Så mye koster det egentlig å ha bil

Prisen du betaler på bensinstasjonen er bare småpenger!

Publisert

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) utarbeider hvert år en rapport som beregner den faktiske totale kostnaden av å kjøpe og bruke en ny bil.

De ser på alle de vanlige kostnadene som verditap, drivstoff, forsikring, årsavgift, service, finanskostnader, dekk, vasking - og nytt av året: Bompenger.

- Stadig flere bompengeprosjekter og høyere satser fører til en markant økning i trafikantenes innbetalinger. I 2010 ble det innbetalt kr 6 200 millioner i bompenger, 77% av denne summen, 4 800 millioner, er beregnet innbetalt fra personbiler. Basert på en total personbilbestand i Norge på ca. 2,3 millioner, gir dette en gjennomsnittlig årlig bompengekostnad på kr 2 100 pr. personbil, melder OFV.

Samtidig har de holdt utenfor kraftig varierende kostnader som parkering, garasje, piggdekkavgift, EU-kontroll og ferger.

De har så tatt utgangspunkt i fem forskjellige bilklasser, for å finne ut hva som vil være normalt kostnadsnivå ut ifra forskjellig kjørelengde.

Blir stadig dyrere å ha bil

Ifølge Jan Petter Røssevold i OFV har kostnadsøkningen for bilhold økt med mellom 2 og 3 prosent siden 2011, mens det generelle prisnivået bare har økt med 1,2 prosent.

- Dermed har kostnadene for å eie og bruke egen bil igjen steget mer enn konsumprisindeksen (KPI), sier Røssvold.

Dette kommer på toppen av et markant økt kostnadsnivå som de hadde i fjorårets rapport, blant annet på grunn av høyere drivstoffpriser.

Bensinprisen betyr lite

Men om du ikke er fornøyd med de høye drivstoffprisene, gir OFVs oversikt deg i alle fall én god nyhet: Sett i forhold til de totale kostnadene du må betale per kilometer på bilen din, utgjør drivstoff normalt under 20 prosent av den totale kostnaden for å ha en bil.

- Drivstoff føles veldig direkte når man kjører, og kjører man med venner og familie så snakker man ofte om å spleise på bensinkostnaden, men det er jo en veldig liten del av kostnadsbildet, sier Røssvold og påpeker at det er verdifallet på bilen som er den største kostnaden.

Samtidig har nå OFV nedjustert drivstofforbruket i takt med at nye biler i stadig bruker mindre drivstoff. Oversikten er med andre ord primært riktig for de nyeste bilene.

Den faktiske prisen
Men la oss kaste oss rett inn i det: Om du har en relativt god familiebil med dieselmotor, for eksempel en Passat med litt ekstrautstyr, så koster bilen deg 120.548 kroner i året om du kjører 15.000 kilometer - altså rundt 7,34 kroner per kilometer.

(Ifølge SSB er gjennomsnittlig kjørelengde for en personbil rundt 17.000 km i året)

Fordi en bil har til dels store faste kostnader, som årsavgift, verdifall bare av alder, nødvendig vedlikehold, rentekostnader og lignende, varierer kostnadene per kilometer en god del med kjørelengde. På generelt grunnlag blir prisen per kilometer lavere jo mer du kjører, men totalprisen øker.

Under har vi samlet noen av eksemplene OFV bruker i sin oversikt. OFV benytter ikke modelleksempler i sin oversikt, men tar kun utgangspunkt i forskjellige klasser basert på nybilpris. Modelleksemplene er bare ment som en illustrasjon om hva du får i denne prisklassen.

Småbil, nypris 162.000 kroner
Eks: Toyota Aygo, eller VW Up!

Norske avgifter favoriserer de små bilene ganske klart, og med utgangspunkt i en kjørelengde på 15.000 kilometer i året vil en bensinbil i denne klassen koste deg like over 57.000 kroner - noe som gir en kilometerpris på 3,82 kroner.

Dobler du kjørelengden øker totalprisen til 91.000 kroner - noe som gir en kilometerpris på 3,03 kroner.

NB! OFV har i sin oversikt skilt mellom dieselbiler og bensinbiler. Prisforskjellen er ikke veldig stor i noen kategorier, så vi oppgir prisdifferansen.

Prisforskjell diesel: 3000-7000 kroner lavere.

Kompakt, nypris 248.000 kroner
Eks: VW Polo eller Ford Focus

Ifølge OFV koster en bil i denne prisklassen deg 73.700 kroner om du kjøre 15.000 kilometer i året - altså 4,92 kroner per kilometer.

Dobler du kjørelengden er du oppe i 113.000 kroner, med en kilometerpris på 3,77 kroner.

Prisforskjell diesel: 5000-10000 kroner lavere.

Middels familiebil, nypris 371.000 kroner
Eks: Ford Mondeo, VW Passat

På en «gjennomsnittsfamiliebil» må du regne med at 15.000 kilometer i året koster deg over 95.500 kroner - eller sagt på en måte: 6,38 kroner per kilometer før du har begynt å betale for parkering og bompasseringer.

Dobler du kjørelengden, kan du regne med at prisen er like over 144.000 kroner i året - altså 4,80 kroner per kilometer.

Prisforskjell diesel: 6000-15.000 kroner lavere.

Familiebil, nypris 530.000 kroner
Eks: Påkostede utgaver av de over, BMW 5-serie, Volvo V70

Ønsker du en litt mer påkostet familiebil, må du også regne med å betale en del mer. 15.000 kilometers kjøring i året vil koste deg neste 120.500 kroner - eller 8,04 kroner per kilometer.

Blir det dobbelt så mye kjøring, vil du snuse på 178.000 kroner i året - eller rundt 5,93 kroner per kilometer.

Prisforskjell diesel: 7000-15.000 kroner lavere.

OFV har også regnet ut prisen på en litt mer påkostet bil til 768-00 kroner. Ved 15.000 kilometer koster en slik bil 160.00 kroner - altså 10,68 kroner per kilometer. Til sammenligning er normal kjøregodtgjørelse etter statens takster 3,90 kroner per kilometer.

Mest lest på Nettavisen nå: