Store problemer med mobilnettet

Hundretusenvis ser ut til å være uten nettverk.

Publisert

Det foregår for øyeblikket en klagestorm mot operatørene i nettverket til mobiloperatøren Network Norway, som blant annet drifter OneCall og Lebara. Dette er operatører som samlet har over 400.000 kunder. Network Norway er den tredje operatøren som bygger sitt eget mobilnett i Norge, ved siden av Netcom og Telenor.

Oppdatert: Klokken 10.39 melder selskapet at feilen er funnet og at systemene er på vei opp igjen. Noe ustabilitet kan henge igjen, men ting er på bedringens vei.

- Problemen er nå løst og vi snakker nå sammen fra min vanlige mobil. Det startet med et massivt strømbrudd som forplantet seg til både sentralen vår og hovedkontoret vårt. Sentralen ble helt slått ut, og det samme skjedde hos oss. Vi slet dermed med å få ut informasjon på Facebook og lignende med en gang, sier OneCall-sjef Øystein Eriksen til Side3.

- Vi var helt nede i to timer, men nå er det altså på stell igjen. Denne typen massive strømbrudd er det vanskelig å verne seg mot, sier Eriksen.

Nettverkene til Netcom og Telenor er ikke direkte påvirket av problemene.

Facebooksidene til OneCall oversvønnes i øyeblikket av irriterte kunder som ikke får ringt og/eller sendt SMS, men det ser ut til å være varierende grad av problemer for kunder.

OneCall har komme med følgende beskjed:

«Vi opplever for tiden problemer med mobilnettet på grunn av strømbrudd i Oslo. Dette påvirker dessverre også vår kundeservice da vi ikke får tatt imot samtaler til 04300 og chat. Vi beklager dette og kommer tilbake med mer informasjon, så fort vi har det.»

«Vi vet enda ikke omfanget av strømbruddet i dag. Vi jobber med å finne ut hvor store områder som nå har problemer med mobildekningen. Det kan se ut som vi har problemer i store deler av landet.», legger de til litt senere.

Ifølge Hafslund skal det ha vært et 30 minutter langt strømbrudd på østkanten av Oslo som skapte problemene, som følge av et kabelbrudd.

Network Norway sentralt bekrefter også problemene.

«Vi opplever for tiden driftsforstyrrelser. Feilretting pågår. Dette berører alle våre tjenester, og dessverre er vårt kundesenter berørt. Vi undersøker dette og kommer med mer info.»

Nettsidene til både Network Norway og OneCall er nede, og det har ikke lykkes Nettavisen å komme i kontakt med representanter fra selskapene. Også mobiloperatøren Lebara melder om at de har landsdekkende problemer.

Samtidig har nettsidene til Aller Internett, som eier blant annet Digi, Dinside, Se og Hør og ITavisen, også problemer.

Mest lest på Nettavisen: