Ser du skarpskytteren?

De er mestere i kamuflasje. Se om du finner dem.

Publisert

Ta en titt på bildet over. Klarer du å finne skarpskytteren før han ser deg?

Akkurat dette bildet er gammelt, og skarpskytteren har vært «død» lenge. Men kamuflasje er en kunstform, å være dyktig på feltet kan skille mellom liv og død.

Noen av de beste på området sies å være soldater fra den israelske elitestyrken Egoz. De er spesialister på rekognosering og geriljakrig.

Styrken har eksistert siden 1956, men har blitt oppløst og omorganisert en rekke ganger, blant annet som følger av Seksdagerskrigen og Jom kippur-krigen. Den fikk sin nåværende funksjon i 1995.

Gruppens ledere ble da plukket fra en annen spesialenhet, kalt Shimson. Denne gruppen besto av flere marinejegere, og Egoz-styrken har derfor hentet mye taktikk og disiplin fra marinen.

Én av spesialitetene til soldatene i Egoz-bataljonen er bekledningen, som altså gjør dem svært vanskelig å få øye på i terrenget. Blant annet bruker soldatene en såkalt Mitzenefet, populært kalt «klovnehatt», som kan formes omtrent slik en vil og dermed unngå hjelmens runde form som er lettere å få øye på.

En Egoz-soldat i må gjennom omfattende grunntrening i tillegg til intervjuer fra israelsk etterretningsvesen, før de får starte på den egentlig utdanningen.

Dersom soldaten blir godkjent, venter opplæring i skjult krigføring, forskjellige typer angrep, navigasjon, ledelse, jeepkjøring, antiterrorisme, fallskjermhopping og rekognosering, i tillegg til trening som ikke er kjent for allmennheten.

Se om du klarer å få øye på de to egozsoldatene nedenfor? Det andre bildet i denne karusellen avslører hvor de sitter.

Eldgammel taktikk

Kamuflasje har vært en krigersk taktikk i nærmere 2000 år. Den greske filosofen Filostratos skriver i sin «Imagines» at pirater i Middelhavet rundt år 200 kunne male skipene sine blå og grå for å gå mer i ett med havet og himmelen.

Den romerske forfatteren Vegetius skrev i siste halvdel av 300-tallet at da keiser Julius Cæsar sendte rekognoseringsskip til den britiske kysten, var båtene vokset i en blågrønn farge, og både seil, tauverk og mannskap var kamuflert på samme måte.

Men det var ikke før våpenindustrien avanserte kraftig på slutten av 1800-tallet, med mer nøyaktige rifler med større rekkevidde, at militær kamuflasje virkelig dro seg til. Resten er historie, og som bildet nedenfor illustrerer, i dag risikerer fienden å bli skutt i filler uten en gang å se hvor kulene kommer fra.

Spol frem til 2:05 i videoen nedenfor for å se hvor soldatene skjuler seg, eller klikk her.

Det er langfra bare militærvesenet som ser fordelen med å være usynlig. Hollywood har kost seg med effekten i alle år, og Mercedes har til og med laget en usynlig bil. Nesten i alle fall.

Lagde «usynlig» bil

Selv Roger Moore mente produsentene tok det for langt i «Die Another Day» da Bond ved hjelp av en trykknapp kunne gjøre sin Aston Martin Vanquish usynlig.

- Jeg synes bare det gikk for langt, og det kommer fra meg, den første Bond i rommet. Usynlige biler og tvilsom dataanimasjon? Ærlig talt! sa han i et intervju med The Times etter premieren i 2002.

Men «for langt» i 2002, er ikke like utrolig i dag. Ti år senere laget tyske ingeniører en usynlig bil, og det bare som et stunt for å skaffe oppmerksomhet til Mercedes' elbil F-Cell. Budskapet er at den så og si ikke er der når det kommer til utslipp.

Bilen er selvsagt ikke helt usynlig. Ingeniørene tar prinsippet om at noe virker usynlig dersom du kan se hva som skjuler seg på andre siden, og utstyrte elbilen med et SLR-kamera på den ene siden og dekket den med LED-lys på den andre.

Lysene viser i sanntid hva kameraet filmer på den andre siden av bilen, og skaper dermed en illusjon av at bilen er gjennomsiktig. Det er i og for seg det samme prinisippet som brukes av både værmeldere på TV og filmindustrien hver dag, med blåskjerm.

Mercedesingeniørene skal imidlertid ikke ha æren for ideen med den usynlige bilen, det var japanske forskere ved Universitetet i Tokyo som først testet ut metoden, skriver avisen Daily Mail.

Videoen er en liten hit på nett og har i skrivende stund blitt sett nærmere 900.000 ganger siden den ble publisert 3. mars. Godt over tusen personer har kommentert bilen også, og tyder på at Mercedes er ikke de eneste som har tenkt på en usynlig bil.

Enkelte poengterer at en usynlig bil naturligvis ville vært en trafikal katastrofe i virkeligheten, mens andre tar stuntet mindre bokstavelig.

- Temmelig tøft. Aldri flere parkeringsbøter, skriver en.

Se videoen nedenfor: