Slik får restaurantene deg til å bruke mer penger
11 psykologitriks som åpner gjestens lommebok.

Sommerferien er i full gang for de aller fleste av oss, og for mange betyr det en tur til utlandet. Ettersom nordmenn blir mer og mer åpne for å prøve annen mat enn medbrakt brunost og leverpostei, er sjansen stor for at du vil spise lunsj og middag på restaurant.
Det du kanskje ikke vet er hvor mye energi og psykologi som ligger bak utformingen av menyen på mange spisesteder verden over. Den amerikanske nettsiden Business Insider har gått grundig til verks og avslørt elleve triks restauranter benytter seg av for å få deg til å bruke mer penger hos dem.
1. De bruker ikke valutategn
Valutategn ved siden av prisen på matretter er noe mange restauranter unngår som pesten. Grunnen er at valutategn minner gjesten på at de bruker penger.
Ifølge en undersøkelse på Cornell University School of Hotel Administration bruker gjester som får tildelt meny uten valutategn betydelig mer penger på restaurantbesøket enn gjester som får tildelt en meny med tegn.
Selv om prisene ble skrevet med bokstaver, for eksempel "ti dollar" eller "ti euro", brukte gjesten mindre penger, grunnet den negative påminnelsen om at man bruker penger.
2. Prissettingen er ikke tilfeldig
Noen gang lurt på hvorfor matvarebutikker ofte reklamerer med priser som ender på 9 (for eksempel 199 kroner, i stedet for 200 kroner)? Det er fordi folk forbinder dette med at noe er et godt kjøp. Personer som er eksperter på å utforme restaurantmenyer oppdaget derfor at hvis man benytter det samme prinsippet i en restaurantmeny, vil personer tolke dette som at en matrett er et godt kjøp og ikke noe av kvalitet.
Å runde av prisene er derfor «vennligere» overfor kunden, og de fleste restauranter sløyfer «øre»-prinsippet helt.

3. De bruker beskrivende språk
«En langtids mørnet biff, der oksen er blitt massert av japanske bønder og kun foret med korn fra Hyogo. Den bader i seng på vårens grønnsaker med en fløtesaus smaksatt med ferske urter.»
Forførende og beskrivende språk i en matmeny er ikke tilfeldig. Forskere ved Cornell University Food and Brand Lab fant ut at matretter som var beskrevet, var mer appetittvekkende og populær blant gjester enn mat som ikke var beskrevet. Universitetet i Illinois oppdaget i en undersøkelse at beskrivende menyer økte salget med 27 prosent.
Store restaurantkjeder som T.G.I. Friday's har også funnet ut å bruke allerede kjente merkevarer, som for eksempel Jack Daniels BBQ-saus, kan være med å øke salget.
4. De assosierer mat med familie
Alle har vi en bestemor som lager verdens beste kjøttkaker, eller en farmor som baker de beste bollene noen har smakt, men visste du at restauranter bevisst knytter mat med familie for å selge mer?
Det er større sannsynlighet for at en gjest vil kjøpe «mors fiskesuppe» enn bare en «fiskesuppe». Gode minner skaper mat-nostalgi.
Men fiskesuppen vil aldri bli så god som mors.
5. Matretter med etniske navn gjør ting mer autentisk
En undersøkelse utført av en psykolog på Oxford avdekket at bruken av matretter med en etnisk navn eller geografisk tilhørighet, får maten til å virke mer «ekte» og autentisk.
Ifølge psykologen Charles Spence kan en matrett med for eksempel et italiensk navn, lokke ut både minner og smakssanser.
6. De uthever ting på menyen visuelt
Dersom noen av matrettene er uthevet i en spesiell font, med større og/eller fargerik skrift eller med bilder, kan dette få matretten til å virke mer spesiell enn de andre rettene i menyen.
Noen ganger kan denne taktikken virke mot sin hensikt, og derimot få menyen til å virke harry. Det er derfor dyrere restauranter ofte holder seg til diskret fonter i menyen.
7. Dyrere retter på menyen lokker deg til å velge de billigere
Ifølge menydesigner Gregg Rapp, bruker mange restauranter dyre retter som lokkemat.
- Du vil mest sannsynlig ikke kjøpe det dyreste på menyen, men heller finne noe litt billigere som virker som et bedre valg, mener han.
( cirka 2:00 ut i klippet)
Rapps påstand blir støttet opp av William Poundstone, forfatteren av boken «Priceless: The Myth of Fair Value ( and How to Take Advantage of It)».
- Den eneste grunnen til at den 700 kroners retten eksisterer på menyen er for å få resten til å virke som et godt kjøp, har Pundstone sagt i et intervju.
8. De tilbyr en rett i to forskjellige porsjoner
På engelsk kalles denne metoden «bracketing», og går ut på å tilby en rett i to porsjonsstørrelser: liten og stor. Gjesten har ingen anelse om hvor mye mindre den lille porsjonen er, og antar at den gir mest verdi ettersom den er billigst. Sannheten er at restauranten helst vil selge retten til hva den lille porsjonen koster, og forvirrer gjesten ved å sammenligne den med en større og dyrere utgave.
9. Restauranter analyserer lesemønsteret til gjester
I utformingen av en meny spiller menneskers lesemønster en stor rolle.
En koreansk undersøkelse avslørte at en tredjedel av testpersonene bestilte det første øynene deres oppdaget i en meny og ettersom de aller fleste av oss fokuserer øynene først øverst til høyre, plasser restauranter ofte den dyreste retten her.
At man også registrer den dyreste retten først, gjør at resten av menyen virker billigere dersom man sammenligner rettene.
10. De begrenser valgene dine
Hvem har ikke vært på restaurant og brukt lenger tid på å bestemme hva man skal spise, enn man har gjort på å fortære maten?
Med en liten og effektiv meny, minimerer restauranten gjestenes tunge og tidskrevende matvalg.
Visstnok er det optimale tallet for retter på en meny seks per kategori for hurtigmat-kjeder og syv til ti for restauranter.
11. Stemning selger
Ifølge psykologer på universitet i Leicester, vil klassisk musikk i restauranter oppfordre gjester til å bruke mer penger, da denne type musikk får dem til å føle seg velstående.
På den andre siden av skalaen viser undersøkelser at moderne popmusikk får gjester til å bruke ti prosent mindre i restauranten.