Pentagons nye "superpilot"
Gjør jobben til fem besetningsmedlemmer.

Forsvarsbudsjettene i USA er svimlende, så gigantiske at enkelte har lurt på om det ikke kan være en idé å kutte litt ned med tanke på landets stadig voksende statsgjeld.
Ett forslag er å kutte i styrkene. Men er det praktisk gjennomførbart? Hvem skal fly flyene?
Vel, møt USAs nye "superpilot", Alias.
På tegnebordet
ALIAS står for "Aircrew Labor In-Cockpit Automation System", og er en sofistikert autopilot på tegnebordet hos Forsvarets spesialgruppe for avansert forskning (DARPA). Systemet er nettopp annonsert, og dersom det ser dagens lys, skal det kunne gjøre jobben til fem besetningsmedlemmer.
Datamaskiner er ikke bare til enorm hjelp, de er en nødvendighet for å fly dagens høyteknologiske luftfartøy. De "flygende vingene" er for eksempel notorisk ustabile og krever en datamaskins utrettelige overvåkning for å holde seg stabil i luften.
Utviklingen og implementeringen av ny teknologi koster imidlertid flere titalls millioner dollar per fly. Alias skal derfor bli en skreddersydd og flyttbar assistent i stand til å hjelpe til i alle fasene i en flytur, selv nødsituasjoner. Ferdig utviklet skal systemet sørge for å avlaste piloten, sikre bedre prestasjoner og gjøre flyvningen sikrere.
- Målet vårt er å designe og utvikle en helautomatisk assistent som raskt kan brukes til kontrollere en rekke fly gjennom et enkelt brukergrensesnitt, sier prosjektleder Daniel Patt i DARPA.
Forvandler pilotens rolle
Han forklarer at et system med slike egenskaper kan forvandle pilotens rolle fra systemoperatør til å bli en slags oppdragsleder som "på høyt nivå kontrollerer nøye sammenflettede system".
DARPA vil bygge videre på dagens autopilotteknologi og utvikle et fleksibelt system som kan flyttes fra fly til fly og kontrollere letting og landing og det meste i mellom - alt via et grensesnitt med berøringsskjerm og stemmegjenkjenning.
Dermed frigis menneskelige ressurser til å fokusere på de mer taktiske oppgavene i et militært oppdrag, ifølge DARPA.