Veien gjennom helvete

«The Road» er en mektig og bevegende reise gjennom en postapokalyptisk verden som best beskrives som helvete på jord.

Publisert

The Road
USA 2009
Regi: John Hillcoat
Med: Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee, Charlize Theron, Robert Duvall, Guy Pearce.
Aldersgrense: 15 år

Postapokalypse nå, ja. «Daybreakers» går på kino,«The Book of Eli» er snart på vei og «Survivors» er nettopp sendt på NRK. Men det er «The Road» som virkelig gjelder.

Filmen er basert på en roman av Cormac McCarthy, hvis «No Country for Old Men» ble filmatisert med formidabelt hell av selveste Coen-brødrene. Mens John Hillcoat, regissøren av den Nick Cave-skrevne «The Proposition», kan synes som den optimale for jobben med å få «The Road» opp på kinolerretet. Også denne gang med Cave som komponist.

Jeg må medgi ikke å ha lest boka, men kan slå fast at «The Road» som film er en av tidenes beste innen den postapokalyptiske sjangeren.

Historien dreier seg om en far og en sønn som vandrer gjennom et ødelagt, postkatastrofalt USA, på vei mot kysten i tilfelle noe mindre forferdelig skulle vente dem der.

Vi får aldri vite hva som egentlig skjedde med verden slik vi kjenner den. Noen abrupte og poetiske flashbacks viser en tid da mannen fortsatt hadde en kone og gutten fortsatt hadde en mor, men disse er hovedsakelig fra etter undergangen. For morens funksjon i fortellingen er først og fremst å understreke at dette ikke er noe land for verken menn eller kvinner, uansett alder.

Det er også dette aspektet som er filmens mest geniale og originale trekk.

«The Road» inneholder riktignok flere av de klassiske kjennetegnene for postapokalypsen på film: Mat og drivstoff er mangelvare, noen overlevende har dannet små samfunn mens andre vandrer alene. Og noen har sett seg nødt til å livnære seg på menneskekjøtt.

Men samtidig representerer «The Road» noe ganske nytt innen sjangeren, da slike filmer gjerne beskriver en barsk og «macho» fantasiverden, hvor hardhauser som Mad Max alltid vil klare seg. Altså et tøft sted å være – på vondt, men også på godt.

Sånn er det ikke i «The Road», som rett og slett presenterer helvete på jord. Alt er kaldt, grått og dødt, en verden det simpelthen ikke er mulig å overleve i. Og med det skapes den totale klaustrofobi – som de tilbakeskuende, lite forløsende lysglimtene kun er med på å forsterke.

Selv om dette ikke er noe land for machomenn, er det likevel en tander, maskulin relasjon som står i kjernen for dramaet. Med sin sterke fokus på faren og sønnen - mesterlig gestaltet av Viggo Mortensen og hans unge makker Kodi Smit-McPhee - er «The Road» et intenst kammerspill som stadig setter overlevelse opp mot medmenneskelighet i hjerteskjærende dilemmaer. Som også involverer flotte birolleprestasjoner fra blant andre Robert Duvall og Mickael K. Williams (sistnevnte best kjent som Omar fra «The Wire»).

Med både «Fish Tank» og «The Road» har det som må være to av årets beste filmer premiere denne uka. Det er bare å finne veien til kinosalen.

video_embed(12962,1);