Vemund er 18 år og har grunnlagt sitt eget hudpleiemerke
Vemund Eldegard slet med kviser og bestemte seg for å kutte ut dyre produkter som ikke funket. Det ble starten på Elde Cosmetics.

(SIDE2): Planen var aldri å gjøre business ut av sine egne hudproblemer, men da det ballet på seg, kunne ikke Vemund Eldegard fra Førde gjøre annet enn å bli gründer. Nå er han både grunnlegger og eier av et eget hudpleiemerke - i en alder av 18 år.
Det hele startet for to år siden, da han trålet Bygdøy Allé opp og ned på jakt etter dyre high-end hudpleieprodukter som kunne hjelpe på hudproblemene hans - uten resultat.
- Når man er en ung gutt og full av hormoner, vises det på huden. Jeg hadde både kviser og tørr hud, og brukte ufattelig mye penger på alle mulige produkter for å gjøre ting bedre, forteller han.

Kastet alle hudpleieproduktene sine
Da Eldegard fant ut at han helt enkelt ikke hadde budsjett til å fortsette å prøve og feile med dyre hudpleieprodukter som ikke holdt det de lovet lenger, la han alt i en pose og ga det bort via Instagram.
- Jeg bestilte en pakke lette planteoljer som ble basen for formulaen til serumet mitt som har solgt best hittil. I en periode brukte jeg bare dét, i tillegg til at jeg renset huden med honning.
- Målet er at produktene skal være så naturlige som mulig.
Les også: Hvorfor får vi kviser?
Samarbeider med forskere
Men så begynte snøballen å rulle og folk ble interessert i det han drev med.
- Det startet med at både venner og familie ville prøve. Jeg viste frem produktene til venner og begynte å lage opp i små mengder som jeg ga til venner og familie. I begynnelsen gikk det veldig fra munn til munn.
- Jeg samarbeidet med forskere og produsenter over hele verden for å skape en kort produktlinje som representerer det jeg står for innen hudpleie.
Eldes mål er produkter som er hundre prosent naturlige, veganske, organiske og fair-trade ved å bruke den siste teknologien for raske og langvarige resultater.
Nå er merket ordentlig lansert, og nå har Elde pop-up store på Aker Brygge med egen Beauty Lab, der folk kan komme innom og få hjelp til å lage sin egen lip tint og lipgloss i akkurat den fargen de selv ønsker.

I dag får han støtte fra Innovasjon Norge og Kunnskapsparken.
Hudpleieserien består av både fuktighetsgivende produkter, ansiktsolje og masker. Det er imidlertid serumet som har solgt best hittil, og Eldegard har klare tanker om hvorfor det er akkurat slik.
- Det er et enkelt produkt som passer til alle, og så er jo oljebaserte serum veldig in. I tillegg til å være det produktet som selger best, er det også det første produktet Elde lanserte, sier han.

Eldegard fullførte videregående skole i våres, men fordi det går så bra med Elde om dagen, har han bestem seg for å sette videre studier på vent.
- Jeg vil lansere flere naturlige hudpleieprodukter for folk som har samme verdier som meg. Det er en av grunnene til at det har blitt business i dag.
Han forteller også at han ønsker å involvere flere folk i prosjektet.
- Jeg ønsker å sette opp et team som kan være med å videreutviklet merkevaren og heve den til et nytt nivå. Det er tøft å være så liten som man er nå, så det å åpne opp dørene til at flere kan være med, er noe jeg vil.
Les også: 6 myter om akne som ikke stemmer
Og denne: 15 sommerproblemer alle jenter kjenner til
Vil du lese flere nyheter fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!