Humoristisk reklame fra 7-Eleven vekker oppsikt: Advarer turister mot klamydia

Den spenstige kampanjen hylles av Sex og samfunn.

Foto: Hanne Hoff/Side2.no
Publisert

Onsdag morgen møtte en reklame litt utenom det vanlige de reisende på Oslo S. 

På nasjonalromantiske plakater med fjord, fjell og bunadskledde nordmenn ønsker kioskkjeden 7-Eleven turister velkommen til Norge «midnattssolens og klamydiaens land». 

«Norge har de høyeste tallene på klamydia i Europa. Kommer du på besøk fra utlandet? Sørg for å beskytte deg selv mot de lokale! Kjøp kondomene dine på den nærmeste 7-Eleven.» lyder teksten. 

Les også: Dette er stedene i Norge hvor flest har klamydia

- Har masse sjarm

Sex og samfunn hyller initiativet. 

Sykepleier og prosjektleder for seksualitetsundervisning ved klinikken, Stine Solli, sier at reklamen har vært et samtaleemne på klinikken det siste døgnet. 

- Vi synes den er super! Den er morsom, har masse sjarm og gir en god følelse. Den gir riktig informasjon og spiller på at forekomsten av klamydia er høy i Norge, men på en mye mer smidig og ålreit måte enn ved å spre skremselspropaganda, sier hun til Side2. 

Og reklamekampanjen er et humoristisk stikk til de dårlige vanene til nordmenn hva angår kondombruk. 

- Norge er dårligst i Norden på kondombruk og klamydia blomstrer her. Tror vi ligger på tredjeplass over flest tilfeller av klamydia i Europa. 

Stiller seg bak tiltak for å øke kondombruken

Hun synes ikke 7-Eleven har gått over streken. 

- Reklamen er humoristisk og uten moralsk pekefinger, så jeg tror det skal litt til for å oppleve den som støtende. 

Hun synes det er vanskelig å si noe om trenden blant nordmenn når det gjelder kondombruk. 

- Flere har fått øynene opp for at forekomsten av klamydia og andre seksuelt overførbare infeksjoner øker, men tror det er litt tidlig å si noe om en eventuelt effekt. Vi heier likevel på at tiltak som dette får samtalen i gang og bevisstgjør Norge på viktigheten av å bruke kondom. 

Har fått ulike reaksjoner

Thea Kjendlie er kommunikasjonsansvarlig i Reitan Convenience, som eier 7-Eleven. 

Hun forteller til Nettavisen at de har mottatt ulike reaksjoner på kampanjen, men at det var forventet. 

- 7-Eleven er tilstede i alle de største byene i Norge. Med andre ord finner du oss der unge mennesker finner hverandre - for en natt eller flere. Fordi vi ligger sentralt plassert og har lange åpningstider, er det nærliggende å kjøpe kondomer hos oss når behovet mer eller mindre spontant melder seg.

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2018.

Les også