Concorde 2.0 skal fly fra Oslo til New York på én time

Tar av loddrett, tre motorsystem og en toppfart på 5500 km/t.

CONCORDE 2.0: Denne konseptskissen illustrerer de grunnleggende ideene med Concorde 2.0.
Publisert

Sommeren 2011 avduket flyselskapet Airbus hva de kalte "en hyllest til Concorde" under den internasjonale fly- og romfartsmessen i Paris, Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace.

Flyet, som da bar navnet ZEHST (Zero Emission Hyper Sonic Transportation), minnet ikke lite om det ikoniske passasjerflyet Concorde, og planen var i likhet med forløperen å frakte passasjerer fra et sted til et annet så raskt som overhodet mulig.

Les også: Verdens raskeste propellfly

5500 kilometer i timen

Med en anslått toppfart på Mach 4,5 (rundt 5500 kilometer i timen) vil det supersoniske flyet tilbakelegge distansen Tokyo - Paris på 2,5 timer. Eller fra Oslo til New York på én time, en flytur som i dag tar rundt åtte timer.

FRAMTIDSFLY: Concorde 2.0 slik Airbus skisserer flyet i patentsøknaden. Legg merke til at halerorene kan vendes, som både skal hjelpe med stabilitet og fjerne støy når flyet bryter lydmuren.
FORTIDSFLY: Konsepttegningene av Concorde 2.0 minner ikke rent lite om originale Concorde.

I 2011 var ZEHST et konsept, men nå er superflyet ett lite skritt nærmere virkeligheten. Airbus vant nylig patenten på det supersoniske flyet, og har fått kallenavnet Concorde 2.0.

Ikke les dette hvis du skal fly

Slik når Concorde 2.0 toppfarten

Concorde 2.0 er utstyrt med tre sett motorer som skal sørge for at flyet kommer opp i en fart på litt over fire ganger lydhastigheten. Deler av utslippet fra flyet skal imidlertid være like null, drivstoffet til ramjetmotorene er en miks av hydrogen og oksygen, og avfallet er vann.

Først vil Concorde 2.0 starte sine vanlige jetmotorer for å ta av.

Når så flyet er kommet i riktig høyde, vil piloten starte opp et nytt sett av rakettmotorer som skal frakte flyet opp over atmosfæren. Her vil flyet bruke et tredje motorsett, kjent som ramjetmotorer.

Ramjetmotoren er i dag brukt i raketter, og regnes som svært effektive i hastigheter over 1600 kilometer i timen, men er "ubrukelige" som startmaskiner.

Les også: Hvis dette er framtidens fly, da kan du glede deg

I denne videoen forklares prinsippet med Concorde 2.0:

Mens dagens passasjerfly flyr i en høyde på rundt 10.000 meter, vil Concorde 2.0 cruise 30.000 meter over jordoverflaten. Concorden fløy rundt 18.000 meter over bakken.

Høyden og haleror som kan roteres gjør det mulig å bryte lydmuren uten at lydbølgene frakter det plagsomme smellet ned til jordoverflaten, et problem som førte til at Concorde måtte fly under lydhastigheten i bebygde områder.

Ikke hold pusten for Concorde 2.0

Concorde hadde plass til om lag hundre passasjerer, men her har Concorde 2.0 foreløpig en utfordring. I dagens løsning er det bare plass til 20 passasjerer. De få, og utvilsomt rike, passasjerene vil få litt av tur. For å nå høyden raskt, vil Concorde 2.0 ta av nærmest loddrett og passasjerene vil sitte i hengekøyliknende seter.

Les også: Mannen som reddet verden

Få passasjerer er ikke det eneste problemer for den som drømmer om en tur i et superfly som Concorde 2.0. Om flyet i det hele tatt ser dagens lys, anslår Airbus at det kommer til å ta 30-40 år før det har håp om flyet er i kommersiell drift. På den positive siden har en god tid til å spare penger.

Airbus har også planer for en temmelig annerledes flyopplevelse, med en gjennomsiktig kabin. Kunne dette være noe for deg, eller blir kanskje høydeopplevelsen litt vel heftig?