Utsetter fylkesturen
Kronprinsparet utsetter fylkestur for å være med på minnemarkeringen.
(SIDE2): Kongehuset.no opplyser at Mette-Marit og Haakon utsetter sin fylkestur til Møre og Romsdal 19.-22.8.2011 av hensyn til den nasjonale minnemarkeringen som skal være den 21.8.
Fylkesturen til Møre og Romsdal og kommunene Stranda, Herøy, Hareid, Haram, Molde og Rauma gjennomføres våren 2012. Dato er ikke fastlagt.
Mange inviterte til markering
Statsminister Jens Stoltenberg har varslet nasjonal minnemarkering i Oslo Spektrum søndag 21. august.
Etterlatte, overlevende og andre som er direkte berørt vil bli invitert, sammen med hjelpemannskaper, helsepersonell og andre som bidro i forbindelse med hendelsene.
Kronprinsparet har allerede engasjert seg og vært til stede ved en rekke anledninger for å bidra, minnes og være der for ofre, pårørende og overlevende etter angrepene på regjeringskvartalet og Utøya 22. juli.
Senest i går holdt Mette-Marit en følelsesladet tale til Røde Kors. Der møtte hun frivillige og ansatte fra Røde Kors.
- Dere har reddet liv. dere har satt andre mennesker foran dere selv. Dere har sett mer enn andre kan forestille seg, sa Kronprinsessen blant annet i sin tale.
Les hele saken her: - Noen ganger blir ord fattige
Også Kronprinsen får rosende ord for sine varme deltagelse i tiden etter angrepene. Hans ord under roseseremonien i Oslo, bare dager hendelsene, vil bli husket for alltid.
- I dag er gatene fylt med kjærlighet, sa Kronprinsen til de 200.000 menneskene som hadde møtt opp.