planetforsvaret

Den neste planetdreperen er på vei – slik skal vi stoppe den

Meteoritten slo ned i Hallingdal, men virkningene nådde langt ned i Mellom-Europa. Et kappløp er i gang mot neste asteroide med kurs mot jorden. At den kommer, er sikkert. Astrofysiker og professor Philip Lubin har en plan for å stoppe den.

Foto: Getty Images

Hadde noen stått på bakken og sett opp mot nattehimmelen i Hallingdal, hadde de kanskje rukket å se den store tingen som kom fra oven: 250 meter på tvers i det den traff atmosfæren, hovedsakelig bestående av jern, kom den susende med en fart på 20 kilometer i sekundet.

De ville imidlertid aldri fått anledning til å fortelle noen om den. Heller ikke ville de sett noen lysende hale, siden den var skjult bak meteoren som kom rett mot dem.

Ett sekund etter at meteoren passerte over stedet vi i dag kjenner som Gol i Hallingdal og slo ned på Gardnos like nord for Nesbyen, brøt helvete løs.

Dette helvetet er presentert for jorden flere ganger siden, og det utryddet bl.a. dinosaurene. Nå er det noen som for alvor tror at dette er mulig å forhindre i fremtiden.

Professor Philip Lubin ved institutt for fysikk ved universitetet i Santa Barbara i California for eksempel. Han og Alexander Cohen er to av flere forskere som jobber med et prosjekt som skal gjøre mennesket i stand til å berge jorden fra et sammenstøt med et nærgående himmellegeme.

Prosjektet heter «Pulverize It», forkortet PI.

− Det finnes en måte å gjøre det på. Nå mangler bare viljen, sier Philip Lubin til Vi Menn.

Sjokk-kvarts

Meteoritten som traff Hallingdal for 546 millioner år siden der riksvei 7 i dag passerer langs det lille stryket i elven, skadet hverken folk eller eiendom.

<b>I AKSJON:</b> Diagrammet viser hvordan våpensystemet PI er tenkt å virke. En asteroide blir pulverisert av mange høyhastighets-prosjektiler som sprenger den i filler.
I AKSJON: Diagrammet viser hvordan våpensystemet PI er tenkt å virke. En asteroide blir pulverisert av mange høyhastighets-prosjektiler som sprenger den i filler. Foto: Grafikk: Alexander Cohen

Den gang besto jorden for det meste av ørken og vann, alt liv befant seg i havet. Temperaturen i nedslagsøyeblikket er av norske forskere beregnet til flere tusen grader.

Helt ned til 200 meter under jordoverflaten ble berggrunnen knust og smeltet til det ugjenkjennelige − til noe som kalles «sjokkmetamorfe» bergarter. Tsunamier og andre effekter må ha nådd langt nedover kontinentet, mener forskerne.

Geologiske endringer og istider herjet senere med området som i dag er kjent som Hallingdal. Et krater som måler fem kilometer på tvers er i dag et synlig vitnesbyrd om nedslaget.

Og om begivenheter som i snitt skjer hvert 50 000 år på jorden.

Og som har fått skylden for å ha utryddet dinosaurene for 65 millioner år siden.

Og som skadet 1200 mennesker i Tsjeljabinsk i Russland i 2013, selv om den trolig «bare» hadde en diameter på 20 meter.

Og som garantert kommer til å skje igjen.

Med mindre professor Philip Lubin eller noen av hans like­sinnede lykkes, selvsagt.

Les også: Det merkelige objektet får astronomer til å klø seg i hodet – dette er teoriene

<b>MANGE TREFF:</b> Kartet viser asteroider som har truffet atmosfæren i tiden 15. april 1988 til 29. sept­ember 2021. De minste sirklene representerer en kraft da asteroiden eksploderte på 730 tonn TNT, den største sirkelen, Cheliyabinsk, tilsvarte 50 000 tonn. Bomben over Hiroshima tilsvarte ca. 13 000 tonn TNT. Det ble registrert 873 treff i perioden.
MANGE TREFF: Kartet viser asteroider som har truffet atmosfæren i tiden 15. april 1988 til 29. sept­ember 2021. De minste sirklene representerer en kraft da asteroiden eksploderte på 730 tonn TNT, den største sirkelen, Cheliyabinsk, tilsvarte 50 000 tonn. Bomben over Hiroshima tilsvarte ca. 13 000 tonn TNT. Det ble registrert 873 treff i perioden. Foto: Grafikk: University of California, Santa Barbara, Physic Dept

Himmelvokterne

Flere grupper forskere jobber nemlig iherdig for å lage et forsvar mot de ødeleggende kolossene fra verdensrommet. Innsatsen er høy.

Mislykkes de, kan vi en dag ende som dinosaurene.

En av deltagerne er den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA som har opprettet prosjektet «NEO» − Near Earth Objects. Målet er å oppdage, følge og beskrive minst 90 prosent av alle objekter større enn 140 meter som på ett eller annet tidspunkt kan tenkes å treffe jorden.

En komet består av frossen gass, stein og støv, mens en asteroide består av stein og metall. En asteroide som når atmosfæren kalles en meteor, og en meteor som kommer seg gjennom atmosfæren og lander på bakken, blir en meteoritt.

I 2013 fant Terje Fjeldheim en 4,5 kg stor meteoritt mens han var på fisketur i Setesdalsheiene.

Fjeldheim er geolog, og la merke til steinen som lå for seg selv ute på en myr. Meteoritten hadde delt seg i to, og Fjeldheim donerte den minste biten til Norges geologiske museum.

Den største solgte han, for den nette sum av 220 000 kroner.

