forlengelsen av taket skjermer for solen om sommeren, mens solstrålene får sive inn vinterstid. © FOTO: Espen Grønli

HYTTEDRØM: Hytta på tromøya er tegnet inn i terrenget og er vendt mot sjøen. På baksiden er den skjermet mot innsyn. Den har flere solfylte uteplasser.=

HYTTEDRØM: Forsiden av hytta er vendt mot sjøen. På baksiden er den skjermet mot innsyn. © FOTO: Espen Grønli

Moderne hytte, Tromøya=

UTELIV. En liten uteplass ved stuen. Hytta har flere uteplasser rundt hele hytta, her kan beboerne finne sol eller skygge etter behov. © FOTO: Espen Grønli

Moderne hytte, Tromøya=

TERREASSELIV. Anett Bjelke og grønlandshunden Berta er klare for å nyte en ny norsk sommer. © FOTO: Espen Grønli

stue, peis, hytte, tromøya

HOVEDROMMET: Det åpne ildstedet er stuens skulptur. På det høyeste er det 5,5 meter under taket. Innvendig er hytta kledd med ask og bjørk. © FOTO: Espen Grønli

Bygget for egen hånd

Ekteparet Anett og Hans Reidar har reist hytta selv, slått inn hver spiker og skrudd i hver skrue på egen hånd. Men de priser seg lykkelige over arkitekthjelpen. Arkitekt MNAL Arne Henriksen fikk stikkordene enkel, åpen og tilpasset naturen.

Hytta formet seg med store vindusflater mot sjøen og kledd med osp på utsiden. De har hyttefeltet i ryggen, hvor det er få vinduer og lite innsyn.

Ser du hytta fra sjøsiden, skiller den seg ut med sine to arker mot sør og vest. I hvert utbygg ligger soverommene. Terrassen ligger mellom utstikkerne, skjermet for vind og innsyn. Takets utstikk gir naturlig avskjerming slik at solen ikke når inn til oppholdsrommene om sommeren, mens strålene blir silt inn vinterstid.

På det høyeste er det 5,5 meter under taket. I hyttas hovedrom troner grua midt i rommet, og peisilden kan nytes fra alle kanter, sommer som vinter.

Interiøret er enkelt og gjennomtenkt. Arkitekten brukte en helt spesiell fargepalett med tilpassede røde, blå og grønne toner.

- I begynnelsen var vi skeptiske, men jeg tenkte: pytt, det er bare å male over hvis vi ikke trives med fargebruken. Nå er vi imidlertid kjempefornøyde, og jeg merker at fargene skaper harmoni, sier Anett.

hytte Tromøya, kjøkken

LYSEBLÅTT: Den lyseblå innredningen er fra Ikea. Arvet kiste som er fin som sittebenk. © FOTO: Espen Grønli

ROMDELER: Garderobeskapet skiller gangen fra spisestuen. Fin måte å dele opp et åpent rom på. Klærne synes ikke fra oppholdsrommene. © FOTO: Espen Grønli

Moderne hytte, Tromøya=

ROM MED UTSIKT. Fra annen etasje er det vidt utsyn gjennom store vindusflater. © FOTO: Espen Grønli

Hyttas fargebruk

Sivilarkitekt MNAL Arne Henriksen har fargesatt hytta på Tromøya

- Jeg var på en utstilling på Nordiska Akvarellmuseet på den svenske øya Tjørn i 2002. Der hadde billedkunstner Olav Christopher Jensen utstilling. Hver akvarell besto av fargedotter med tre til seks farger som var inspirert av Le Corbusiers fargebok Polychromie, forteller Henriksen.

Senere har han stadig latt seg inspirere av utstillingskatalogen når han fargesetter husene han tegner. Selv beskriver Henriksen fargevalgene som en sammenblanding av inspirasjon fra designer Le Corbusier via kunstner Olav Christopher Jensen til ham selv.

Moderne hytte, Tromøya=

HOVEDSOVEROM. Man trenger ikke maleri med et vindu som vender ut mot naturen. © FOTO: Espen Grønli

Sjøhyttas særpreg

Lite prangende: Ytterkledning i grånet osp gir hytta et dempet uttrykk som gjør at den glir fint inn i terrengen.

Vendt mot sjøen: Skråtaket og de store vinduene foran gjør at hytta åpner seg mot sjøen. Baksiden som vender mot hyttefeltet har små vinduer.

Lunt: Hytta ligger nær sjøen, men terrassen ligger lunt til mellom to utstikk i huskroppen og gir skjermet tilhold når det blåser.

Gjennomtenkt: Den åpne planløsningen har plassbygd innredning som er nøye gjennomtenkt slik at plassen er godt utnyttet. Fargebruken understreker den funksjonelle tankegangen som gjennomsyrer hytta.

Moderne hytte, Tromøya=

FRA GULV TIL TAK. Garderoben på det ene soverommet er plassbygget og følger skråtaket. Farge NCS S 6020-R10B. © FOTO: Espen Grønli

Moderne hytte, Tromøya=

LUFTEHULL. Det er boret luftehull i stedet for luker i hele hytta. © FOTO: Espen Grønli

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!