Se hva som skjedde da jentene skiftet kjønn på Facebook
Annonse-ekspert: - Kjønn er det første vi retter annonseringen mot.

(Nordlys): Flere og flere kvinner skifter status fra kvinne til mann på sin Facebookprofil. Ei av disse er AUF-politiker Marta Hofsøy fra Tromsø. Hun forklarer at hun er lei av annonser i sosiale medier som er rettet mot kvinner. Da er løsninga å registrere seg selv som mann, ifølge politikeren.
– Jeg ble obs på at flere andre også har skiftet fra kvinne til mann, og tenkte at det må være løsninga for å bli kvitt de fæle annonsene, sier Hofsøy til Nordlys.
Kroppsfokus
Facebook sitt anonnsesystem er bygd opp slik at du kan rette annonsene dine mot akkurat dem du vil, enten det gjelder kjønn, alder, bosted, og mange andre demografiske kriterier. Kroppsfokuset kvinner og unge jenter må takle hver eneste dag blir oftere omtalt i medier landet over. Hofsøy sier at annonser kvinner får, er langt mer kroppsfokusert enn det menn får på Facebook.
– Det er type botoxinjeksjoner, slankeoperasjoner, slankepuller. Annonsene er helt sykt kroppsfiksert for jenters del. Da jeg byttet fikk jeg tilbud om avisabonnement, banktjenester.
Press
Hofsøy sier at dette ikke er noe uskyldig som man kan ta lett på.
– Så lenge man er bevisst på problemet, går det bra. Men det er mange som ikke takler det presset annonsene skaper, og det er helt klart et problem. Det er direkte skadelig med et slikt kroppsfokus.
Hofsøy legger til at hun vet om flere som gjør akkurat det samme for å slippe unna presset.
Ukultur
Hun får også støtte av Julie Løtveit fra Harstad, som sier at hun har fjernet flere detaljer om seg selv, i tillegg til å ha skiftet til mann på Facebook.
– Jeg fikk tilbud om plastiske inngrep, hårextensions, og masse annet som gir jenter dårlig selvtillit. Det irriterte meg såpass at jeg endre masse på profilen min, sier Løtveit.
Hun fjernet antall barn hun har, slektskap til andre personer, alder, i tillegg til kjønn.
– Etter det fikk jeg datingannonser for menn, tilbud om kredittkort, billån, og annonser om manneklær. En masse som ikke treffer meg, og det ble mye bedre.
– Annonseringa former en kultur som jeg ikke ønsker å være en del av. Jeg kaller det targeted marketing, sier Løtveit avslutningsvis.
Handler om å treffe
Terje Ovesen i harstadfirmaet Chili er ekspert på annonsering i sosiale medier. Han har ikke fått med seg det nye kjønnsskiftefenomenet, men sier at kjønn og alder er omtrent det første man deler inn i når det kommer til annonsering.
– I mitt virke er det stort sett dette jeg holder på med. Vi velger først kjønnet vi skal rette oss mot, og så velger vi alderssegmentet. Men de annonsene jeg antar disse kvinnene plages av, er ikke noe vi holder på med i hverdagen, sier Ovesen.
Han skjønner at kvinner kan oppfatte kroppsfikserte annonser som forstyrrende, og har forståelse for at de velger utradisjonelle metoder for å unngå dette.
– Det er nok litt mer useriøse bedrifter som står bak denne typen annonsering, men det er som i alle andre kanaler også på Facebook. Det handler om å treffe interessene til folket, sier Ovesen.
Nordlys sendte en henvendelse til Facebook sitt presserom, men har ikke fått tilbakemelding.