Slik stjal Apple pengene mine

Dine penger eller deres penger? For Apple er forskjellen liten.

Publisert

KOMMENTAR: Det å bruke iTunes og App Store er en svært enkel og behagelig måte å forholde seg til kjøp av musikk, applikasjoner, filmer og annet. Det er svært enkelt å kjøpe, oppdatere og ha alt tilgjengelig på de dingser du har. I hvert fall de dingser som er kjøpt fra det store eplet.

Vi i media har generelt vært flinke til å fortelle hvor bra disse dingsene er og hvor enkelt det er å forholde seg til alt som kommer fra Apple. Muligens alt for flinke.

Medaljens bakside

For selvfølgelig har medaljen flere baksider. Noen er Apples ekstremt strenge politikk ovenfor konkurrende produkter, slik som en konkurrent til Siri (les artikkel her) eller deres rettsaker mot produsenter som lager lignende produkter.

En annen, for deg som forbruker, er dine rettigheter som bruk av iTunes. For hvem har egentlig lest hele den gigantiske brukeravtalen Apple ber deg skrive under? (Her finner du hele).

Amerikansk konto

Jeg var en av dem som ikke hadde gjort det og i jobbøyemed opprettet jeg en amerikansk iTunes-konto for å kunne følge med på hva som skjedde i USA som ikke var foreløpig tilgjengelig i Norge (som er en god del).

Dette ble brukt til å skrive saker og tester, blant annet på www.apper.no. Du kan selvfølgelig hevde, og med rette, at jeg burde skjønt at jeg drev med «ulovlig» Apple-virksomhet siden jeg handlet på amerikanske gavekort i iTunes.

Uansett. I over ett år hadde jeg en amerikansk konto til jeg klarte å taste passordet mitt feil tre ganger. Da tok jeg kontakt med Apple for å få låst opp kontoen igjen. Relativt raskt fikk jeg svar fra Apple:

Paul, you are not authorized to obtain content from the US iTunes Store. We are unable to provide further information regarding this situation. I apologize for any inconvenience this has caused.

Thank you for contacting the iTunes Store. Have a great day!

Sincerely,

Naveen

iTunes Store/Mac App Store Customer Support

Rett etter at jeg mottok mailen min oppdaget jeg at kontoen min var stengt. De litt over 200 appene jeg hadde kjøpt var nå umulig å oppdatere. I tillegg var de pengene jeg hadde på kontoen min beslaglagt av Apple.

Jeg besvarte mailen over som følger:

In this regard I have an american iTunes account and a Norwegian one. This is done to get a full overview to review, write articles and do editorial stories. The american iTunes account was in fact made in the US on of my many travels to California to do stories on web, iPads and other.

I understand that this is a breach of your normal guidelines and that you therefore have closed my account. If that in fact your guidelines does not take into account people actually travelling from country to country. In that regard, since I have several season passes and also have bought a lot of apps, and had an outstanding amount of money I will be expecting a refund.

Fakta var at det dreide seg om litt over 40 dollar og fire tv-serier med totalt 20 episoder. Nå kan du hevde, og nok en gang med rette, at selvfølgelig måtte jeg skjønne at jeg ikke kunne kjøpe tv-serier fra USA.

Vel, poenget er at jeg kjøpte. Betalte for å se og sørget for at rettighetshaverne fikk penger. Selvfølgelig, amerikanske Apple kan jo ikke gå god for at de selger internasjonalt siden det betyr at internasjonale rettigheter som norske selskaper (og i andre land) betaler mye for ikke blir like mye verdt. Eller at den norske divisjonen av det store amerikanske selskapet ikke får like mange penger.

Svar fikk jeg:

Your request for a refund was carefully considered; however, according to the iTunes Store Terms of Sale, all purchases made on the iTunes Store are final. This policy matches Apple's refund policies and provides protection for copyrighted materials.

Les også: Råttent Apple

Jeg prøvde å være minst mulig kranglete, og ba ikke om mer enn det jeg følte var rimelig:

I completely understand your position. I am asking regarding purchases already made (season pass) and the outstanding balance on my Account. In addition I guess your decision to close the Account will mean I cannot update purchases made on my iMac, Mac Mini, iPad, MacBook Air or my iPhone. All of these devices are also connected to my american account. Please advice me in regards according to this.

Her, som jeg også ba om hjelp for å kunne bruke dingsene mine kjøpt av Apple fikk jeg svar, men ingen hjelp:

I have consulted with a senior Advisor and I will not be able to issue refund for your purchases and the store credit balance in your account as all sales are final and an exception cannot be made due to the violation of the terms.

Du kan hevde at jeg brenner i mitt eget fett for å prøve å snike meg til å betale for åndsverk. Greit, og den er selvfølgelig helt grei å se. Problemet er selvfølgelig, mest av alt, hele systemet. Hos Apple er all sales final, og leser du avtalen du inngår så er det mange ting du kan gjøre før Apple sier: Sorry, men tingene du har kjøpt kan du ikke brukes lenger - og i tillegg tar vi pengene dine. For leser du avtalen så vil du se at det er mange begrensninger.

Les også: Slakter Apple for rettighetskrav (E24)

Så skal jeg ikke nevne den avtalen Apple har for maskinvare. Med ett års garanti. Det at norsk lov gir deg fem års reklamasjonsrett har ikke så mye å si. Som Apple selv skriver:

Dersom det skulle oppstå en feil, og et gyldig krav ikke er mottatt av Apple i løpet av de første ett hundre og åtti (180) dager i Garantiperioden, vil Apple legge til frakt og et ekspedisjonsgebyr for enhver reparasjon eller erstatning av maskinvaren som Apple foretar.

Eller denne lille forskjellen:

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.

(norsk lov)

Dersom det skulle oppstå en feil, og et gyldig krav er mottatt av Apple innen utgangen av Garantiperioden, vil Apple, i henhold til eget valg, enten (1) reparere maskinvaren vederlagsfritt, ved bruk av nye eller reparerte deler, (2) bytte ut maskinvaren med en ny enhet som er ny eller som har blitt fremstilt ved bruk av nye eller reparerte deler, og som har en funksjonalitet som minst tilsvarer funksjonaliteten til den originale maskinvaren

(Apples lov)

Det er selvfølgelig forskjell på garantier (som ofte går lengre enn reklamasjonsrett), og Apple er ikke alene.

Jaja. De er jo fine de iPhonene og iPadene, og iMacene og iPodene og iAltmulig...