Prinsesse Madeleines planer vekker reaksjoner: – Min første tanke er at det er vågalt

Prinsesse Madeleines nye forretningsplaner har allerede fått mye negativ oppmerksomhet. Mange frykter at hun vil følge i fotsporene til den mye omtalte virksomheten til prinsesse Märtha.

NY SATSING: Prinsesse Madeleine gleder seg til å prøve seg som forretningskvinne.
Publisert Sist oppdatert

Selv om både kong Carl Gustaf (78) og det svenske kongehuset har gitt prinsesse Madeleine (43) tillatelse til å starte et nytt hudpleiemerke, er ikke alle like begeistret. 

Hun er allerede blitt beskyldt for å ha brutt markedsføringsloven, og enkelte frykter at hun vil bli veldig kommersiell og sammenligner henne med vår prinsesse Märtha (53).

Støttes av mamma

Kong Carl Gustaf skal ifølge flere kilder i det svenske kongehuset heller ikke vært spesielt begeistret for at Madeleine nå starter sitt eget firma, og han skal hatt flere samtaler med sine nærmeste medarbeidere før han ga datteren tillatelse til å tjene sine egne penger.

Dronning Silvia (81) skal derimot ha vært veldig positiv til Madeleines planer. Hun har hele tiden vært opptatt av hun skal få utvikle seg selv, og at hennes yngste barn får sjansen til å skape sin egen karriere utenfor kongehuset.

Les også: Sannheten bak bruddryktene: Dronning Silvia tok ansvar

VIL REPRESENTERE: Prinsesse Madeleine kommer fortsatt til å gjøre enkelte oppdrag for kongehuset. Her sammen med ektemannen Chris O´Neill og prins Carl Philip og prinsesse Sofia under åpningen av Riksdagen i fjor høst.

Madeleine Bernadotte

Det svenske kongehuset har i utgangspunktet ikke hatt noen motforestillinger mot at Madeleine går inn i næringslivet med sitt eget varemerke kalt MinLen, i samarbeid med det sveitsiske selskapet Weleda. Len er for øvrig kallenavnet til prinsessen.

– Beslutningen om å starte selskapet har skjedd i dialog med det svenske hoffet, og det er «vurdert at denne private nærings­virksomheten kan kombineres» med Madeleines stilling som kongelig høyhet, skriver kongehuset i en pressemelding.

SKAPTE REAKSJON: Svensker håper at Madeleine ikke blir så kommersiell som de opplever at prinsesse Märtha og ektemannen Durek Verrett er. Her fra lanseringen av parets brennvin.

I forbindelse med forretnings­virksomheten vil prinsessen bruke navnet Madeleine Bernadotte, ikke sin kongelige tittel.

– Prinsessen har i lang tid ikke tatt del av riksdagens bevilgning til statsoverhodet, og hun deltar og gjennomfører offisielle oppdrag etter behov og ut fra kongens ønsker, skriver kongehuset i pressemeldingen.

Madeleine har i mange år engasjert seg i ulike beskytterskap. Dette arbeidet vil fortsette som før, og blir ikke påvirket av hennes nye forretningsengasjement, melder det svenske kongehuset.

Les også: – Prinsesse Kate redder monarkiet

Personlig prosjekt

Prinsessen skal lenge ha hatt lyst til å starte sin egen næringsvirksomhet. Nå har hun funnet det riktige produktet.

– Som mor er jeg opptatt av hvilke hudpleieprodukter familien min bruker, noe som gjør MinLen til et dypt personlig prosjekt for meg. Jeg ser frem til å dele mer med dere veldig snart, skriver prinsessen selv om lanseringen.

I Sverige har det vekket reaksjoner at prinsesse Madeleine valgte å lansere sitt hudpleieprodukt på sin egen offisielle, kongelige Instagram-konto, i tillegg til via sin nye samarbeidspartner Weleda.

OMDISKUTERT: Flere har reagert på at prinsessen lanserte sitt hudpleiemerke på sin offisielle Instagram-konto.

Kan ha brutt loven

Juristen Karin Crafoord sier til svensk TV4 at Madeleine også kan ha brutt loven fordi hun ikke merket innlegget som reklame.

Ifølge TV4 har det kommet inn to anmeldelser til reklameombudsmannen og to anmeldelser til Forbrukerverket.

Det svenske kongehuset avviser kritikken og hevder at hensikten med innlegget ikke var markedsføring.

– Prinsesse Madeleine vil bruke andre sosiale mediekanaler for sin forretningsvirksomhet, og selvfølgelig følge lover og regler. Hensikten med mandagens innlegg var å informere om en kommende ny virksomhet, ikke å drive markedsføring. Hvis det har blitt oppfattet slik, vil det ikke bli gjentatt i fremtiden, sier hoffets informasjonssjef, Margareta Thorgren.

Satsingen har også fått reaksjoner internasjonalt.

Les også: Fyrstinne Charlene: – Det har vært en tøff og vond tid

STOLT MAMMA: Dronning Silvia støtter prinsesse Madeleines nye karriere.

Kobles til Märtha

På sosiale medier er det også de som kommenterer at Madeleine nå blir Sveriges svar på prinsesse Märtha, og at Carl Gustaf og Silvias datter vil svekke kongehusets omdømme.

Aftonbladets kongehusekspert Jenny Alexandersson karakteriserer prinsesse Madeleines nye planer som vågale.

– At Madeleine skulle selge hudkremer, så jeg ikke komme. Min første tanke er at det er vågalt. Kanskje fordi at jeg med en gang drar inn Märtha Louise-sirkuset i Norge. Dere vet prinsessen som gjør reklame for sprit, klær, smykker og alt imellom på sosiale medier, skriver den svenske kongehuseksperten. Hun deler videre:

– Hun som trosser pappa kongens forbud mot å ikke bruke sin prinsessetittel i kommersiell sammenheng. Hun som solgte sitt bryllup til Netflix for å fylle lommene med penger. I dag får ikke prinsesse Märtha lenger representere den norske kongefamilien.

Les også: (+) Kong Olavs ukjente historie: Ikke mange visste om hans plagsomme handikap

ERFAREN: Madeleine kommer kanskje til å få litt hjelp av sin erfarne business-ektemann Chris i oppstarten av sitt nye firma.

Norsk hilsen

Hun poengterer også at Märtha har kommentert Madeleines Instagram-innlegg med «Grattis! Så fantastisk». Men kongehuseksperten tror ikke den svenske prinsessen kommer i samme kommersielle konflikter som den norske.

– Men kan man virkelig skille mellom forretningskvinnen Madeleine og hennes kongelige høyhet prinsesse Madeleine? Nei, selvsagt ikke. Hun har sin kongelige status døgnet rundt. På papiret finnes det selvfølgelig en forskjell, men det er ingen tvil om at det er hennes kongelige bakgrunn som vil selge kremene, skriver Alexandersson.

FAMILIEN VIKTIGST: Selv om Madeleine nå starter sitt eget firma, vil hun prioritere rollene som ektefellen til Chris og mor til barna Leonore, Adrienne og Nicolas.

Men hun understreker samtidig at Madeleine må få lov til å starte sitt eget firma.

– Hun har rett til å forsørge seg selv, og leve et friere liv enn sin storesøster som er tronfølger, skriver Jenny Alexandersson.

Selv sa Madde dette til Aftonbladet da hun lanserte MinLen i Tyskland nylig.

– Jeg ser ikke dette som et problem, sa Madde og utdypet:

– Jeg er den jeg er. Jeg forstår at man snakker om meg som prinsesse. Men det er som Madeleine Bernadotte jeg har skapt dette firmaet.