Test: Peugeot 508 SW

Kur mot alle SUV-tanker

Peugeot 508 SW er en nyttig på­minnelse om hvor mye bedre en normalt lav bil er på komfort, kjøre­egenskaper og forbruk enn moteriktige SUV-er og crossovere.

Pluss ikon
<b>SPORTY:</b> 508 SW ser ut som en svært sportslig stasjonsvogn og føles sånn også.  
SPORTY: 508 SW ser ut som en svært sportslig stasjonsvogn og føles sånn også.   Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Lave biler er på vikende front for høybygde SUV-er og crossovere. Hardest har det gått ut over bilene i mellom- og storbilklassen, der vi tradisjonelt har funnet familiefrakt­ere i form av stasjonsvogner, kombikupeer eller sedaner.

Nå er utviklingen kommet så langt at vi ser tydelige tegn til at bilfabrikkene nedprioriterer disse bil­typene. De lager enda en ny SUV- eller cross­overmodell i stedet for å komme med en ny mellomklassebil – fordi det er det folk vil ha.

Desto mer nyttig er det å teste en bil som Peugeot 508 SW. Her er ting denne bilen gjør bedre – i noen tilfeller langt bedre – enn SUV-er og crossovere i samme prisklasse:

Kjøreegenskaper

SUV-ene har med årene fått bedre og bedre kjøreegenskaper, men de er sjanseløse mot en bil med markert lavere tyngdepunkt.

Der SUV-er ruller hevet over veien, smyger 508 SW seg langs asfalten. Den har ikke spesielt kvass styring, men likevel er responsen på alt sjåføren foretar seg, kvikk og passe direkte. Vi føler oss langt mer i ett med bilen enn i høybyggene.

<b>BARSK:</b> Vi er liker designen på 508 SW. 
BARSK: Vi er liker designen på 508 SW.  Foto: Martin Jansen

Komfort

508 SW har et flott, sportslig utseende som får mange til å snu seg etter bilen. Det er lett å tro at denne bilen er satt opp med et hardt sportsunderstell.

Det er et godt stykke fra sannheten, for her er det fin fransk smidighet. Bilen vi testet var en GT-line. Sammenlignet med den vanlige versjonen har GT-line Driver Sport Pack med tyngre styring, mer gassrespons, mer motorlyd og røde instrumenter. Du kan også få den i GT-versjoner. GT skiller seg fra standardversjonene av 508 ved å ha «aktiv komfortfjæring» som standard.

Den strammer seg opp automatisk eller per tastetrykk om du skal kjøre litt hardere, men beholder en fin porsjon mykhet også da. Uansett modus er det en ro i bilen du sjelden finner i SUV-er – og i en så lav bil som 508 er det ingen fare for overdreven krenging selv om fjæringen er komfortabel.

Komforten i setene er det ingenting å utsette på.

<b>SÆREGENT:</b> Lite ratt, instrumenter over rattet. Annerledes, men prima funksjon.
SÆREGENT: Lite ratt, instrumenter over rattet. Annerledes, men prima funksjon. Foto: Martin Jansen

Ytelser og forbruk

508 SW som vi testet hadde en 1,6-liters turbobensin med 180-hesters bensinmotor. Ifølge tripptelleren ender vi på et forbruk på 0,71 l/mil med mye bykjøring.

Vi har tidligere testet 508 som GT-sedan med samme 1,6-liters bensinturbo, men hele 225 hk. Kreftene tatt i betraktning er forbruket lavt. Det bidrar en åttetrinnsautomat som er dyktig til å utnytte dreiemomentet (300 Nm) på lavt turtall til. 0,60 l/mil blir resultatet i forbrukstesten. SUV-er og crossovere med like lavt forbruk i testrunden er enten små og har liten motor, eller er blant de gjerrigste av ladehybridene.

Du får ingen SUV med til­svarende motor som er i nærheten av å ha like lavt forbruk.

Pris

Peugeot 508 SW med 1,6-liters bensinturbo, 180 hestekrefter og åttetrinns automat, koster fra 437 000 kroner. Frapris under 500 000 kroner for en allerede i utgangspunktet godt utstyrt bil med 180 hk eller 225 hk og automatgir vil du i praksis lete forgjeves etter blant SUV-ene.

Nokså nær kommer du om du finner en av de rimeligere SUV-ene med elmotorhjelp, men da vil motorkomfort og ytelser slett ikke være på samme nivå.

