SKJULT VANNRESERVE

Gigantisk "hav" funnet i jordas indre

Planetens antagelig største vannreserve ligger dypt under jordoverflaten.

Foto: (Wikimedia Commons)

Om lag 70 prosent av jordens overflate er dekket av vann. Dette laget er likevel svært tynt, og i virkeligheten ville hele klodens vannreserver få plass i en kule som er mindre enn 140 mil i diameter.

I denne sammenhengen et sidespor, men det er også interessant å vite at bare en brøkdel av dette vannet er brukbart for mennesker, som ferskvann.

Forskerne har lenge mistenkt at det må finnes mye vann skjult et sted inne i jorda. De har bare ikke vært så sikre på hvor det er og hvor mye er det snakk om.

Nå mener et forskerteam fra Northwestern University at de har funnet så mye vann dypt nede i jordens indre at det kan tilsvare flere hav med vann, skriver forskerne i en pressemelding.

Vann bundet til stein

Det er imidlertid ikke vann i flytende form slik vi er kjent med det, men forskerne er klare i betydningen av funnet.

- Selv om det ikke er vann i vanlig, flytende form - ingrediensene for vannet er bundet opp i stein dypt under jordens mantel - kan oppdagelsen representere planetens største vannreservoar.

Foto: Northwestern University

Oppdagelsen startet med at en bit av mineralet ringwooditt ble spyttet ut av en vulkan fra jordens indre. Dette mineralet, som kom fra 600 kilometer under jordoverflaten, viste seg å inneholde forbløffende mye vann.

- Geologiske prosesser på jordens overflate, som jordskjelv og vulkanutbrudd, er uttrykk for hva som foregår inne i jorden, ute av syne. Jeg tror vi endelig begynner å se bevis for en komplett vannsyklus for jorden som kan forklare det flytende vannet på overflaten av vår beboelige planet. Forskere har letet etter dette forsvunne vannet i flere tiår, sier medforsker og geofysiker Steve Jacobsen i en kommentar.

Oppdagelsen kaster nytt lys over hvor vannet på planeten vår kommer fra. Én teori er at vannet stammer fra kometer som krasjet inn i planeten vår. Den nye oppdagelsen støtter en alternativ teori om at vannet gradvis har lekket ut fra jordas indre.

Teorien er at jordskorpens bevegelse, såkalt platetektonikk, er driveren i syklusen som får vannet inn og ut, skriver nettsiden www.iflscience.com.

Du kan lese mer om hvordan forskerne kom frem til resultatet på forskning.no. Om teorien viser seg å stemme, er det snakk om voldsomme mengder vann. Forskerne hevder det kan være snakk om tre ganger så mye vann inne i jorda som på overflaten.

Hvor mye vann finnes på jorden?

Om dataene stemmer, betyr det at amerikanske Geological Survey - USAs føderale motsats til Norges geologiske undersøkelse og Statens kartverk -  kanskje må gjøre litt om på denne illustrasjonen om hvor mye vann som finnes på kloden:

Foto: Jack Cook, Woods Hole (Oceanographic Institution, USGS)

- Du tror kanskje vi har bommet med et desimaltegn i utregningen, når du ser bildet. Men nei, diagrammet er korrekt, skriver byrået på sine nettsider.

Bildet lyver likevel litt. Siden det er snakk om volum - en tredimensjonal kule - virker den mindre når den blir gjengitt i bare to dimensjoner på en dataskjerm. Kulen har en diameter på 138 mil. Det blir en del vann til sammen, snaut 1,4 millioner kubikkilometer (for deg som klarer å visualisere det).

Nå er dette snakk om flytende vann, så illustrasjonen holder vann fremdeles.

Flere fakta om vannet på jorden du kan tenke på:

• Dersom det skulle gå hull på vannboblen på bildet, og alt vannet rant ut over USA, ville hele området befinne seg 145 kilometer under vann.
  • 12.900 kubikkilometer vann, stort sett i form av vanndamp, befinner seg til en hver tid i atmosfæren. Dersom alt skulle falle ned i ett stort splæsj vil det bare danne et 2,5 centimeter tykt lag på jordoverflaten.
  • Se for deg USA. Tenker du sol, strender, LA og bling, bling? Hver dag øser det ned nærmere 18 kubikkilometer nedbør over de 48 sammenhengende statene.
  • Det faller omtrent 505.000 kubikkilometer (505.000.000.000.000.000 liter) regn per år på jorda. Rundt 398.000 kubikkilometer faller i havet.
  • Hver dag fordamper 1170 kubikkilometer med vann fra jordoverflaten.
  • Det finnes mye mer ferskvann under jorden enn over. Men, de virkelige enorme ferskvannsreservene finner vi i isbreene og iskalottene ved polområdene og på Grønland.
  • Verdens våteste sted er byen Lloró, Colombia, med gjennomsnittlig 11.300 millimeter (11,3 meter) nedbør pr år.
  • Største mengde målt nedbør i løpet av 1 minutt ble målt i Guadeloupe, Karibien, og var 38 millimeter.
  • Mesteparten av vannet vi trenger, får vi i oss via mat. Medisinsk litteratur hevder at en gjennomsnittlig mann må drikke rundt én liter per dag for å sikre at han får i seg nok vann.
  • Vann fra springen inneholder ofte mindre bakterier enn flaskevann.

Helt til sist kan vi nevne at jorda er et lukket system, så det vannet du drikker i dag har eksistert på jorda i millioner av år. Og har dermed blitt drukket mange, mange ganger.

Kilder: USGS.gov, Wikipedia, Onklt.com, Science Daily

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2014.