Romanias siste konge fyller 90
Tvunget til å abdisere i 1947.
(SIDE2): Eks-kong Mikael er en av svært få gjenlevende statsoverhoder fra 2. verdenskrig. Tirsdag fyller mannen som i to perioder var konge av Romania 90 år.
Mikael ble konge første gang da han bare var fem år gammel etter at bestefaren, kong Ferdinand, døde. Landets egentlig kronprins, Mikaels far Carol, hadde knapt to år tidligere stukket fra landet med sin elskerinne og (midlertidig) frasagt seg retten til tronen.
Konge to ganger
Siden Mikael var mindreårig, ble det utnevnt et regentråd som styrte landet på vegne av gutten fram til 1930, da faren plutselig fant det for godt å komme hjem igjen. Carol ble utropt til konge, mens Mikael ble «degradert» til kronprins.
I 1940 kom nazivennlige Ion Antonescu til makten, og som statsminister gjennomførte han et kupp og avsatte kong Carol II. Mikael ble igjen konge, 18 år gammel. Han ble ifølge Wikipedia kronet og salvet av den ortodokse patriarken i landet.
Kuppet nazistene
Den unge kongen var formelt Romanias statsoverhode, men fram til 1944 lå den reelle makten hos statsministeren. I 1944 gikk det dårlig for aksemaktene, og det ble klart at en sovjetisk invasjon var nært forestående, og i august det året gikk Mikael sammen med pro-allierte politikere, militære og medlemmer fra den kommunistiske motstandsbevegelsen om et kupp hvor Antonescu ble avsatt.
Kong Mikael erklærte landet som lojalt til de allierte styrkene, og tok i mot tilbud om militær hjelp fra Storbritannia, USA og Sovjetunionen. Samtidig erklærte han krig mot Tyskland. Dette forhindret imidlertid ikke at sovjetiske styrker okkuperte landet.
Kommunistregjering
Enkelte eksperter mener at kongens kupp forkortet 2. verdenskrig med opptil seks måneder, og etter krigen ble han belønnet med æresmedaljer både fra USAs president Harry S. Truman og Sovjetlederen Josef Stalin.
I mars 1945 ble Mikael tvunget til å utnevne en prosovjetisk kommunistregjering, og igjen ble han en gallionsfigur. Fra august 1945 til januar 1946 protesterte kongen mot regjeringen ved å nekte å undertegne regjeringsvedtak – en kongelig streik. Han ga til slutt opp forsøket på å få regjeringen fjernet.
Truet til å abdisere
I 1947 ble Mikael den siste av de østeuropeiske kongene som mistet tronen sin. 30. desember ble slottet i Bucuresti omringet av kommunistlojale styrker, og Mikael ble tvunget til å abdisere – ifølge noen kilder med en pistol rettet mot seg, og med trusler om massedrap hengende over seg – hvis han ikke gjorde som kommunistene forlangte.
Senere samme dag erklærte regjeringen at monarkiet var erstattet med republikk. Noen dager seinere ble Mikael tvunget til å forlate landet.
Jobbet som testpilot
Etter abdikasjonen brukte Mikael en kort stund familietittelen prins av Hohenzollern, men i mars 1948 erklærte han at abdikasjonen skjedde under tvang og at den var ugyldig, og han begynte igjen å titulere seg konge. Senere samme år giftet han seg med prinsesse Anne av Bourbon-Parma.
De bodde en periode i Storbritannia, før de bosatte seg i Sveits. Familien ble etter hvert utvidet med fem døtre. Mikael utdannet seg som pilot, og har fortalt at hans favorittjobb har vært å være testpilot på privatfly i Europa og USA.
Fikk tilbake palass
I 1992, tre år etter revolusjonen hvor kommunistdiktaturet ble styrtet, fikk Mikael lov til å komme tilbake til Romania for første gang siden 1947. I Bucuresti kom over en million mennesker for å se ham, noe som bekymret den sittende presidenten så mye at ekskongen igjen fikk innreiseforbud.
Fem år senere ble innreiseforbudet igjen opphevet, og ekskongen har siden bodd dels i familiehjemmet i Aubonne i Sveits, og dels i Romania, enten i Savârsin-slottet (som kongefamilien fikk tilbakelevert i 2000) eller i sin offisielle residens i Elisabeta-palasset i hovedstaden Bucuresti.
Skal tale i parlamentet
Ekskongen har gjort lite for å gjeninnføre monarkiet i Romania, men har samtidig sagt at dersom folket ønsker ham tilbake, vil han selvsagt stille opp. Målinger har ifølge Wikipedia vist at bare rundt 15 prosent av befolkningen er monarkister.
Mikael har imidlertid brukt sine kontakter til å fremme Romanias interesser i Europa, og i 1997 og 2002 drev han lobbyvirksomhet i en rekke land i vest-Europa for å sikre Romania medlemskap i henholdsvis Nato og EU.
Ekskongen er invitert til å tale til den rumenske nasjonalforsamlingen på 90-årsdagen, for første gang siden han abdiserte i 1947.