Se mer

Per nå anslår NASA at de har funnet under halvparten av de antatt 25 000 NEO-ene som svever rundt der ute.

NEO-en som for tiden topper listen over skumle himmellegemer, er asteroiden «1950DA».

16. mars 2880 kan asteroiden kollidere med jorden. Sannsynlig­heten er ifølge NASA ikke større enn 1:300. Men med tanke på at 1950DA er over en kilometer stor og kan ødelegge et kontinent, er den verdt å følge med på.

Kartleggingen av NEO-ene er mangelfull.

27. mars 2020 ble kometen Neowise oppdaget. Allerede 23. juli passerte Neowise jorden i en avstand på 103 millioner kilometer − i astronomisk målestokk; ganske nært. Kometens diameter ble anslått til ca. fem kilometer, og om noen tusen år vil den dukke opp igjen fra sin bane rundt sola.

Ingen vet hvor mange flere objekter som Neowise det finnes der ute.

Meteoren som entret atmosfæren over Tsjeljabinsk i Russland i 2013 var ingen klar over før den kom susende ned fra himmelen og eksploderte 30−50 kilometer over bakken.

Les også: (+) USAs mystiske romfly: Nesten ingen vet hva det har drevet med oppe i verdensrommet

EKSPLOSJON: Et dashboard-kamera fanget opp meteoren som ekspoloderte over Tsjeljabinsk 15. februar 2013. Foto: NTB (AP Photo/AP Video)

Professor Philip Lubin er optimist:

– I løpet av de neste ti årene vil vi få mye større kunnskap om asteroider ned mot 140 meter, takket være nye teleskoper på bakken, og forhåpentligvis infrarøde satellitter.

Men å kjenne sin fiende og vite hvor den befinner seg er ikke nok, hvis ikke fienden kan elimineres.

<b>SYNLIG BEVIS:</b> Berget i bunnen av Gardnos-krateret i Hallingdal viser fortsatt tydelige spor etter det voldsomme meteoritt-­nedslaget. Gardnos-krateret er ett av de lettest tilgjengelige meteor-kratrene i verden, en turistattraksjon (innfelt), men også et vitnesbyrd om hva som igjen kan ramme jorden.
SYNLIG BEVIS: Berget i bunnen av Gardnos-krateret i Hallingdal viser fortsatt tydelige spor etter det voldsomme meteoritt-­nedslaget. Gardnos-krateret er ett av de lettest tilgjengelige meteor-kratrene i verden, en turistattraksjon (innfelt), men også et vitnesbyrd om hva som igjen kan ramme jorden. Foto: James St. John/Wikimedia Commons

Dytt

Dersom et truende himmel­legeme har kursen rett mot oss, må det en fysisk konfrontasjon til.

− Vi har en lang vei å gå før vi har utviklet et fungerende planetforsvar-system. Vi har ennå ikke begynt bakke-testing, sier professor Philip Lubin.

NASA har sin «Dart Mission» (se undersak), der et romfartøy skal kollidere med en dobbelt-asteroide. Håpet er å endre asteroidenes kurs, og dermed gi svar på om en vennlig dytt kan fungere mot farligere NEO-er i fremtida.

Både NASA og Space X bygger romfartøyer som kan frakte våpensystemet ut i verdensrommet, men mye testing og utprøving gjenstår før Pulverize It! kan tas i bruk. Og, ikke minst, noen må ta regningen. Forskning er en ting, utvikling av våpensystemer noe annet. Det krever penger. Mye penger, påpeker professor Lubin.

<b>MARERITTET:</b> Worst case scenario. En stor asteroide i full fart mot planeten vår.
MARERITTET: Worst case scenario. En stor asteroide i full fart mot planeten vår. Foto: Grafikk: Tobias Roetsch/Future Publishing/Getty Images

Sprengning

Lubins og PIs metode er å skyte asteroidene i filler før de rekker å utgjøre noen trussel mot planeten vår. Romfartøyer sendes mot innkommende objekter. Når fartøyet er på skuddhold, avfyrer det høyhastighets-prosjektiler som borer seg ned i romsteinen. Prosjektilene er utstyrt med sprengladninger som skal sprenge objektet i stykker. Også kometer, som består hovedsakelig av is, kan ødelegges på denne måten.

Professor Lubin ser for seg å sende svermer av prosjektiler som skreller av asteroiden lag for lag, eller lengre spyd som trenger lenger inn og sprenger av større biter. Ulike systemer kan kombineres og brukes samtidig, avhengig av typen asteroide eller komet som skal ødelegges.

De fleste av asteroidene i solsystemet befinner seg i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter. Der går de i bane rundt solen, ofte langt fra hverandre. Det er mellom en og to millioner asteroider der som er over en km i diameter. Av og til kan gravitasjonen fra Jupiter, enkelte ganger Mars, slynge asteroider ut av banene deres. Da går de inn i nye baner, som kan krysse jordens.

Se mer

Løsningene må uansett testes ut og perfeksjoneres. Håpet er å plassere ut slike forsvarssystemer i satellitter og på baser på månen. Det vil forenkle avfyringen av våpnene betydelig, og systemet vil få en reaksjonstid på under et døgn dersom et objekt plutselig melder sin ankomst.

Med et slikt system vil aster­oider som den som eksploderte over Russland i 2013, ikke lenger utgjøre noen trussel ifølge Lubin:

– 20-meters objekter som i Chelyabinsk kan stoppes ti minutter før de treffer, i en avstand som fra jorden til månen. Himmellegemer som er fra 100 meter og oppover krever avskjæring flere dager før de vil treffe jorden. Vårt ønske er derfor at vi oppdager dem langt ute, og aldri trenger å avskjære dem på kort hold, sier astrofysikeren.