Little Foot

Forskere kan ha oppdaget en helt ny menneskeart

Fossilet «Little Foot» ble funnet i Sør-Afrika, og kan være en hittil ukjent menneskeart.

LITTLE FOOT: Fossilet er i sjelden god stand, og har vært forsket på i en årrekke. Foto: Wits University

Et drøyt 3,5 millioner gammelt fossil kan representere en til nå ukjent menneskeart, ifølge fire ferske studier.

Det betyr i så fall at fossilet tilhører et av de aller eldste menneskeartene vi kjenner til.

Analysene av fossilet forteller at dette var en eldre kvinne som strakk seg 1,3 meter fra topp til tå. Tennene hennes tyder på at hun hovedsakelig spiste grønnsaker, mens legg- og lårbeinene tyder på at hun gikk rundt på to bein, ikke fire.

Samtidig var hun trolig bedre til å klatre i trær enn moderne mennesker, men ikke like flink til å bære ting.

Dersom det viser seg å være en ny art, stiller det seg i rekken av flere funn de siste årene som har endret vår oppfatning om menneskets opphav.

Fossilet, som blir kalt «Little Foot», ble funnet i Sør-Afrika for drøyt 20 år siden. Det er et av de mest kjente og interessante fossilene innenfor paleontologien fordi det er så fullstendig og godt bevart.

De fire studiene (du kan lese dem her: 1, 2, 3, 4) har foreløpig ikke gjennomgått en fagfellevurdering, så det er fortsatt tvil rundt funnene.

Ronald Clarke er en av forskerne bak studiene og har jobbet med Little Foot i to tiår. Paleontologen har gjennom arbeidet sitt blitt overbevist og kaller den nye menneskearten for Australopithecus prometheus, skriver New Scientist.

Ny art eller ikke? Det kommer den vitenskapelige debatten til å handle om fremover. Little Foot kommer nok uansett til å gi oss verdifull innsikt i evolusjonen til det moderne mennesket.

Artikkelen er først publisert på natgeobloggen.no. Les også:

Denne saken ble første gang publisert 12/12 2018, og sist oppdatert 12/12 2018.