<b>NOE MINDRE:</b> Bagasjerommet rommer 530 liter. Til sammenligning er det plass til 610 liter i fjorårets meste solgte stasjonsvogn, Skoda Octavia. Den kan i tillegg fås med firehjulstrekk.
NOE MINDRE: Bagasjerommet rommer 530 liter. Til sammenligning er det plass til 610 liter i fjorårets meste solgte stasjonsvogn, Skoda Octavia. Den kan i tillegg fås med firehjulstrekk. Foto: Terje Bjørnsen

Firehjulstrekk finnes foreløpig ikke på 508, men det kan endre seg i løpet av året når den blir å få som ladbar hybrid. 1,6-literen med 180- eller 225 hestekrefter er nydelig, men for 508 sin del er det nå plug in-hybrid som gjelder, og versjonene uten hybrid drivlinje blir etter alt å dømme faset ut.

Sammenlignet med 180-hesteren blir den ladbare versjonen også mer prisgunstig, og batteripakken stjeler ikke bagasjeplass. Prisen på 508 SW plug-in hybrid starter på 462 000 kroner, og da får du en bil med 225 hk.

Bensinmotoren er den samme 1,6-liters turbomotoren med 180 hk som i testbilene, og den er koblet til en åttetrinns automatkasse. Men i tillegg kommer en elektrisk motor med 110 hk som hjelper til med både ytelser og utslippsfri kjøring. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 52 kilometer (WLTP).

LADER OPP: Før var 508 er ganske populær dieselbil. Fremover vil det nærmest utelukkende være denne som gjelder: 508 som kan lades i stikkontakten.
LADER OPP: Før var 508 er ganske populær dieselbil. Fremover vil det nærmest utelukkende være denne som gjelder: 508 som kan lades i stikkontakten. Foto: Produsent

Batteriet har en kapasitet på 11,8 kilowatt og lades på én time og 45 minutter via normalladeinntaket på 6,6 kW, ifølge Peugeot. 508 Hybrid kommer i tre utstyrsnivåer: Allure, GT-Line og GT. Sistnevnte kommer med en ny variant Alcantara som er unik for ladbar GT. Hybriden kan fås med hengerfeste og den kan trekke opptil 1340 kilo.

Firehjulstrekk

På bilutstillingen i Genève i fjor vår ble Peugeot 508 vist som ladbar firehjulstrekker. Den er en del av programmet «Peugeot Sport Engineered».

AWD: Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered.
AWD: Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered. Foto: Produsent

Konseptbilen som ble vist frem var utstyrt bilen med tre motorer. Foran, en bensinmotor med 200 hk samt en elektrisk motor med 110 hk. Bak, en elmotor med 200 hk.

Dette gir en samlet effekt på 400 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. 0-100 skal gå unna på 4,3 sekunder og toppfarten er stoppet på 250 kilometer i timen.

I tillegg til gode ytelser sørger også elektrifiseringen for firehjulsdrift. En produksjonsklar versjon av bilen skal være på plass i Norge høsten 2020.

TEKNISKE DATA: Peugeot 508 GT Line 1.6 THP 180 hk 8-trinns automat

<b>4WD:</b> Peugeot 508 kan foreløpig ikke fås med firehjulstrekk, men det kan endre seg. 

Motor, cm³: 1598
Effekt, hk: 180
Dreiemoment, Nm: 250
Egenvekt, kg: 1430
Tilhengervekt, kg: 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 478/186/142
Bagasjeromvolum: 530/1780
Forbruk, NEDC l/mil : 0,51
CO₂-utslipp, g/km: 116
0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,9
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 437 000
Pris testbil, kr: 482 100

TEKNISKE DATA: Peugeot 508 GT sedan 1.6 THP 225 hk 8-trinns automat

<b>RASK:</b> Vi har tidligere testet Peugeot som GT i sedanversjon med 225 hk fra en 1,6-liters bensinturbo. Det gir herlige ytelser, men likevel lavt forbruk.

(Tallene gjelder 508 GT sedan)

Motor, cm³: 1598
Effekt, hk ved o/min: 225/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/2500
Egenvekt, kg: 1495
Tilhengervekt, kg: 1600/745
Lengde/bredde/høyde, cm: 475/186/139
Bagasjerom, liter: 487-1537
Standard dekkdimensjon: 235/45 R18
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,57
CO₂-utslipp, g/km: 131
0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,3
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 492 000
Pris testbil, kr: 562 900

TESTDATA

0–100 km/t, sek.: 8,4
60-100 km/t, kickdown: 4,1
80-120 km/t, kickdown: 4,8
Støy tomgang, dBA: 37,9
Støy 50 km/t, dBA: 59,7
Støy 80 km/t, dBA: 63,3
Støy 100 km/t, dBA: 65,7
Testforbruk, l/mil - kWh/mil: 0,6

Denne saken ble første gang publisert 17/01 2020, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også