Vestlig diett er farligst

Kinesiske kvinner som spiser mye kjøtt og søtsaker har mye større risiko for brystkreft, ifølge en ny studie.

Publisert

(SIDE2): Den nye studien har konkludert med at eldre kinesiske kvinner som spiste en vestlig diett bestående av mye kjøtt og søtsaker hadde større risiko for brystkreft enn de kvinnene som for det meste spiste soya-produkter og grønnsaker.

Det melder nyhetsbyrået AP torsdag.

Tidligere linker
Tidligere forskning har også funnet linker mellom kjøtt og fettrik vestlig kost og ulike former for kreft i tillegg til hjerte- karsykdommer og diabetes.

Denne studien signaliserer derimot at brystkreft har sammenheng med generelle spisemønstre, ikke en spesiell matvare eller matgruppe hos asiatiske kvinner. Disse kvinnene har over lengre tid hatt lavere forekomst av sykdommen enn vestlige kvinner, men antallet tilfeller har begynt å øke ettersom deres koshold har blitt mer vestlig, skriver AP.

Klarest effekt på eldre
Studien så på generelle spisevaner hos 3000 kvinner i Shanghai i alderen 25-64.

Kvinnene ble delt i grupper og den kjøttspisende gruppen fikk rødt kjøtt, reker, fisk, godterier, brød og melk mens grønnsaksgruppen fikk tofu, grønnsaker, bønner, rosenkål, fisk og soya-melk.

de kvinnene i kjøttgruppa som var kommet i overgangsalderen viste seg å ha hele 60 prosent større risiko for å utvikle den vanligste formen for brystkreft.

- Vi så klarest effekt på de eldste kvinnene som var overvektige, sa medforfatter av studien Marilyn Tseng ved Fox Chase Cancer Center i Philadelphia, USA.

LES FLERE HELSESAKER HER