SNIKFOTOGRAFERT

Hemmelig militærfly fotografert?

Luftfartsekspert mener bildet er ekte.

Publisert

Bilder av et triangulært luftfartøy går nå runden på internett, og skal forbløffe UFO-jegere såvel som flyeksperter, skriver den britiske avisen Daily Mail.

Ifølge avisen har ingen så langt klart å identifisere gjenstanden som flyr over Amarillo i Texas. Bildene ble knipset i slutten av mars 2014 av flyspotterne Steve Douglass og Dean Muskett.

Ifølge flymagasinet Aviation Week ser bildene ut til å være ekte, noe som i så fall er enestående. 

- Så vidt meg bekjent har noe slikt bare skjedd en gang tidligere, i 1956, skriver journalist, forfatter og Aviation Week-skribent  Bill Sweetman.

Det var da kornete bilder og øyevitneskildringer av det topphemmelige militærflyet Lockheed U-2 dukket opp.

Flyet på bildet synes å ligne på "de flygende vingene" Side3 har skrevet om tidligere, og det er kanskje nærliggende å tenke på ubemannende droner som X-47B og Northrop Grumman Bat. Flyet på bildet var imidlertid i følge med to andre fly, og Douglass skal ha fanget opp radiosamtaler mellom flyene som kan tyde på at fartøyet er bemannet.

Sweetman går langt i å antyde at det kan være snakk om et hemmeligstemplet militærfly.

- Det er ikke bare logisk å forvente at det eksisterer en rekke hemmeligstemplete flyprogram, det er nærmest en nødvendighet, skriver han.

Han skriver videre at han tror bildene er mer enn en tilfeldighet, men at de forteller mer om hva flyet ikke er enn hva det er. Skribenten tillater seg likevel å spekulere litt.

- Et område man kan se på om man vil spekulere, er de manglende flyene i USAF - USAs luftforsvar, skriver han og trekker spesielt frem F-117 Nighthawk, verdens første operasjonelle luftfartøy utviklet for å utnytte stealth-teknologi.

Flyet ble utfaset i 2008, og dermed ser det ut til at USA mangler fly med elektro-optiske og laserstyrte våpen - som er mer nøyaktige enn for eksempel B-2s og F22s GPS-styrte våpen.

FASET UT: F-117 Nighthawk var verdens første operasjonelle luftfartøy utviklet for å utnytte stealth-teknologi, som gjør flyet vanskelig å observere på radar og andre sensorer. Utvikling av flyet startet i 1978 og det ble første gang fløyet i 1981. Først i 1988 ble flyets eksistens offentlig kunngjort. Flyet ble utfaset i 2008, men er forleløpig ikke erstattet. På bildet ser vi en Nighthawk som fyller drivstoff i luften fra et KC-10 Extender.
FASET UT: F-117 Nighthawk var verdens første operasjonelle luftfartøy utviklet for å utnytte stealth-teknologi, som gjør flyet vanskelig å observere på radar og andre sensorer. Utvikling av flyet startet i 1978 og det ble første gang fløyet i 1981. Først i 1988 ble flyets eksistens offentlig kunngjort. Flyet ble utfaset i 2008, men er forleløpig ikke erstattet. På bildet ser vi en Nighthawk som fyller drivstoff i luften fra et KC-10 Extender. Foto: Staff Sgt. Scott P. Stewart (Wikimedia Commons)

Steve Douglass har selv skrevet om hva han så og hørte på radiosambandet, og svarer på spørsmålet alle som nå tar kontakt med ham stiller, "hva tror du det er ?":

- Siden stealthteknologi ble oppdaget, har det blitt implementert over hele fjøla. Først fikk vi stealth-bombefly, så var det stealth-jagerfly, -spionfly, -droner og -skip. Etter bin Laden-raidet vet vi også at det finnes stealth-helikoptre. Men det finnes ett militært område stealth visstnok ikke er tatt i bruk: En skjult måte å raskt fly store mengder tropper og utstyr inn i kampsoner eller fiendtlige områder uten at fienden vet om det, skriver han.

Douglass mener med andre ord at bildene viser et stealth-transportfly.

Les mer på Aviation Week. Mer om Bill Sweetman på Wikipedia.Her er Steve Douglass' artikkel om hva han så.

Denne saken ble første gang publisert 31/03 2014.

Les også