- Plumbo får være med i MGP

Det besluttet NRKs ledelse etter et møte i morges.

Publisert

Plumbo skal delta i Melodi Grand Prix om kun to uker, men etter lørdagens Spellemann-skandale var det usikkert om gruppa fikk lov til å delta i konkurransen.

- Dette var en veldig uheldig og klønete hendelse, sa Stian Malme, prosjektleder for MGP, til Side2 søndag.

Han forklarte at NRK hadde avtalt å møte Plumbo mandag formiddag.

- Det har kommet kraftige reaksjoner fra både publikum og presse. Det blir feil å kalle det for et «krisemøte», men vi skal møte Plumbo i NRKs lokaler i morgen formiddag for å gå igjennom alt når det gjelder denne saken. Det er altfor tidlig å si noe om hva slags konsekvenser dette kan få, sa- prosjektlederen

Nå melder statskanalen at de har kommet til enighet.

– Vi har besluttet at de har lagt seg så flate og deres unnskyldning er så troverdig at alle partier er forlikt, så det får ingen konsekvenser, sier NRKs underholdningsredaktør Charlo Halvorsen, til egne nettsider.

Lørdag 28. januar framfører dermed Plumbo låten «Ola Nordmann» i Arena Larvik.

NRK skriver videre at de i morges har hatt et timeslangt møte sammen med Dinamo, som produserer delfinalene i Melodi Grand Prix.

Bakgrunn
Plumbo vant lørdag kveld Spellemann-pris for «årets hit 2011», men da bandet mottok prisen av Madcon-gutta endret stemningen seg totalt. Plumbo vant med sangen «Møkkamann» og da vokalist Lars Erik Blokkhus tok i mot statuetten kom han med følgende kommentar:

- Når jeg ser på dere to så får låta plutselig et nytt navn, «mokkamann». Vokalisten sier at kommentaren var ment som en spøk, men både publikum og Madcon ble rasende.

Den usmakelige spøken ble møtt med buing i salen, og da Tshawe fra Madcon kom ut av lokalet, var han fly forbannet.

- Det satte jeg ikke pris på i det hele tatt. Det var ikke intelligent eller modig. Det var billig, og jeg syns det var støtende, sa en opprørt Tshawe, før han kom med kraftigere kost.

- Det f****hølet der likte jeg ikke i det hele tatt, uttalte artisten.

LES: - Det f**** hølet der likte jeg ikke

Plumbo har måttet beklage og forklare seg i de fleste kanaler siden uttalelsene. Madcon var også tidlig ute med å komme de imøte. Søndag la de ut følgende på sin Facebook-side :

«Det var en uheldig kommentar som vi alle, inkludert Plumbo, skulle vært foruten. En dum ting ble sagt, og dessverre fulgte vi opp med å si noen dumme ting vi også. La oss bruke tiden fremover på å være litt smartere. Saken er avsluttet, og det er ingen feide mellom Plumbo og Madcon!»

En som også fikk gjennomgå var Kaizers Orchestras Terje Wintherstø som tømte øl på Plumbo-vokalisten etter uttalelsene. Wintherstøs reaksjon fikk det til å koke over i de fleste nettfora og tok litt av fokuset bort fra den egentlige debatten. Søndag kom han med en forklaring på bandets Facebook-side :

«Hei der. Jeg vil gjerne komme med en liten forklaring i forhold til omstendighetene rundt øltømmingen under Spellemannprisfesten. Det som skjedde var en spontan reaksjon på det som jeg oppfatter som et av de flaueste sceneøyeblikkene i Spellemannprisens historie. Jeg ble revet med og akkurat der og da føltes øltømming som en grei måte å vise avstand fra det jeg oppfattet som direkte rasisme.

Jeg hadde opptrådt annerledes hvis jeg hadde sett og hørt hva Lars faktisk sa til VG. At han beklaget seg og la seg flat endrer nødvendigvis saken, og jeg beklager derfor med dette min overreaksjon.

Resten av medlemmene i Kaizers Orchestra synes at jeg handlet unødvendig krasst, noe jeg også ser i dag. Jeg vil altså presisere at dette var en solohandling, ikke en bandhandling.

Hilsen Terje»

Dersom du ikke har fått med deg Plumbos sang «Møkkamann» kan du se den fra YouTube her: