YouTube lanserer 100 «TV-kanaler»

Og de blir helt gratis.

Foto: (Teknofil.no)
Publisert

YouTube er på vei til å endre dramatisk på hvordan vi oppfatter tjenesten. I dag består videonettstedet hovedsakelig av brukergenerert innhold, men nå satses det på profesjonelt produserte «TV-kanaler» i samarbeid med stjerner som Madonna og Ashton Kutcher, skriver avisen Daily Mail.

YouTubes offisielle blogg skriver nettsiden at kanalene er produsert av kjente personligheter og innholdsprodusenter innen TV, film, musikk, nyheter og sport samt «noen av de mest nytenkende og fremadstormende mediaselskapene i verden».

Google, som eier YouTube, opplyser at kanalene blir «on demand», og hver av dem skal ha 25 timer med innhold hver dag. De første kanalene kommer allerede i høst, og blir gratis for seerne. Googles annonsesystem skal sørge for inntektene.

«TV-kanalene» er tenkt å utgjøre en solid konkurrent til dagens tradisjonelle TV-kanaler. Allerede i dag kommer mange nye TV-apparater med YouTubes programvare ferdig installert.

Nedenfor kan du se den YouTube-produserte filmen «Life in a day», regissert blant annet av Ridley Scott.

Målet er å sette sammen et tilbud som dekker de fleste behov og preferanser, uansett hvor interessen måtte ligge blant brukerne. Google håper med dette å nå ut til flest mulig og å gi publikum en grunn til å stadig komme tilbake igjen, skriver Teknofil.no om nyheten.

Nettstedet spekulerer i at YouTube vil få nytt design med større fokus på kanaler for å promotere det nye innholdet og få folk til å abonnere. De første kanalene vil komme allerede i november, og deretter vil flere dukke opp utover i 2012.

Det er uklart hvor mange av disse kanalene som automatisk blir tilgjengelig for norske brukere.

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2011.

Les også