Teppefall for revykongen
- Dag Frøland elsket scenen, og hadde et skarpt øye for dårskapen!

VESTRE GRAVLUND (Side2): Dag Frøland var Oslos ubestridte revykonge på slutten av 1970-tallet og til 1989. Tirsdag 26. januar døde han, bare 64 år gammel og i dag begraves han på Vestre Gravlund i Oslo. Ikke ulikt den samfunnsengasjerte Frøland, har man bedt om at bidragene går til Frelsesarmeen.
Prest Paul Nome forretter i begravelsen og var nøye på å understreke Frølands engasjement også utover scenekanten.
- Han tok vare på dem som ble hundset i samfunnet. Dags hjerte blødde for de fattige og de små, sa Nome.
Mer fra Side2. no: Besøk forsiden
Dag Frøland var en institusjon i norsk underholdningsverden.
I sin jobb som direktør, skuespiller, sanger og produsent kom han i kontakt med de fleste i norsk underholdningsverden, Wenche Foss med sin sønn, ordfører Fabian Stang, Hans Erik Dyvik Husby, Ole Paus, Ingrid Bjørnov og mangeårig revysamarbeidspartner Tore Ryen var blant de mange som ønsket å ta et farvel med Frøland.
Gamle kolleger som Jon Skolmen og Tom Sterri er også til stede.
Mangesidig kunstner
I sin aktive tid samlet ikke Frøland bare noen av våre største revyskuespillere. Han var også teatersjef på Chat Noir og senere Victoria Teater, han sto bak noen av den tids største revysuksesser og han var en habil skuespiller, sanger og imitator som udødeliggjorde flere store.
Og så måtte han tåle at Grethe Kausland selv gjorde en uhyre populær imitasjon av ham i sin tid.
- Hele Norge er med oss når vi tar avskjed med Dag Frøland. Han var en unik, glitrende artist og kunstner. Han hadde et varmt hjerte som nådde ut til et helt univers, sa prest Paul Nome i sin innledning.
Dag Frølands bror, Stig Frøland, holdt tale over broren og sa at han gjerne ville gi de tilstedeværende et mer variert bilde av revykunstneren som var kjent for sine glamorøse forestillinger.
- Han var så mye mer. Han var ekstremt utadvendt og hadde en enestående evne til å komme i kontakt med folk. sa han. Han minnet på at brorens karriere startet da han var 7 år gammel. At han var kjent for sin intelligens.
- Dags tekster var høyst litterære. Han ønsket å drive satire, å poengtere det pompøse. Hans teater skulle også ha klør, sa Stig Frøland.
- En fin sjef
I sin jobb som regissør og sjef ble Dag Frøland kjent med de fleste i norsk sceneliv.
- Han var en fin sjef og en stor artist, sa Toralv Maurstad til Side2 da dødsfallet ble kjent.
Hans parhest i revymiljøet og gode venn, Tore Ryen, sa det slik;
- Jeg har ikke annet enn gode minner. Det er vanskelig å si noe når man har kjent et menneske i 40 år. Vi var nære venner helt til det siste, og traff hverandre nesten hver dag. Når det gjelder det faglige og profesjonelle så tilførte han det beste til norsk revy uten sammenligning. Chat Noir-publikummet er nok klar over det, og jeg tror de vil savne festen han skapte.
LES OGSÅ:
– Takk til en stor mann!
– Jeg har ikke annet enn gode minner
Dag Frøland er død
Et blodslit
Stig Frøland understrekte i sin tale at broren ofte satset mye av sine private penger og alt sitt engasjement på sine forestillinger. Det tok på hele ham.
- I 1988 orket han ikke å stå på scenen. Jeg oppfattet det som akutt utbrenthet, sa broren.
Etter å ha gjenåpnet Victoria Teater med Liv Ullmann i Noel Cowards «Private Lives» i 1990, forlot han teateret i 1991 og vendte aldri tilbake. Han trakk seg mer eller mindre fra sin til da veldig offentlige posisjon, men ga ut plate og skrev tekster på hele 90-tallet.
2834
2787