Spør piloten

Derfor er fly hvite

Pilot og tidligere fotballproff Harald Martin Brattbakk forklarer.

HVITE: Fly er som oftest hvite. Det er det flere gode grunner til.
HVITE: Fly er som oftest hvite. Det er det flere gode grunner til. Foto: Shutterstock
Sist oppdatert

Vi ønsker bestandig å holde vekten nede på flyene våre. Det gjør at vi kan lande og ta av på kortere baner, og i tillegg bruker vi mindre drivstoff når vi er ute på tur.

Malingen eller lakken som brukes på fly veier marginalt mindre om vi bruker bare en enkelt farge, i de fleste tilfeller hvit. Den har ingen fargetilsetning og gir naturlig nok mindre vekt.

Dersom vi holder oss til bare én farge, vil selvsagt prisen holdes lavere også. En Boeing 737 må ha flere hundre liter maling for å være klar til bruk.

Hvit er også en farge som trekker til seg relativt lite varme i forhold til mørkere farger. Dette hjelper til med å holde temperaturen nede på selve flykroppen og sørger dermed for at kjølesystemene om bord ikke behøver å jobbe like hurtig.

Mange leasingselskap lakkerer flyene sine helt hvite. Det har en praktisk effekt når flyet skal leases videre. Da slipper man å lakkere om flyet i andre farger til eventuelle nye leietagere.

Tidligere Rosenborg-storscorer Harald Martin Brattbakk har vært pilot i en årrekke. Han har tatt for seg ulike temaer knyttet til fly og luftfart for Vi Menn.

Han har tidligere blant annet skrevet om hvorfor man alltid alltid reise opp seteryggen, folde sammen bordet og dra opp vindusskjermen ved avgang og landing. Les saken her.

Denne saken ble første gang publisert 28/02 2020, og sist oppdatert 19/01 2023.

Les også