Unni jobber som salgsmedarbeider på Brilleland, fikk høre at hun hadde en «lettvint og simpel jobb»
- Noe må vel de damene holde på med, og da er det vel veldig greit at det er så enkelt, sa den mannlige kunden.

(SIDE2): Unni Takseth har jobbet som salgsmedarbeider i Brilleland i snart ni år. Totalt har hun 15 års erfaring fra salg- og servicebransjen. Hun stortrives.
Likevel er hun til stadighet nødt til å forsvare yrket sitt overfor andre mennesker. I forrige uke fikk hun høre av en mannlig kunde at «det må være en fryktelig enkel jobb du har. Det ser ikke spesielt anstrengende ut, hva gjør dere egentlig?»
- Jeg blir naturligvis veldig sint og lei meg, og tenker at dette er noe vi bør snakke om, også i mediene. Salg- og servicebransjen er kvinnedominert, og det er som regel menn som kommer med slike utsagn, sier Unni til Side2.
Les også om Marthe (19) som er lei av å høre at hun «ikke kan sitte i kassa på SPAR resten av livet».
Lettvint og simpel jobb
Forrige ukes episode var dessverre ikke unik. For selv om det ikke skjer ofte, så er det ikke første gang Unni må forsvare yrket sitt til vilt fremmede mennesker.
- Episoden i forrige uke fikk meg til å tenke på noe som skjedde for et års tid siden, forteller Unni.
Hun bestemte seg for å skrive om fjorårets opplevelse på Facebook. Innlegget har fått hundrevis av likes og Unni mottar mye støtte i kommentarfeltet.
«Her om dagen fekk eg høyre for ein enkel og lett jobb eg hadde. Ein kar som var med frua si- ho skulle til synstest hjå oss- rigga seg til i «venteromet» vårt, vart boden kaffi og kaker medan han venta på ho, han takka ja til det og setje seg godt til rette og smatta i seg bakst og nytrekt kaffi,» skriver Unni.
Etter et kvarters tid reiste mannen seg og stilte seg opp foran kassen. Unni gikk bort for å høre om han trengte hjelp.
«Han mønstra meg sakte opp og ned eit par gongar- frå øvste hårstrå til skotuppane mine- og sa: « Det må verkeleg være tilfredstillande for ei slik dame som du å ha ein så lettvindt og simpel jobb!»
«Slik dame som eg?»- tenkte eg. Inni meg. «Lettvindt og simpel jobb?» Tenkte eg igjen. Inni meg.
Han fortsatte: «Tenk å berre gå her i jålesko og trippe att og fram på golvet og smile og ikkje gjere noko fornuftigt, og attpåtil får du vel ei god månadsløn for det òg. Det er nesten umoralskt at det er lov å ha ein slik simpel jobb, men- jaja, det er no vel bra at du har ein jobb- ikkje sant? Noko må vel de damene med halde på med, då er det vel fole greit at det er så enkelt?»
- Sier litt om synet på kvinner og yrket vårt
Unni ble rasende, men greide på eksemplarisk vis å behandle kunden med respekt.
« Ja, sa eg. Ja, det er verkeleg tilfredstillande å ha ein slik enkel og lettvindt jobb. Det er tilfredstillande å trippe rundt her og lage det hyggjeleg for kundar som deg og di kone- slik at De kan få eit betre- og kanhende romslegare- syn på livet. Bokstaveleg tala.»

Til Side2 sier hun at hun har tenkt mye på dette i ettertid.
- Jeg var høflig, men ville adressere det han presenterte. Men det er jo faktisk en god del kunder som er slik, og vi er opplært til å behandle alle med samme respekt. De kommer til oss fordi de vil ha hjelp, og det var akkurat det som lå i bakhodet på meg selv om jeg var sint. Jeg er nok ganske rolig i jobbsammenheng, sier Unni.
- Hva tenker du om at han sa «noe må vel de damene holde på med, og da er det vel greit at det er så fryktelig enkelt»?
- Der og da så tenkte jeg at jeg synes fryktelig synd på kona hans som går oppi dette hver dag, men det vet jeg jo ingenting om. Det kan være de har et veldig godt forhold. Men det at han sier det på denne måten sier jo litt om synet på kvinner og på yrket vårt. Det er ikke greit.
- Det vi gjør er like viktig
For Unni er virkelig glad i jobben sin, og synes andre bør respektere det.
- Jeg trives kjempegodt. Det er jo et serviceyrke, men også et helsefag i og med at vi tar vare på synet til folk. Den kontakten med mennesker, men også det at vi ivaretar både synet og hverdagen deres, er det fineste med jobben.
Hun påpeker at selv om det kanskje ser lett ut utenfra, så ligger det veldig mye research, fagkompetanse og tålmodighet bak jobben de gjør.
- Vi er jo en del av det store maskineriet selv om vi jobber i det små. Det vi gjør er like viktig for helheten. Man blir jo tråkka på tærne når man blir fremstilt som en jålete person som ikke gjør noen ting.
Les Unnis innlegg i sin helhet her, eller på Facebook-siden hennes:



LES OGSÅ: Ingenting er så usexy som en mann som ikke kan legge alle varene på én rad med strekkoden rett vei