Svensk servitør: - Nordmenn er mye bedre gjester

Denne type restaurantgjest vil du ikke være.

ENKEL OPPFØRSEL-GUIDE: Svenske Sofie Larsson med oppfordring til alle som går ut for å spise
Publisert

(SIDE2):- Jeg vil gjerne at gjester tenker litt før de prater, sier svenske Sofie Larsson til Side2.

Hun har jobbet som servitør nesten hele sitt liv, og kommer med en oppfordring i den svenske avisen Expressen fredag, som heter «Bli aldri den her gjesten». Innlegget handler om hvordan folk bør oppføre seg når de er på restaurant. Ingen vil vel være den gjesten som man husker, på en negativ måte?

«En viss type gjest finnes på alle steder, alltid. De får en til å lure på hvorfor folk egentlig går på restaurant. For den hyggelige stemningen og den gode maten, eller er hele poenget å se hvor langt man kan gå før den som serverer bryter sammen?», skriver hun på debattsiden hos Expressen.

Nå spres innlegget i sosiale medier, og deles hyppig på Facebook.

- Jeg skrev innlegget fordi jeg synes det er gøy å gi disse gjestene oppmerksomhet, sier hun.

Gjestene hun snakker om, er de som står utenfor restauranten en halvtime før de åpner - og banker på døren. De gir seg ikke, til tross for at det er stengt. Det er denne type gjest som også har booket bord til altfor mange personer, for å være på den sikre siden, beskriver Sofie. Slike gjester krangler også om at vinen er for dyr, bestiller kjøttet blodig, men klager på at det er for lite stekt, og de samme som prikker servitører på ryggen.

- Kom i tide

Sofie må likevel påpeke at de som jobber i bransjen er glad i gjestene sine.

- Vi som jobber på restaurant elsker jo våre gjester, og uten dem så skulle vi jo ikke hatt noe å prate om etter stengetid, sier Sofie med et smil til Side2.

Hun ønsker bare å komme med en oppfordring til gjester som oppfører seg på en slik måte at de huskes i lang tid etter restaurantbesøket.

- Nå får de litt å tenke på. Disse gjestene vil alltid finnes, men det behøver ikke å være deg!

Sofie har også jobbet som servitør i Norge, forteller hun.

- Jeg vil faktisk si en sak om nordmenn. Jeg har bodd og jobbet i Norge i flere år, både i Porsgrunn, Stavanger og Sirdal, og jeg elsker Norge og mest av alt Stavanger. Nordmenn er mye bedre gjester enn Svensker, og er alltid flinke til å gi tips.

En liten restaurant-guide

I innlegget i Expressen, har Sofie laget en liste til deg som gjest, for å unngå å være den servitørene husker så altfor godt.

- Kom i tide til bestillingen. Ikke 30 minutter før, og ikke 30 minutter etter.

- Ikke knips eller rop på servitøren.

- Betaler dere med bedriftskort er det helt ok å ikke gi tips. Men ikke si at du ikke kan gi tips. Det er så lett å tipse. Hvis du vil.

- Gi heller null kroner i tips og si at du er fornøyd, enn å legge igjen syv kroner på en regning til 4000 kroner. Det er det samme som å vise at man er misfornøyd.

- Ikke lat som du er en vinkjenner om du ikke er det. Som: «Jeg liker ikke druen Chardonnay, så jeg tar et glass Chablis».

- Ikke bestill kjøttet «rare» fordi du har hørt Gordon Ramsay si det i sitt TV-program, for deretter å sende kjøttet tilbake fordi det er for blodig. Rare betyr blodig.

(function () { var opst = document.createElement('script'); var os_host = document.location.protocol == "https:" ? "https:" : "http:"; opst.type = 'text/javascript'; opst.async = true; opst.src = os_host + '//' + 'www.opinionstage.com/polls/2307611/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(opst); }());