Pilot: - Har aldri sett lignende

Kunne dette synet ha møtt deg på Gardermoen?

Publisert

29. september 2011 var det et noe uvanlig syn som møtte passasjerene som skylle fly med Ryanair fra London til Riga i Latvia. Mens folk ble loset om bord, sto bakkemannskap på en stige og tilsynelatende teipet igjen et vindu i cockpiten.

- En mann sto på stige, og en annen hang ut av et vindu i cockpiten, fortalte passasjeren Anthony Neal (33).

Flyet tok av som planlagt, men etter noen minutter i luften måtte det gjøre vendereis. Da hadde teipen løsnet, og lagde støy.

- Etter rundt 20 minutter hørte vi kapteinen si over høyttaleren at det var noe galt med frontruten, og at vi måtte fly tilbake, forteller Neal.

Det var et fly av typen Boeing 737-800 som lettet fra Stansted 29. september, med rundt 200 passasjerer om bord.

Ifølge irske luftfartsmyndigheter, som har etterforsket hendelsen, ble teipen brukt for å beskytte tetningsmasse rundt et nytt vindu. Passasjerene skal aldri ha vært i fare, var konklusjonen.

Lav pris, lav sikkerhet?

Etter at Side3 publiserte bildet fra hendelsen, har flere personer i kommentarfeltet til artikkelen stilt spørsmål ved om lave priser og kostnadskutt går utover sikkerheten rundt fly.

Det avviser kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

- Jeg tror det er farlig å koble pris og sikkerhet. Ryanair har lave priser, men det går ikke an å trekke den slutningen at det går utover sikkerheten av den grunn. Jeg tror vesteuropeiske flyselskap generelt er svært sikre.

Hun ønsker ikke å kommentere Ryanairs teiping av vinduet.

- Jeg ønsker ikke å spekulere i hva Ryanair gjør. De får drive med sitt, og så fokuserer vi på vårt, sier Skånvik.

- Er dette et syn passasjerer kunne ha møtt på en av Norwegians flygninger?

- Det er det umulig for meg å svare på, for det vi ikke vet, er om teipen er en del av en lengre prosedyre der man egentlig bruker andre festemidler. Jeg vet heller ikke om dette er en godkjent måte i forhold til flyleverandørens standard. Det jeg kan garantere er at vi i vårt selskap alltid følger alle prosedyrer i henhold til godkjente sikkerhetsstandarder.

Betviler sterkt

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er på sine side mer konkret.

- Jeg har aldri hørt at noe slikt har skjedd hos oss, og jeg betviler det sterkt at vi ville ha teipet ruten på denne måten, sier han til Side3.

Johansen forklarer at man aldri skal gjøre noe som svekker sikkerheten. Hvis man gjør tiltak, er det for å opprettholde høy sikkerhet.

- I denne saken må vi vel kunne forutsette at Ryanair hadde sikkerheten under full kontroll. Det finnes en type spesialteip i metall til bruk utvendig på flyene til midlertidig utbedring av små overfladiske skader, så man kan kanskje observere fly fra tid til annen som har dette.

Johansen påpeker samtidig at sikkerheten er førsteprioritet.

- Uansett vil man ikke gjøre noe som skaper unødig skepsis og flyredsel blant passasjerene, så da kan valget være å kansellere flyet og få skaden utbedret i stedet. Sikkerhet går foran punktlighet og regularitet, sier han.

SAS-pilot: - Aldri sett lignende

Etter det Side3 erfarer skal det ikke være helt uvanlig å bruke spesialteip til å utbedre mindre skader på fly, såkalt Speedtape.

- Nei, det er ikke uvanlig å bruke teip midlertidig for mindre skader i for eksempel kompositt før det blir utbedret. Dette har vi klare forskrifter fra flyprodusentene på, sier en flytekniker som ønsker å være anonym, til Side3.

Leder i Norsk Flygerforbunds flysikkerhetskomité, Knut Backer, er av en litt annen oppfatning.

- Jeg har sett bildene, og synes det er merkelig at det blir løst på denne måten, sier han til Side3.

- Det hender at det brukes teip om man får en liten bulk, og får fly med tomt fly hjem, men å bruke teip på vindu har jeg aldri hørt om før, fortsetter han.

Backer er selv kaptein i SAS, og flyr den samme flytypen, Boeing 737-800.

- Hadde du tatt av dersom du kom inn i cockpiten og fikk se noe lignende?

- Hvis teknikerne sier det er ok, så flyr vi. Vi har problemer med å etterprøve teknikernes avgjørelser. Men jeg har fløyet i SAS i 22 år, og har aldri sett noe lignende.

Informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet forklarer at det er produsenten av flyet som dikterer hva som er forsvarlig å gjøre for å fikse feil og mangler på et fly.

- I Norge skal alle flyselskap ha en godkjent vedlikeholdsorganisasjon, som vurderer eventuelle skader i henhold til godkjent underlag fra flyfabrikant, sier Erlandsen til Side3.

Side3 har uten hell forsøkt å komme i kontakt med Ryanairs tekniske avdeling på Rygge.

LES OGSÅ: