Voyeuristisk og nakent
En dyster, rå og stilsikker film fra Glasgow, sett gjennom byens mange overvåkingskameraer.

Red Road - Storbritannia/Danmark 2006 Regi: Andrea Arnold. Med: Kate Dickie, Tony Curran, Martin Compston, Natalie Press
Aldersgrense: 15 år

«Red Road» trekker oss inn ved å holde tilbake informasjon om det vi betrakter.
I følge Wikipedia finnes det et overvåkingskamera for hver 14. innbygger i Storbritannia. Dette systemet, kalt CCTV (Closed-circuit television), dekker etter hvert de fleste bysentrene, samt en god del togstasjoner, parkeringsplasser og boligområder.
Jackie (Kate Dickie) har som jobb å følge med på Glasgow gjennom disse kameralinsene. En dag får hun øye på en mann som nylig er løslatt fra fengsel, med en forhistorie som knytter dem sammen. Hun begynner å overvåke og etter hvert oppsøke ham. Stort mer bør ikke sies om handlingen. Noe av det som gjør filmen så fascinerende, er nemlig den gradvise utlevering av informasjon.
Det går en god stund før vi forstår karakterens motivasjoner, og regissør Andrea Arnold er heller ikke redd for lengre sekvenser uten dialog. Dette er grep som kunne ha virket ekskluderende og fremmedgjørende, men her fører det til at man dras inn i handlingen på en tilnærmet voyeuristisk måte.
Bruken av overvåkingskamerabilder er naturligvis også med på å skape denne effekten, og gir i tillegg filmen et klaustrofobisk preg.
Det har kommet svært mange gode britiske filmer i det siste (This is England, Irina Palm, Control, Hallam Foe, Venus¿), og den prisbelønnede Red Road er definitivt en av de bedre.
Den kan også sies å høre til nasjonens tradisjon for såkalt kjøkkenbenkrealisme, men er stilistisk sett mer kompleks enn som så. Det er en dvelende og stemningsfull film, med poetiske kvaliteter som kan gi assosiasjoner til Lynne Ramsays mesterlige Ratcatcher og Morvern Callar, men som også trekker inn elementer fra thrillersjangeren.
Og den har noen svært nakne og rå skuespillerprestasjoner – både i overført og konkret betydning.
Dette er første film ut i et samarbeid mellom Lars von Triers produksjonsselskap Zentropa og skotske Sigma Films, som skal resultere i flere filmer basert på de samme karakterene (skapt av Lone Sherfig og Anders Thomas Jensen). Det er bare å håpe at de neste vil kunne måle seg med denne.