Setter opp 14 nye bomstasjoner
- Det nye innkrevingssystemet vil gi en økt inntekt per år på vel 220 millioner kroner.

Etter lang tids forhandlinger har de såkalte «Miljøkameratene» i Trondheim blitt enige om hvordan den nye Miljøpakken skal se ut.
Ifølge Statens vegvesen er dette hovedpunktene i den nye planen.
- 14 nye bommer i tillegg til de som allerede eksisterer
- E6 Sør (Sentervegen-Jaktøyen) skal stå ferdig i 2019
- Miljøgate i Elgeseter gate - oppstart 2014
- Byåsentunnelen bygges
- Ingen bommer rundt kjøpesenterområdene på Tiller og Lade
220 millioner i økte utgifter for bilistene
- Det nye innkrevingssystemet vil gi en økt inntekt per år på vel 220 millioner kroner, sier prosjektleder for Miljøpakken i Trondheim kommune, Henning Lervåg i en pressemelding.
Bakgrunnen for de nye bomstasjonene er at Miljøpakken, i likhet med Oslos motstykke Oslopakke 3, har vært underfinansiert.
- Det gjør det mulig å bli ferdig med E6 Sentervegen-Klett i 2017, og den siste strekningen til Jaktøyen i 2019. Politikerne ønsker også å starte arbeidet med miljøgaten i Elgeseter gate. Mulige løsninger er superbusstrasé og en kulvert fra Lerkendal til Samfundet, for å redusere trafikken på gateplan, men endelige løsninger er ikke bestemt. For å skape en bedre tverrforbindelse mellom øst og vest utenfor sentrum, er det også enighet blant politikerne om å bygge Byåstunnelen, forteller han.
Innsiden av E6
De nye bomstasjonene vil i all hovedsak bli stående på innsiden av E6 Omkjøringsveien, og strekker seg vestover over Byåsen - i tillegg til et eget innkrevingspunkt ved Granåsen.

Til sammen vil det bli 22 innkrevingspunkter rundt byen.
Takstene på de nye bommene vil bli 8 kroner i rushtiden, mens det blir 20 prosent rabatt utenfor rushtiden for de med brikke. I tillegg vil det bli innført en maksimalgrense på mellom 110 og 120 passeringer i måneden som det må betales for. Dagens bommer vil beholde prisen sin.
Detaljene har de fortsatt noe tid på seg til lå få klarhet i, for bommene skal ikke opp før i 2014.
Det var en stund spekulert i om det ville bli bommer rundt sentrene på Tiller og Lande, men det er i første omgang droppet. I stedet åpner man nå for at det skal bli parkeringsavgift der i stedet fra 2016.
Vil trekke tungtransporten utenfor sentrum
For tungtransporten vil nå bompengene i større grad brukes for å dirigere trafikken.
- For å lede tungtrafikken utenom midtbyen, blir det fem ganger vanlig takst å kjøre gjennom Elgeseter gate for trailere og lastebiler. Ved å velge Sluppen og Oslovegen, blir det dobbel takst, samme som i dag. Gjennom de andre bommene blir det trippel takst for tungtrafikk, melder Statens vegvesen.