Hvorfor har vi ikke flyvende biler?
Det er kanskje like greit ...

I filmen « Tilbake til fremtiden II» (1985) reiser hovedpersonene noen tiår frem i tid – til 2015. Til inneværende år, altså.
En skulle tro at en del av teknologiene vi ser i filmen ble mulige innen nå. Men hvor blir det av våre «hoverboards» og flyvende biler?
Les også: I Japan bygges verdens første hotell bemannet av robot-piker
Det er ikke det at disse tingene ikke har blitt forsøkt.
Vi kunne rapportere om det første flyvende skateboardet i fjor – selv om dette har klare begrensninger og ikke vil kunne fungere som i filmen. Og et av de bedre forsøkene på en enkel, flyvende bil, endte med at oppfinneren styrtet i døden.
Flyvende biler høres kjempetøft ut, men ideen er ikke uproblematisk – langt ifra. Noen mener vi nærmer oss, mens andre er mer skeptiske:
– Problemet med flyvende biler er, eh … alt, sier verten for denne ferske videoen fra kanalen Vsauce.
La oss ta det tekniske først.
Vi vet hvordan tyngdekraften fungerer, men fysikere sliter ennå med å finne ut hva den egentlig er for noe. Vi er langt unna å klare å manipulere den, og derfor er vårt repertoar av flymaskiner rimelig begrenset.
Kort sagt, som forklart av New York Times, så kreves en masse kraft og oppdrift. De beste løsningene vi har funnet hittil er fly og helikoptre, så hvordan skal man da kunne lage en «bil» som ikke bare er en variant av disse?
Les også: For Hitler sendte han missiler mot London. For JFK sendte han de første astronautene til månen
Slike hybrider kan fort bli så dyre og krevende at hele poenget forsvinner. Og dersom man uansett må kjøre til en flyplass for å brette ut- eller koble på et sett med vinger, slik det er med de fleste prototyper vi har sett til nå, da kunne en like godt kjøpt en Cessna.
Nei, vi vil ha flyvende biler, ikke kjørende fly. Det er ikke helt det samme. Så er det mulig?
Kanskje, om noen år. Men Business Insider har et godt poeng, når de skriver at de første flyvende bilene på markedet vil være laget for piloter som også vil kjøre på bakken – og ikke motsatt.

Og akkurat det er virkelig like greit, når du tenker over det.
Akkurat som at de fleste sjåfører mener at de kjører bedre og tryggere enn folk flest, så tenker du kanskje at du vil bli en fremragende bilpilot, også.
Det er bare at ikke alle kan være bedre enn snittet – det sier seg selv. Om «lufta er for alle», da vil det være flust med håpløse, livsfarlige bilpiloter, akkurat som på E6 eller din lokale landevei. Og de kan drite seg ut i 3D – de får en ekstra dimensjon i forhold til landeveien.
Legg til det faktum at mange piloter ifølge statistikken ville hatt både høyde- og flyskrekk (store deler av befolkningen sliter med én eller begge), noe som neppe hjelper. Og legger du også til faktorer som uvær og dårlig sikt, da er det lett å se for seg at det også vil regne biler. Hele ideen mister fort sin appell.
Les også: Hitlers mest avanserte bombefly skulle legge New York i ruiner
Konklusjonen er at flyvende biler for massemarkedet må være 100 prosent automatiserte!
En må kunne plotte inn en rute, og så lene seg tilbake og la en datamaskin ta seg av styringa. Denne teknologien er jo faktisk på god vei. Det blir gjort en rekke prøvekjøringer med helautomatiserte, «førerløse» biler i disse dager.
Noen konsepter som minner om flyvende biler eksisterer allerede. Du har for eksempel motorsykkel-helikopteret PAL-V ONE, nærmere bestemt en autogyro.
Noe som ligger nærmere hva folk ser for seg, er «The Transition» fra selskapet Terrafugia (se videoen over). Vi vil derimot nøle med å kalle dette for en bil. Det er heller et fly der du kan brette inn vingene og kjøre hjem til garasjen.
Terrafugia har derimot også et konsept som ser mer spennende ut, kalt TF-X (toppbildet), og det er her at vi virkelig begynner å snakke.
Denne skal kunne gjøre nettopp det vi har beskrevet, nemlig å ta av uten noen rullebane, og fungere 100 % på autopilot. Se selv i filmen under. Dette prosjektet er noen år unna, men kanskje det tenner et håp om at dette kan være mulig likevel?
Les også: Forskere vil lage «usynlighetsmaskin» – nå er de ett skritt nærmere å få det til
Så si at man finner en løsning som er forholdsvis billig, som ikke krever en rullebane eller å lagre et sett med monterbare vinger på en flyplass, og som kan styres trygt av en datamaskin.
Da gjenstår bare det mest åpenbare problemet. Som de sier det på nettsiden How Stuff Works:
Å få motorstopp betyr å falle ned fra himmelen.
Ah, tyngdekraften. Den er nådeløs. Det er ikke som når du får motorstopp på veien og kan kjøre over på skulderen og vente på hjelp. Du kan bare dra i én retning – og det er ned.
Tenk på de omstendelige sikkerhetsrutinene for kommersielle fly, som krever konstant overvåkning og vedlikehold. For ikke å nevne prislappen både for å holde utstyr i prima stand, og å produsere og kjøpe det i utgangspunktet.
Inntil bilfly-produsentene finner trygge og billige løsninger på dette for folk flest, har vi det fint her på bakken.
Artikkelen er først publisert på natgeobloggen.no. Les også:
Kan datamaskiner ha følelser, og vise kjærlighet?
Japansk selskap vil bygge selvforsynt fremtidsby under vann
Robot-apokalypsen nærmer seg? Tesla-gründeren tror noe «virkelig farlig» kan skje innen fem år
Er dette årets beste oppfinnelse? Denne vannflasken fyller seg selv