Slik blir norske «Netflix» for barn

Norsk digitalt barneforlag først ute med å samle bøker, leker og læring i en og samme app.

Publisert

(SIDE2:) Denne uken fikk det lille forlaget Propell godkjenning for sin spesielle app hos Apple. Dermed kan de gå i gang med sin helt egne norske Netflix for barn.

Pionerer
«Propell» er et digitalt barnebokbibliotek fylt med bøker, lek og lær-spill, sanger og pedagogiske aktiviteter.

- Vi er blant de aller første som tar Netflix/Spotify-vrien på barnebøker, sier daglig leder, Per Harald Borgen, til Side2.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Ideen er at norske foreldre kan abonnere på Propell-appen for 49 kroner i måneden. I appen ligger eventyr, lek og lær og sanger for barn. Det hele skal være trygt for barnet (og foreldrene) å bevege seg rundt i. Det finnes ingen skjulte «smurfebær» som plutselig gir barnet anledning til å kjøpe andre ting. Det finnes heller ingen mulighet eller reklamebannere som gir barnet sjansen til å manøvrere ut av «biblioteket».

Fyller opp biblioteket
Målet for Propell er å samle alt på et sted slik at man slipper å kjøpe en og en app.

- Man får full tilgang via et abonnement til lav pris. Etter hvert vil biblioteket bli fylt på av nye bøker, sanger og aktiviteter, sier Borgen.

Propell har drevet i tre år allerede etter at «en kveld på puben ledet til en diskusjon om at norske forlag ikke vil satse på e-bøker». Siden den gang har de utgitt barnebøker til nedlasting på smarttelefon og leserbrett på opptil 12 språk.

Propell-appen lanseres dog først og fremst i Norge. Arbeidet har tatt ett år med tre stykker på fulltid, pluss en praktikant. Det digitale verktøyet har de laget selv. En av gutta er nesten ferdig utdannet musikkprodusent, mens en annen er selvlært programmerer og designer.

Barnehagebarn
- Nå har vi et verktøy for å produsere barnebøker til tablets og smarttelefoner, sier Borgen. Han ser for seg at dette er fremtidens måte å gi ut barnebøker kjapt på. Digitalbøkene er skapt av propell og heller mer mot tradisjonelle, norske barnebøker enn Disney Cartoon Network.

Testpanelet for Propell forlag har vært den store Oslo-barnehagen Margarinfabrikken med barn i tre til fem års alder.

- De er brutalt ærlige. Og det har noen ganger vært overraskende. For eksempel ble en illustrert bok vi tenkte å skrote gang på gang valgt til favoritt, mens den vi hadde brukt massevis av penger på å kjøpe, fikk sånn midt på treet. Det var en parodi på at voksne ikke vet hva barn liker, humrer Borgen.

Han sier de også oppdaget at det var smart å fjerne en del interaktivitet fra bøkene. Rett og slett fordi barna bare ble sittende å trykke der de kunne gjøre det, og mistet hele historien.

Propell har fått støtte fra Alden AS og Oxymoron AS med én million kroner etter at de var med i akselleratorprogrammet betaFACTORY. Innovasjon Norge.har også bidratt med 500.000 kroner. Nå håper gutta at Propell-appen vil falle såpass i smak at det blir mer penger å utvikle den videre for.

- Vi tjener vel litt under en barnehageansatt, smiler Per Harald Borgen.