- Vi setter priser ut fra betalingsvilje

Det selges spylervæske for 500 millioner i året. Mesteparten er ren fortjeneste til selger.

Foto: spader (CC)
Publisert

Vi er midt inne i høysesongen for bruken av spylervæske her i landet. Kombinasjonen av vinterslaps og salting gjør at vindusspylerne gjerne jobber overtid i disse dager, og beholderen for vindusspylervæske tømmes i rekordfart.

Det gjør at mange av oss desperate kjører inn på en bensinstasjon for å fylle på mer av den livsviktige blå væsken.

Men bør du egentlig kjøpe det første og beste du finner, eller er det en fordel å planlegge innkjøpene bedre?

En test nettstedet Klikk.no nylig gjennomførte av spylervæsker viste at det var til dels betydelig forskjell på spylervæskene, men at det ikke nødvendigvis var noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet.

Testvinneren var riktignok det dyreste produktet de fant, til 18 kroner per liter, mens den billigste varianten tikket godt inn på en 3. plass i testen kvalitetsmessig - til like over 6 kroner per liter.

50 millioner liter i året

Ifølge spylervæskefabrikken Sør Kjemi ligger årsforbruket i Norge på spylervæske på 50 millioner liter i året. Med 2,8 millioner personbiler på det norske markedet, betyr det at en gjennomsnittsbilist bruker rundt 18 liter i året.

Med et prissprik på 6 til 18 kroner per liter, sier det seg selv at det er store penger i sving. Selv små prisutslag kan gi store utslag på inntjeningen, uten at det nødvendigvis tar livet av familieøkonomien om en kjøper det dyreste fremfor det billigste.

For bransjen som helhet utgjør 50 millioner liter til maksimalpris rundt 900 millioner kroner, mens minimumsprisen er en tredel av dette.

Bensinstasjonene tar seg godt betalt

Spylervæsketesten avslører at bensinstasjonene generelt tar seg betydelig bedre betalt for spylervæsken enn det du kan regne med om du går på mer vanlige butikker.

Faktisk er det slik at bensinstasjonene gjerne tar høyere pris for vindusspylervæske, som stort sett består av vann og billige alkoholvarianter, enn de tar for det tungt avgiftsbelagte drivstoffet.

Foto: (Statoil)

- Det er rett at hovedingrediensene vann og alkohol ikke er dyre innsatsfaktorer, og at det er lavere avgiftsnivå på spylervæske enn drivstoff. Prisen på spylervæske på Statoil settes på samme måte som vi setter priser på andre butikkvarer, basert på tilbud, etterspørsel og kundenes betalingsvilje. Vi konkurrerer først og fremst mot de andre bensinstasjonsselskapene, og setter den prisen vi mener er riktig sammenlignet med de andre bensinstasjonskjedene, forteller kategorisjef for bilvask og bilrekvisita, Anders Hagen, i Statoil Fuel & Retail til Nettavisen.

Ifølge Heldaas har ikke bensinstasjonene noen stor interesse av å konkurrere på pris med de store butikkjedene.

- Vi selger færre varer, og mindre av hver vare, og har et annet kostnadsnivå på grunn av blant annet døgnåpne stasjoner og et stor nettverk av stasjoner over hele landet. Vi kan ikke i samme grad tilby lavpris, men vi tilbyr i stor grad tilgjengelighet og enkelhet for kunden. Da er det slik at kundene i større grad aksepterer høyere priser, så lenge det er snakk om produkter vi bruker i begrenset omfang, og så lenge kvaliteten på produktet er høy.

- Bruk forbrukermakten

NAFs kommunikasjonsrådgiver og bilekspert Jan Ivar Engebretsen mener man bør bruke forbrukermakten til å handle der det er lavest pris, men har en liten advarsel.

Foto: NAF

- Forbrukeren burde benytte sin makt og handle der det er billigst og fortelle andre om det. Frysepunktet er det viktigste uansett pris. Noen spylervæsker, med gul kork, er innblandet sitrus med tanke på å fjerne trafikkfilmen lettere. Det er bevist i tidligere tester at det nødvendigvis ikke er den dyreste spylervæsken som er den beste, sier Engebretsen til Nettavisen.

Temperaturen spylervæsken tåler varierer ofte i henhold til sesonger, noe som kan få store konsekvenser.

- I vår og sommer ble det solgt spylervæske som kun holdt fem minusgrader, og vi har fått mange henvendelser spesielt fra bilister som kjører lite og ikke har brukt opp denne «sommer spylervæsken» med det resultat at den har frosset i tanken, slanger og dyser. Noen leverandører bruker standard for kuldeegenskapene som angir temperaturen for når den første iskrystallen danner seg. Dette står på etiketten. Det finnes andre produsenter som oppgir kuldeegenskapene for når væske er fryst til en blokk. Det sier seg selv at denne væsken har langt dårligere kuldeegenskaper enn den som oppgir når den første iskrystallen danner seg.

Finnes billigere løsninger

Selv om prisen på spylervæske er høy, er det flere muligheter til å presse ned kostnaden.

- I Norge er transportkostnadene til spylervæske relativt høye fordi produktet distribueres ferdig blandet. Det betyr i praksis distribusjon av store mengder vann, der man kunne se for seg distribusjon av små mengder konsentrat som ble tilsatt vann av kundene, eller i egne spylervæskepumper, sier Hagen hos Statoil.

- I Sverige har vi egne spylervæskepumper på alle stasjoner, vi prøver dette ut også i Norge, men i Norge vil kundene nesten utelukkende ha store kanner med ferdigblandet spylervæske. Derfor har vi begrenset salg av spylervæskekonsentrat, og egne spylervæskepumper er fortsatt på teststadiet i Norge, vi har det blant annet på våre nye flaggskip Statoil Minnesund og Statoil Sekkelsten.

Bilekspert Engebretsen mener at konsentrat er en veldig god løsning. I tillegg til pris, gir det deg ofte mulighet til å blande spyervæske som tåler langt lavere temperaturer.

- Det er billigere å kjøpe konsentrat og blande selv. Det er tabell på beholderen som forteller hvor mange minusgrader den vil holde, alt avhengig av hvilke blandingsforhold du velger, sier han.

Denne saken ble første gang publisert 21/01 2013.

Les også