Slik kan du bli svindlet når du kjøper bruktbil
Det er langt fra sikkert du får det du tror du har kjøpt.

Bare i november i år ble det solgt 34.712 bruktbiler i Norge, ifølge OFV. Eller sagt på en annen måte: Det selges nesten tre ganger så mange biler brukt i forhold til nytt.
Men hvor sikker kan du være på at bilen du kjøper faktisk er i den tilstanden som eier oppgir?
Enormt med biler er tuklet med
Ifølge tall BBC har fått tilgang til ruller det på britiske veier over 600.000 biler som i løpet av et år har fått oppgitt lavere kilometerstand enn året før. Det finnes legale årsaker til nedjustering av kilometerstanden, men ekspertene antar at den store majoriteten av tilfellene handler om ren svindel i den hensikt å oppnå høyere pris når bilen selges brukt.
– Skruppelløse selgere justerer kilometerstandarden på bruktbiler for å kunne heve prisen, og på den måten kunne tjene tusenvis av pund, sier Nicola Johnson i det britiske selskapet HPI.
HPI tilbyr en tjeneste der bruktbilkjøpere kan sjekke tidligere kilometerstand på bilen de er interessert i. Tall fra denne tjenesten viser at rundt 8 prosent av bilene som sjekkes opp, har en kilometerstand som ikke stemmer.
Enkelt tilgjengelig på nett
Lignende statistikk i Norge er det ikke mulig å oppdrive. Men at det finnes mye av det er hevet over tvil.
– Dette er ikke en ukjent problemstilling for oss, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til Nettavisen.
Fordi korrigering av kilometerstanden har sine lovlige sider, er det mange som åpent reklamerer for denne typen tjenester i Norge. Det legges da gjerne ikke skjul på at dokumentasjon på at det er et lovlig formål ikke er nødvendig.
«NB: Det er lov å korrigere km til bilens korrekte km.stand, men korrigering av km for vinningsskyld er ulovlig. [fjernet] tar ikke ansvar for feilaktig korrigering, [fjernet] går ut ifra at det er foretatt bytte av kombiinstrument, og eller motor, og korrigerer dermed til korrekt km ut ifra kundens ønske», skriver en aktør i sin annonse.
Du kan ha rett på penger tilbake
– Dette er saker vi kan megle i, og hvis dette blir oppdaget, så ta kontakt med oss. I de fleste saker vil det kunne være snakk om rett til prisavslag, sier Skaug Halsos.
Det skal derimot svært mye til for at du skal kunne heve kjøpet om det oppdages juks med kilometerstanden – og mye av grunnen til det er at selger selv kan ha kjøp bilen med feil kilometerstand, og dermed ikke har vært klar over feilen. En annen grunn er at bilens verdi i stor grad også avgjøres av andre ting enn kilometerstand.
Ikke vanskeligere med digital trippteller
HPI advarer mot å tro at det var enklere å justere kilometerstanden tidligere, når det var et telleverk som fysisk gikk rundt.
– Statistikken viser at kilometerstandjustering er den største trusselen for de som skal kjøpe bruktbil. Dessverre gjør moderne digitale odometere det enda enklere å justere kilometerstanden, fordi de vanlige varseltegnene som skader på skruer og numre som ikke er helt på rekke ikke lenger er synlige, sier Nicola Johnson.
Dette bør du sjekke ved bruktbilkjøp
- Sjekk servicehistoriekken: Kilometerstanden skal oppgis i serviceheftet, og sjekk om informasjonen er dokumentert fra en godkjent aktør. Om du er i tvil kan du enkelt kontakte servicestedet for bekreftelse.
- Snakk med tidligere eier: Om bilen har hatt flere eiere, kan en telefon til eiere tilbake i historikken avsløre mye.
- Stol på fornuften: Har bilen overraskende lav kilometerstand i forhold til hva som er normalt? Dette bør i så fall kunne forklares.
- Sjekk kilometerstand flere ganger: Et triks enkelte bruker er å justere kilometerstanden på bilen før den prøvekjøres, og så endres den tilbake før endelig overdragelse.
- Se etter tegn på slitasje: Har bilen overraskende mye slitasje i forhold til hvor langt den skal ha gått? Slitte seter og andre sliteskader kan være gode indikatorer. HPI anbefaler også å se etter nylig byttede, lett tilgjengelige deler som kan være byttet for å få bilen til å fremstå som mindre slitt enn den egentlig er.
Kan være vanskelig å sjekke
Noen enkel måte å sikre seg helt er det likevel ikke.Audun Bergerud i NAF sier til Nettavisen at en kontroll av faktisk kilometerstand ikke er en del av en vanlig «NAF-test».
- Det er ikke slik at vi bare kan gå inn i styreenheten å se hvor langt bilen har gått, men en kan ofte se noe på slitasje i forhold til hvor langt bilen oppgis å ha gått, sier Bergerud.
Det er heller ikke slik at et merkeverksted vil være behjelpelig med å bekrefte eller avkrefte opplysninger fra serviceheftet.
- Om du ringer til kjeden og spør om bekreftelse, så er det langt fra sikkert at verkstedet vil oppgi den informasjonen du spør etter, siden det ikke var du som var eier av bilen, sier Bergerud.
- Men det som av og til skjer er at en finner igjen kvitteringer i hanskerommet og den typen ting, men det er ingen enkeltmåte du enkelt kan finne ut av om en bil er tuklet med, påpeker han.
Import gjør det mer vanskelig
Endring av kilometerstand er i Norge et problem som ofte assosieres med bruktimport. Om bilen er importert fra utlandet, er du ikke helt uten muligheter til kontroll. Serviceheftet skal uansett være medfølgende på utenlandske biler.
Ifølge NAF kan også den norske importøren av bilen i mange tilfeller kunne sjekke ut bilens historikk i utlandet.
- På enkelte bilmodeller i dag kan det være mulig å kontrollere om kilometerstanden i styreenheten stemmer overens med det som står i instrumentpanelet. I noen tilfeller vil også en test av bilen kunne vise at slitasjen i seter, instrumentbrytere, understell og lignende tilsier at bilen er kjørt lenger enn kilometertelleren viser, skriver NAF på sine nettsider.
Flere av disse tingene er likevel bare mulig å gjøre etter at kjøpet er gjennomført.