Sonja trøstet gråtende Silvia

Måtte holde rundt sin nære venninne.

Publisert

NEW YORK (Side2): Det ble en følelsesladd dag på Ground Zero for de kongelige. Det norske kongeparet, det svenske, kongeparet og det danske kronprinsparet, samt presidenten på Island og den finske presidenten var til stede på Memorial Site fredag morgen i New York.

La ned blomster
Etter at det ble lagt ned blomster ved det eneste treet, Survivor´s Tree, på stedet som sto etter terrorangrepene for ti år siden, gikk følget en runde inne på plassen og fikk blant annet se blankettene over dem som mistet livet. Dronning Silvia rørte ved minnesmerket over den eneste skandinavieren, svenske David Gustaf Peter Tengelin, som mistet livet da tvillingtårnene falt.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Både dronning Silvia og dronning Sonja skal ha blitt svært rørt, og Silvia tok til tårene under seremonien der inne. Sonja holdt rundt sitt venninne og trøstet henne. Den norske dronningen hadde også tatt med skjerf til den forblåste dagen i New York og delte det med den svenske dronningen.

Sterkt møte
Sonja la ikke skjul på hvor tungt det var å besøke minnesmerket.

- Det var ganske sterkt å være på Ground Zero i dag. Så det får en dobbelt mening i forhold til 22. juli hjemme, det er noe som hver nasjon vil være en merkedag, sier dronning Sonja under pressemøtet torsdag ettermiddag på MoMA.

To ganger før har hun besøkt Ground Zero i 2002 og 2005 og inntrykkene sitter igjen.

- Det var to store svarte hull og et forferdelig inntrykk. Og det å se det i dag ser en faktisk et fundament for å begynne på nytt igjen. Det var rolig og vakkert, stort og åpent. En føler en kan puste der igjen. Det å gjengi de store tårnene ved bruke vann på den stille måten gjorde en stort inntrykk. Jeg tenkte personlig på vannet rundt Utøya. Det var veldig sterkt og veldig fint, sier en rørt Sonja til det norske pressekorpset.

Norsk på MoMA
Etter besøket på Ground Zero gjestet kongeparet Museum of Modern Art der det norske arkitektfirmaet Snøhetta, som for øvrig også står bak minnesmerket der WTC sto, og det stavangerbaserte arkitektfirmaet Helen & Hard. En modell og tegninger av operahuset i Bjørvika og en modell av geoparken i Stavanger ble gitt til MoMA og er nå er del av utstillingen.

- Jeg tror ikke vi kan fatte hvor stort det er å bli innlemmet i MoMas samling av moderne kunst. Å få den ære de norske firmaene er så stort at det er vanskelig å forstå, sier den kunstinteresserte dronningen.

Lyst til å reise tilbake
Kong Harald fortalte om sterke bånd til USA og en varm mottakelse i både Minnesota og New York. Å møte folk i byene i Minnesota og å møte representanter i forbindelse med 100-årsjubileet i for American-Scandinavian Foundation står som store høydepunkt.

- Det er veldig hyggelig å komme tilbake, det er mitt annen hjemland på mange måter, sier kongen.

Sonja skyter inn at hun gjerne vil tilbake til New York – hun har sett langt fra nok av den storbyen. Litt julegaveshopping til barnebarn har det blitt, selv om dronningen har måttet sende ut andre til den jobben. Men kongeparet gleder seg til å reise tilbake til Norge etter nesten to uker i USA. Og barn og barnebarn blir det kjekt å se igjen.

- Blir godt å komme hjem nå, det er hyggelig å reise, men vi ser fram til å komme hjem nå, det gjør vi alltid. Men det har vært en veldig fin tur, sier kong Harald til Side2.

Fredag kveld er det duket for gallamiddag og ball på Hilton Hotel i New York der alle de kongelige og en rekke skandinaviske gjester samles.

Side2 er til stede på ballet – følg med for saker i løpet av helgen.

4657