Rekordsalg for hudpleie
Norske apotekkunder kjøper dobbelt så mye hud-og kroppspleieprodukter som for bare to år siden.
(SIDE2): Bransjen tror den enorme veksten av hudpleieprodukter kommer til å fortsette.
- Hos oss er salget av ansiktskremer, hårfjerningsmidler, hudlotion og øyepleieprodukter fordoblet siden 2005, sier markedsdirektør Janicke Ruud Nielsen i Vitusapotek til Newswire.
Nummer to i Europa
I høstmånedene har kundene kjøpt mer enn 50.000 krukker og 25.000 flasker med ulike produkter hos denne kjeden alene.
Nordmenn er storforbrukere av kosmetikk, hudpleie- og hygieneprodukter i internasjonal sammenheng.
– Målt i forbruk per innbygger ligger vi som nummer to i Europa etter Sveits. Samlet kjøper vi slike varer for drøyt åtte milliarder kroner årlig, sier markedsdirektøren.
Styrket opplæring
Det er en trend at apotekenes utvalg av slike varer øker sterkt, samtidig som de har jobbet bevisst for å kunne tilby god rådgivning, ifølge daglig leder Anne Marie Horn ved Institutt for apotekforskning, Apoforsk.
– Opplæringen på dette området er styrket. Nye undersøkelser viser at apotekteknikerne nå føler seg mer kompetente enn før til å gi råd om både syk og frisk hud, sier hun.
Er du fornøyd med oss? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!